Mercedes E-klasse: Her snakker vi «nybil» – til halv pris

Det er sjelden man kan kjøpe en 4-5 år gammel luksusbil med kun 25.000 kilometer på meteret til rundt halv pris av hva den kostet ny. Og ambassadebiler har gjerne ikke vært grisekjørt, heller. Foto: Finn.no
Det er sjelden man kan kjøpe en 4-5 år gammel luksusbil med kun 25.000 kilometer på meteret til rundt halv pris av hva den kostet ny. Og ambassadebiler har gjerne ikke vært grisekjørt, heller. Foto: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ambassadebilen er nesten ikke brukt – nå kan du kjøpe den.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinterferien er her i store deler av landet, og mange skal gnage seg opp på glatte fjellveier i snø og ruskevær. Det er på denne tiden av året at flest nordmenn ønsker seg en stor og rommelig stasjonsvogn med plass til både familien og skiutstyret, og med firehjulstrekk og skikkelig fremkommelighet.

Det er også på denne tiden av året at flest nordmenn finner ut – igjen – at de fremdeles ikke har råd til en slik drømmebil.

Les også: Insignia Country Tourer - kan denne gi Opel et løft?

I hvertfall ikke ny. Og bruktbiler av dette kaliberet kan være så mangt – med flere år og mange tøffe tak bak seg.

Midt i blinken for fjellfolket

Men av og til dukker det opp noe oppsiktsvekkende. Det har det gjort nå også – selv om både farge og fremtoning for øvrig i dette tilfellet er svært så anonymt.

Bilen på bildene er nemlig en svært så aktuell ”vinterferiebil”, en Mercedes E-klasse med både 350-motor og 4Matic. Altså med både krefter og fremkommelighet i overflod. Og det mest oppsiktsvekkende med den: På sine rundt fire år i trafikken har den kun tilbakelagt 25.000 kilometer!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: E250 CDI - kanskje trenger du bare fire sylindre likevel?

Om vi tipper at den ble registrert på høsten 2009, vil det si at den har gått et sted mellom 500 og 600 mil i året.

Grom og tung firehjulstrekker

Det er liten fare for at den er blitt herjet med – det er nemlig den tyske ambassaden som selger bilen, som til nå har gått med blå og gule diplomatskilter. Og vi har fremdeles til gode å se en diplomat – uansett land – tar sjansen på å gi sitt hjemland dårlig reklame gjennom å ligge i breisladd eller flå forbi biler på høyresiden på norske veier...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen er ikke av typen som innbyr til det, heller. Den 231 hester sterke 3-liters 6-sylindrede dieselen er et perfekt valg som gir generøse ressurser til den store og tunge bilen, men ikke så mye at den føles som en sportsbil – selv om 7-trinnsautomaten kan gires manuelt med "paddler" på rattet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: E-klasse - vi tester siste generasjon av familiedrømmen

På den annen side er bilen også luksuriøst utstyrt med ting som Distronic cruise control med bremseassistent, lyspakker både innvendig og utvendig og multikonturseter med minne. Og sikkert masse annet.

Under halv pris?

Ifølge offisielle lister startet en E350 T 4Matic på like over 900.000 kroner i 2010, og med det utstyret som er lagt til på denne tar vi vel ingen kjempesjanse ved å tippe at dagens prisforlangende på 560.000 kroner neppe representerer mer enn halvparten av hva den kostet ny.

Og her snakker vi altså om en en-eiers bil med ”alle servicer”, som det står i annonsen. På denne kilometeren har man jo ikke akkurat rukket å skrive ut serviceheftet ennå, for å si det slik.

Les også: Stasjonsvogn med firehjulstrekk til 200.000? Sjekk disse:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regnet i verdifall har det vært 25.000 svært kostbare kilometer, altså. Men den regningen sender man altså hjem til Angela Merkel, og lar ferieklare nordmenn kjøre av gårde mot fjellheimen etter å ha lagt igjen 560.000 kroner for en ferdig, sivilt omregistrert bil med alle avgifter betalt.

Hyggelig priset

Det er fremdeles en pen slump penger, ingen tvil om det. Men sammenlignet med øvrige E350 4Matic på nettet kommer den godt ut:

Nærmest i kilometerstand kommer en 2011-modell Avantgarde med 27.500 kilometer til 629.000 kroner, men da snakker vi om en sedan. En 7-seters stasjonsvogn med 39.000 kilometer forlanges det 669.000 kroner for, men da fra merkeforhandler.

Og det er vel ikke urimelig å anta at en bilforhandler har litt andre krav til hva man må sitte igjen med etter et bilsalg enn den tyske utenrikstjenesten.

Denne saken ble først publisert på broom.no.