Meny

Det ble BMW 2-serie Active Tourer

SKULLE ALDRI BYGGES: Her er bilen BMW sa de aldri skulle lage, og vi snakker ikke om forhjulsdriften. Dette er 2-serie Active Tourer - en flerbruksbil av kompakt størrelse. Det blir konkurrenten til B-klassen til Mercedes. (Foto: BMW).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi har jo visst en stund at denne bilen skulle komme, men det er spesielt når den nå er på plass.

Dette er en kompakt flerbruksbil, altså en biltype BMW påsto hardnakket de aldri kom til å bygge. Men det ble jo sagt om forhjulsdrift også, og også det er på plass i denne bilen.

Den er nemlig basert på en helt ny plattform, som den for øvrig deler med nyeste generasjon Mini. Sistnevnte er på vei ut i markedet.

BMW-ene som selges i Norge har jo hittil i flertall hatt firehjulsdrift, og resten bakhjulsdrift.

Men her er altså BMW 2-serie Active Tourer, og bildene nedenfor burde ikke overraske noen som leste vår artikkel om BMW CAT Outdoor.

Katta ute av sekken

CAT sto for Concept Active Tourer og er det bilen het da den ble vist som konseptbil. Nå skal den ferdige bilen snart vises for publikum, og vi har fått noen bilder og litt informasjon. Resten kommer i forbindelse med bilutstillingen i Genève.

Les også: Storselger-SUV fornyer seg

B-klasse-rival

BMW hevder at de med denne bilen "skaper en helt ny bilklasse", (sitat fra pressemeldingen:

"The fresh arrival creates a whole new class of car", men det stemmer selvsagt ikke. Dette vil bli en direkte konkurrent til Mercedes B-klasse, som er samme typen bil og har omtrent de samme dimensjonene.

For BMW-ens del betyr det en lengde på 434 centimeter, en bredde på 180 og en høyde på 155,5. Akselavstanden er 267 centimeter. Dette er som bilene i Golf-klassen, men bygget i høyden betyr det bedre innvendig plass.

Det mistenkes for øvrig at også Audi forbereder en bil av denne typen - muligens kalt A3 Vario.

Det er ikke et hav av detaljinformasjon vi har fått tilgang til, men vi vet at når 2-serie Active Tourer lanseres, vil man kunne velge mellom tre motorer.

Les også: Denne bilen er «helt konge»

3-sylindret motor

Den 3-sylindrede motoren er ny hos BMW. Vi har kjørt en tidlig versjon av den, som imponerte oss i 1-serien, og som det også kommer varianter av i helt nye Mini.

Først ut er BMW 218i Active Tourer, som har den 3-sylindrede 1,5-literen i en versjon med 136 hestekrefter. Dreiemoment er maksimalt 220 newtonmeter fra 1.250 til 4.300 omdreininger. CO2-utslippet skal være 115 gram per kilometer.

Det kommer også en dieselversjon. Det er 218d Active Tourer, med rekkefirer med to liter slagvolum, 150 hestekrefter og 330 newtonmeter. 0-100 kilometer i timen skal ta 8,9 sekunder. Toppfart: 205 kilometer i timen. CO2-utslippet er på 109 gram.

225i på topp

Toppmodellen er 225i Active Tourer, også den utstyrt med en firesylindret 2,0-liter. Dette er høy-ytelsesversjonen med 231 hestekrefter, 350 newtonmeter og 0-100 på 6,8 sekunder. Et snittforbruk på 0,6 liter på mila tilsvarer CO2-utslipp på 139 g/km.

Senere: 4x4 og flere motorer

I etterkant kommer også tre versjoner til: En bensin, 220i, og to diesel: 216d og 220d. Disse skal introduseres i løpet av høsten.  

220d skal bli tilgjengelig med firehjulsdrift (xDrive).

Standard girkasse er en nyutviklet 6-trinns manuell kasse. 218i kan også leveres med 6-trinns automat, mens de andre versjonene vil tilbys med den kjente 8-trinns-automaten. BMWs ovenfor oppgitte drivstofforbruk på mellom 0,41 og 0,6 liter per mil (109 til 139 gram) er foreløpig ikke helt offisielle tall.

BMW 2-serie Active Tourer skal vises i Genève i mars og til Norge kommer den først etter sommerferien. Priser får vi komme tilbake til, men regn med at de vil settes slik at bilen blir konkurransedyktig med tidligere nevnte Mercedes B-klasse.

Den starter per i dag på omtrent 300.000 kroner.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus