Renault Twingo får hekkmotor!

HØY KULHETSFAKTOR: Synes du den ligner Fiat 500, kan vi ikke si oss uenig i det. Men det er en vesentlig forskjell. I nye Renault Twingo finnes nemlig motoren bak - akkurat som i fordums folkevognbobler. Bilen deler for øvrig plattform med neste Smart. (Foto: RENAULT).
HØY KULHETSFAKTOR: Synes du den ligner Fiat 500, kan vi ikke si oss uenig i det. Men det er en vesentlig forskjell. I nye Renault Twingo finnes nemlig motoren bak - akkurat som i fordums folkevognbobler. Bilen deler for øvrig plattform med neste Smart. (Foto: RENAULT).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Heldigvis er det fortsatt rom for å tenke annerledes i bilverdenen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvor ble det av hekkmotoren? Den var ikke uvanlig i etterkrigstiden, men blant serieproduserte biler i våre dager er det kun Porsche 911 som har motoren bakerst.

Oss bekjent var forrige folkebil med hekkmotor VW-bobla og folkevognbussen.

LES OGSÅ: Her er Reanults moderne elbil.

Også Renault

Men franske Renault har også en tradisjon med folkelige biler med hekkmotor, som den berømmelige 4CV-modellen, og senere Dauphine, Renault 8 og Renault 10.

Siden 60-tallet har det imidlertid vært front- eller midtmotor (Alpine) som har vært gjeldende. Nå hentes imidlertid hekkmotoren frem til heder og verdighet igjen, og det i samarbeid med Daimler-konsernet (moderselskapet til Mercedes).

Les også: Cactus er planten fra Citroën som ikke stikker

Nye Renault Twingo og neste Smart-modell deler nemlig plattform, og Twingo blir første bilen på markedet. Den er det motsatte av Renaults neste prosjekt, nemlig «kongen blant familiefrakterne».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Twingo

Twingo er en sjelden bil å se her til lands, men særlig første generasjon, som dukket opp i 1993, ble svært populær nedover i Europa.

Det var noe så sjeldent som en småbil med flerbruksbil-fasong, noe som gjorde den overraskende romslig i forhold til den svært beskjedne størrelsen.

Neste generasjon var adskillig mer anonym, og her er altså tredje modellgenerasjon med Twingo-navnet.

Den er direkte inspirert av konseptbilen TwinRun.

Liten svingradius

Det nærmest revolusjonerende, må vi vel kunne si, er altså at man nå finner motoren bak. Dette skal ifølge produsenten gjøre bilen morsommere å kjøre, samtidig som det visst nok gir bedre mulighet for å utnytte plassforholdene i bilen.

Nye Twingo (og altså neste Smart) får på denne måten svært liten svingradius, noe som gjør den lettere å manøvrere og parkere.

Les også: Ny Peugeot 308 overrasker

Under literen slagvolum

Vi har ikke fått bekreftet motorisering, men regner med at i det minste den utmerkede tresylindrede 0,9-liters motoren vi har kjørt i nye Clio, vil være å finne i hekken på nye Twingo.

Tredje generasjon Renault Twingo skal avdukes for publikum i Genève den 6. mars.