Meny

Tror bilhandel på nett vil øke mest

Det er ikke lenger like skummelt å handle på nett - heller ikke bil. Nå tror mange i bransjen at utviklingen vil bli gjøre det stadig mer vanlig å kjøpe bil på nett.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Betyr det slutten for de tradisjonelle bilbutikkene?

Mange mener som kjent at internett har kommet for å bli. Det gjelder også bilbransjen – som opplever at nettet blir stadig viktigere for dem som kjøper og selger bil.

En ting er at nesten all markedsføring av bruktbiler nå skjer på internett.

Men også for nybilkjøperne blir internett en stadig viktigere kanal: For å skaffe seg informasjon, sjekke ut gode tilbud – og ikke minst kunne vurdere flere bilmodeller opp mot hverandre.

Her er supertesterens bruktbiltips

Endring på gang

En ny undersøkelse om bilindustrien viser en voksende tiltro til bilhandel på nett.

I en vurdering av ulike markedsmodeller for bilhandel svarer toppledere i den internasjonale bilbransjen at netthandel vil øke mest i viktighet, mens tradisjonell bilhandel spås en tilbakegang.

I den såkalte KPMG’s Global Automotive Executive Survey 2014 har 200 toppledere fra verdensledende bilselskaper blitt intervjuet, inkludert bilprodusenter, leverandører, forhandlere, leverandører av finansielle tjenester, leieselskaper samt leverandører av mobilitetsløsninger.

Les også: Top 5: Smarte oppfinnelser til bilen

Halvparten tror på endring

Undersøkelsen som gjennomføres årlig, viser at kun halvparten av respondentene tror at tradisjonell bilhandel er nøkkelen til fremtidig suksess.

Mange av respondentene tror i tillegg at selve lokalet hvor man normalt handler bil vil gå over i å bli en såkalt touch point for relasjoner som allerede er etablert på nett.

Riktignok gir undersøkelsen tegn på at den viktigste modellen for bilhandel fortsatt er det som kalles «Service Station», en modell hvor tilleggstjenester som bank, forsikring og andre serviceoppdateringer blir tilbudt.

Les også: Slik vil de stopper bruktbilsvindelen

– Står overfor betydelige endringer

– Dette er en bekreftelse på at nye markedsmodeller vil prege utviklingen i bilbransjen de neste årene, og at bransjen står overfor betydelige endringer. Vi ser konturene av en helt ny bilbransje, som drives fram av ny teknologi og endrede vaner hos kundene, sier Ulrika Drotz Molin, sjef i KVD – Sveriges største nettbaserte markedsplass for brukte biler.

Hvert år omsetter de 21.000 personbiler på det svenske nettstedet.

KVD etablerte seg også i Norge i 2012.

Alder eller kilometerstand – hva er viktigst?

– Nesten utrolig

Utviklingen er også tydelig på nybilmarkedet – der Tesla gikk opp løypa først. De hadde ganske enkelt ikke vanlig salg av bilene i det hele tatt – kjøpsprosessen var utelukkende nettbasert.

Nå følger flere etter. Riktignok ikke utelukkende på nett, men for eksempel tilbyr Chevrolet nå bestilling av nybil på Internett.

Rollene vil endre seg

– Det er den veien det går. Det høres jo nesten litt utrolig ut at vi er blitt så trygge på netthandel at vi bruker det også til det som for de fleste er den nest største investeringen i livet. Men jeg er overbevist om at dette bare vil fortsette framover, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Han tror imidlertid ikke det betyr slutten for de tradisjonelle bilforhandlere.

– Nei, mange er fortsatt opptatt av den tradisjonelle oppfølgingen. Men det er sannsynlig at den tradisjonelle bilselgerens rolle nok vil endre seg mye i tiden som kommer, sier Møller Johnsen.

Les også: Disse bilene ruster minst

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus