Meny

Test Lexus GS 300h: Ny pris gjør denne høyaktuell

- Løype, jeg skal fram! Lexus GS 300h skal bane vei, ikke bare i trafikken, men også på salgsstatistikken. Det er i alle fall målet til Lexus.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Se hvorfor vi lot oss overraske da vi testet ny premiumbil.

Lexus hadde sitt beste salgsår i Norge i fjor – og tar stadig nye markedsandeler. Noe storselger er det fortsatt ikke. Men stadig flere har fått opp øynene for Toyotas premiummerke, særlig takket være innstegsmodellen CT200h som kom i 2011. Plutselig var premiumbilen tilgjengelig for rundt 300.000 kroner.

I strategien om å tilby et stadig bredere modellutvalg, dukket nye IS opp i fjor – og nå kommer en ny og høyaktuell bil til det norske markedet.

GS har gått ned 300.000 kroner i pris, takket være en ny motorkombinasjon.

Les også: Her tas flest råkjørere

Saken fortsetter under bildetBILLIGERE: En ny motorkombinasjon gjør utslag i prisen. Foto: BroomBILLIGERE: En ny motorkombinasjon gjør utslag i prisen. Foto: Broom

Les også: Se hvor billig Lexus-SUVen er blitt

Mye billigere

GS 300h heter bilen som skal gå i strupen på relativt folkelige varianter av BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Audi A6.

Tidligere var det eneste alternativet i GS-serien den som heter GS450h – som byr på 345 hk og koster over 800.000 kroner. Den nye har 221 hk – og byr på en startpris på 525.400 kroner.

Kan den få vanedyrene i det norske bilmarkedet til å velge utradisjonelt? Vi har testet bilen for å se om potensialet er der:

Hvordan er den å kjøre?

Førsteinntrykket av testbilen, basert på utseendet, er at dette er en sint og sportslig sedan. En bil som vil klore seg fast i veien, glefser etter alt som beveger seg og spytter ut ild bak.

På veien er den imidlertid snill som et lam – og har komfort helt i toppklassen. I coupeen er det svært stille når du suser bortover på motorveien. Akkurat stillheten er et viktig tegn på at dette er vaskeekte premium. Det sier noe om hvilket arbeide som er lagt ned i bilen – og gjør det langt mindre slitsomt å føre en samtale eller kjøre lenge om gangen.

Les også: Bugatti Veryron: Har 40 usolgte biler - verdi: 550 millioner kroner!

Den takler også humper og ujevnheter i veien eksemplarisk.

Men vi ble altså noe overrasket over at den ikke er mer sportslig. Til det er den litt for treg og styrefølelsen litt for vag.

Vi ble heller ikke heeelt fortrolig med den trinnløse girkassen - den tar bort litt av sportsligheten.

Da vi stilte inn bilen sitt kjøremønster på sportslig og brukte girhendlene bak rattet, var det heldigvis mulig å ha det gøy likevel. Bare ikke fullt så gøy som i for eksempel en BMW 5-serie.

GS virker å være skapt for overlegen komfort – der er den også svært god – og det kreves litt av sjåføren for at den skal la seg rive med og bli sportslig.

Les også: Denne SUV-en kan gi Lexus sitt store gjennombrudd i Norge

Hvordan er plassen?

Saken fortsetter under bildetBagasjerommet er ikke like stort som hos konkurrentene, takket være batteriene til elmotoren. Bagasjerommet er ikke like stort som hos konkurrentene, takket være batteriene til elmotoren.

Sitter du foran er det i alle fall svært lite å klage på. Her er det rikelig med plass – og setene har ypperlige justeringsmuligheter. Alt er innen rekkevidde og logisk plassert.

I baksetet er det bra benplass – og takhøyden er heller ikke et problem, selv for en kar på 190 cm. Det midterste setet er i høyeste grad kun for korte turer, både fordi det er lite og ukomfortabelt, og fordi kardangtunnelen er i veien. Men slik er det jo i stor grad også hos BMW, Audi og Mercedes.

Ankepunktet er bagasjerommet på 482 liter. Det er ikke spesielt stort – og betydelig mindre enn bilene til den tyske trioen.

Dette problemet er det batteriene som må ta skylden for. Her blir dermed GSen forbikjørt av de fleste andre i denne klassen.

Les også: – Er det skummelt å kjøpe fem år gammel hybridbil?

Går den bra?

Saken fortsetter under bildet

Siden det er snakk om en hybrid, er det her to forskjellige motorer som jobber sammen. En tradisjonell bensinmotor på 2,5 liter som yter 181 hk/221 nm og en elmotor som gir 143 hk/300 nm. Tilsammen blir det ikke 324 hk, slik du kanskje skulle tro, men 221 hk

0–100 km/t skjer ikke på et blunk. Du må regne med 9,2 sekunder på øvelsen – og det er faktisk ganske tregt. For eksempel fikser BMW 525d med 211 hk denne øvelsen på 2,2 sekunder mindre. Det merkes!

Selv innstegsmodellen til BMW og Audi, 520i og 2.0 TFSI, er betydelig raskere med 7,9 og 8,3 sekunder – og disse har i tillegg en startpris som er henholdsvis rundt 20.000 og 35.000 kroner under GSen.

GSen oppleves ikke undermotorisert ved vanlig kjøring, men vi skulle gjerne sett at ytelsene var noe bedre med såpass stor motor.

Men når det kommer til forbruk er den i en klasse for seg. 0,47 l/mil som oppgitt blandet forbruk er rett og slett imponerende. Aller best er det kanskje at småkjøring ikke påvirker tallet negativt i nevneverdig grad ...

Les også: Her er en annen ny Lexus som har fått gunstig pris

Finest utenpå eller inni?

Saken fortsetter under bildet- Løype, jeg skal fram! Lexus GS 300h skal bane vei, ikke bare i trafikken, men også på salgsstatistikken. Det er i alle fall målet til Lexus.- Løype, jeg skal fram! Lexus GS 300h skal bane vei, ikke bare i trafikken, men også på salgsstatistikken. Det er i alle fall målet til Lexus.

Testbilen har utstyrsnivå F-sport – og er topputgaven. Det betyr feite hjul, store bremser, og en styling som særlig forfra gir et sportslig og aggressivt uttrykk. Akkurat designet på fronten har vi forresten en liten historie om. Det ble såpass aggressivt fordi en Lexus-sjef som kjørte på autobahn opplevde at bilene han tok igjen med forrige generasjon GS ikke flyttet seg. Den var rett og slett for snill å se til.

Sånn er det nok ikke lenger – ikke minst med F-sport-pakken sier den nye klart ifra: Løype, jeg skal fram!

Den hvite lakken gjør at stylingen kommer tydelig fram – og hvit er jo også motefargen for tiden. Kombinert med mørke felger ser det riktig så barskt ut.

Egentlig litt barskere enn bilen faktisk er med denne motorkombinasjonen.

Men interiøret har ingen planer om å tape det heller. Vi er imponert over opplevd kvalitet, komfort og ikke minst et brukervennlig og intuitivt infotainmentsystem – med "musa" som viktigste kontrollredskap.

Les også: Ta hensyn til vogntog når du kjører

Saken fortsetter under bildetLexus har naturligvis ikke lyst at sjåførene skal få "musearm" - og har vært elskverdige nok til å legge inn en hendig støttepute som skal hindre det ... I tillegg er det knapper til å bla eller hente opp hovedmenyene foran musa.Lexus har naturligvis ikke lyst at sjåførene skal få "musearm" - og har vært elskverdige nok til å legge inn en hendig støttepute som skal hindre det ... I tillegg er det knapper til å bla eller hente opp hovedmenyene foran musa.

Den fungerer som betegnelsen tilsier akkurat som musa du bruker på PCen. Den styrer pekeren som danser rundt på bilverdens største skjerm – ja, bortsett fra gigantskjermen i Tesla Model S, da. Og selv om grafikken kanskje ikke er helt på nivå med tyskerne, er løsningen absolutt god. Også fordi du kan kjøre split screen, slik som BMW, og dermed kan ha flere informasjonskilder på skjermen samtidig.

Undertegnede digger GS-en med F-sport-pakken. Den har mye mer særpreg og er langt tøffere enn det de tyske merkene har å by på. Derfor vinner eksteriøret – men bare så vidt.

Les også: Varetransport eller bare plassbehov?

Saken fortsetter under bildetDet er høy klasse over GS-interiøret. Litt tynt ratt, men ellers lite å klage over. Dessuten får du nå veldig mye utstyr om du ønsker - som head up, night vision, ventilerte seter og adaptive cruise for å nevne noe.Det er høy klasse over GS-interiøret. Litt tynt ratt, men ellers lite å klage over. Dessuten får du nå veldig mye utstyr om du ønsker - som head up, night vision, ventilerte seter og adaptive cruise for å nevne noe. 

Les også: Sitt som en konge – til en tredjedel av prisen

... og hva er konklusjonen?

Saken fortsetter under bildetFronten på Lexus GS ser sint ut i utgangspunktet. Med F-sportpakke og hvit lakk som framhever stylingen blir den enda mer aggressiv. Fronten på Lexus GS ser sint ut i utgangspunktet. Med F-sportpakke og hvit lakk som framhever stylingen blir den enda mer aggressiv.

Det er ingen tvil om at Lexus nå begynner å kunne blande seg inn i kampen om også "vanlige" kunder. Den forrige GS-en var tross alt 300.000 kroner dyrere.

Lexus sin styrke er svært hyggelig forbruk, den bombesikre driftssikkerheten, en design som skiller seg ut, høy kvalitetsfølelse innvendig – og mer utstyr enn konkurrentene.

Utfordringen dens er at den ikke mulig å få som stasjonsvogn, mangler mulighet for 4x4 og at 300h ikke er like sprek som tidligere nevnte konkurrenter.

Den største bøygen her er nok mangelen på stasjonsvogn – for utover det begynner virkelig GSen å bli en bil du bør ta med i betraktningen ...

Fakta:

Bil: Lexus

Modell: GS 300h F-sport

Motor: 2,5-liter, 4-sylindret bensin på 181 hk + el. motor på 143 hk

0–100 km/t: 9,2 sekunder

Forbruk: 0,47 l/mil ved blandet kjøring

Pris fra: 525 400 kroner

Pris testbil: 727.200

Les også: Lexus LS – ny luksusflåte fra Lexus

Saken fortsetter under bildetMultimediaskjermen på 12,3 tommer er blant de aller største i bilverden - og du må ikke betale ekstra for den heller. Grafikken er bra - men ikke helt på høyden med premiummerkene. Multimediaskjermen på 12,3 tommer er blant de aller største i bilverden - og du må ikke betale ekstra for den heller. Grafikken er bra - men ikke helt på høyden med premiummerkene.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus