Meny

Cross Country var forut for sin tid

Timingen var veldig god da Volvo lanserte V70 XC - dette ble da også en starten for en stor suksess.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dyr da den kom - men hva koster et bra eksemplar av Volvoen nå?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Som Volvoentusiast og med sans for de litt mer sjeldne modellene, har jeg en tid vært på jakt etter den første generasjonen XC70, altså den som egentlig heter V70 Cross Country.

Vi har tenkt å ha den som bil nummer to. Er du ikke enig i at Volvo var utrolig tidlig ute med den? Hva må jeg regne med å betale for et vettugt eksemplar? Mvh. Stefan.

Benny svarer:

Hei Stefan! Sans for litt sjeldne Volvoer – da er vi to! Denne modellen kom på markedet i 1998 og gikk bare i to år – til det var klart for en helt nye V70 i 2000. Dette var også en temmelig kostbar bil her hjemme. Det er nok hovedgrunnen til at det ikke ble solgt mange av den.

Dessuten sang modellen i seg selv på siste verset. Første generasjon V70 var egentlig bare en facelift av den gamle traveren 850. Volvo fornyet den og ga den noen år til med navneendringen, men i forhold til de beste konkurrentene begynte dette å bli gammel bil.

Og ja: Her var Volvo tidlig ute med en oppskrift som etter hvert har vist seg å være en liten gullgruve for bilprodusentene. Litt ekstra bakkeklaring og en dose offroadstyling – og vips kan man ta solid ekstrabetalt for stasjonsvognen sin.

Egentlig var det vel bare Subaru Outback som var før Volvo med dette. Kjempesuksessen Audi Allroad kom like etter Volvoen, men her så altså noen hos Volvo at det var muligheter og var kjapt ute. Ikke dumt for en liten bilprodusent!

Da det var klart for ny V70, fikk modellen nytt navn som den har hatt siden: Nemlig XC70. Og det har vært en viktig modell for Volvo i mange år!

Outback: Den startet en helt ny biltrend

Ned mot vrakpant

Men tilbake til V70 XC: 2,5-liters bensinmotor betød mye avgift her hjemme, og dette var dessverre eneste motoralternativ. Dermed ble det en dyr bil. Mange vegret seg nok også for driftsutgiftene. Stor, tung bil med firehjulstrekk og så mye motor – da blir forbruket deretter.

Men bilen var trygg og solid som Volvo-stasjonsvogner skal være. Utstyrsnivået var generelt høyt. 4x4-systemet oppleves nok som temmelig gammeldags i dag, men det gjør jobben i de aller fleste tilfeller.

Pris nå: Det er ikke så lett å gi et helt konkret svar der. På så gamle biler vil det variere enormt. Et rustent og dårlig holdt eksemplar nærmer seg vrakpanten, skikkelig fine biler kan fortsatt strekke seg opp mot 100.000 kroner. Men da skal de virkelig være fine!

Da tror jeg heller at 50.000-60.000 kroner er mer realistisk her. Da bør ikke kilometerstanden være astronomisk, og bilen bør være skikkelig fulgt opp underveis. Servicehefte, fersk EU-kontroll og veldig gjerne gode dekk trekker opp. Halvdårlige eksemplarer som ikke har vært på service de siste fem årene kan være langt mer skumle.

Du må som sagt ta med i betraktningen at den også er ganske tørst. Men som bil nummer to spiller det kanskje ikke så stor rolle. Ellers har den alle styrkene til klassisk Volvo stasjonsvogn, inkludert god plass.

Lykke til!

Irritert XC90-eier: Ikke mobb bilen min!

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Dropp stasjonsvogn – spar mye penger

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus