Citroën C5 CrossTourerMon dieu, se hvem som gjør en "allroader"

KOMFORT: Citroën C5 CrossTourer er ekte fransk komfort. Foto: Jerome Lejeune
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette blir kanskje den mest komfortable i dette segmentet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utvalget av stasjonsvogner med litt høyere bakkeklaring, samt SUV-pynt som skliplater og beskyttelseslister, vokser stadig. Ganske nylig kom Opel med sin Insignia Country Tourer , og VW-konsernet har biler som Skoda Octavia Scout , VW Passat Alltrack og Audis Allroad-modeller.

Og nå har enda en bilprodusent meldt seg på "allroad"-bølgen. Citroën C5 CrossTourer er siste skudd på stammen i denne nisjen. Hydractive III+-fjæring er standard på CrossTourer, bortsett fra på versjonene HDi 115 med manuell girkasse og e-HDi 115 Airdream EGS6.

Hydractive III+ er navnet på siste versjonen av Citroëns hydropneumatiske fjæringssystem, som har vært kjernen i merkets komfortstatus helt siden DS debuterte i 1955. Grunnprinsippet med nitrogenfylte beholdere og hydraulisk væske under høyt trykk, er det samme, men siden 90-tallet har stadig mer elektronikk forfinet systemets virkemåte. Det har nådd sitt foreløpige høydepunkt med Hydractive III+.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Variabel bakkeklaring

Sammenlignet med C5 Tourer har CrossTourer 15 millimeter høyere bakkeklaring i hastigheter opptil 70 km/t. Bakkeklaringen senkes i høyere hastigheter for å dempe luftmotstanden. I lavere hastigheter varierer bakkeklaringen ytterligere. I hastigheter under 10 km/t øker bakkeklaringen med seks centimeter og med fire centimeter mellom 10 og 40 km/t. Du kan selv kontrollere bilens bakkeklaring.

CrossTourer har ikke firehjulsdrift, men såkalt Intelligent Traction Control som skal gi bedre fremkommelighet på snø eller gjørmete underlag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

C5 CrossTourer kommer i to utstyrsnivåer, Millenium og Exclusive, og motorutvalget består dieselmotorer på mellom 115 og 200 hk. Den kan fås med førersete med massasje og 18-tommers aluminiumsfelger.

Til Norge kommer CrossTourer med 160-hester dieselmotor. De norske prisene er ikke klare ennå, men den kommer i salg i løpet av våren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her finner du alt vi har skrevet om konkurrentene

Saken fortsetter under bildet HYTTEKLAR: Citroën C5 CrossTourer har noe høyere bakkeklaring og mer utvendig pynt enn den vanlige versjonen av C5 stasjonsvogn. FOTO: Jerome Lejeune HYTTEKLAR: Citroën C5 CrossTourer har noe høyere bakkeklaring og mer utvendig pynt enn den vanlige versjonen av C5 stasjonsvogn. FOTO: Jerome Lejeune

Les mer:

Tre tøffe stasjonsvogner med 4WD

Norges billigste stasjonsvogner

Denne kan løfte 4x4-salget