Meny

Elektrisk varebil

Varetransport eller bare plassbehov?

Citroën Berlingo er et kjent trekk i trafikkbildet. Nå har det kommet en elektrisk versjon også. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Citroën er ikke ferske på elektriske biler. De har C-Zero fra før, nå har de også en elektrisk versjon av Berlingo varebil.

Fornebu (ABC Nyheter) – Norge er idag skueplassen for en verdenspremiere fra Citroën, fortalte Citroën Norges nye sjef, Julius Hrasko da han ønsket velkommen til storkunder og presse for å vise frem nye Citroën Berlingo Electric.

Første Berlingo så dagens lys i 1996, og i 2008 kom Berlingo generasjon 2, en bil som er solgt i over 10.000 eksemplarer i Norge. Nå utvides tilbudet med en elektrisk versjon, som for miljøbevisste bedrifter – og ditto privatpersoner – vil kunne gi betydelig lavere driftskostnader.

Les også: Så lenge varer batteriet i elbil

Motorbrems

Julius Hrasko er slovak, men har vært i Citroën siden 2004. Nå er han nyutnevnt daglig leder av Citroën Norge. Foto: Morten LarsenJulius Hrasko er slovak, men har vært i Citroën siden 2004. Nå er han nyutnevnt daglig leder av Citroën Norge. Foto: Morten Larsen

Én ting er at man kan parkere gratis på offentlige parkeringsplasser, man kjører gratis i bomring og på ferger, og man kan bruke kollektivfeltet. De fleste kommuner med respekt for seg selv har gratis lademulighet med 16 amp stikkontakt, hurtigladere bygges det stadig flere av, dersom man har behov for det ved lengre kjøredistanser. Da lades bilen opp til 80% på 30 minutter for en rimelig penge.

Men det ikke alle tenker på, er at elektromotoren snur jobben når føreren letter på gasspedalen og gjenvinner bevegelsesenergien for å lade batteriet. Da bremser bilen så markant at det ikke er nødvendig å bruke bremsene, slik at de trenger langt mindre service enn på en fossildrevet bil.

Imagebygger

Citroën Berlingo Electric er i en standard kjøresyklus beregnet til å ha en rekkevidde på 17 mil, som er noe i overkant optimistisk for norske forhold. Teknisk sjef hos Citroën Norge, Harald Enevoldsen mente vi her i Norge må regne med en rekkevidde på 12 - 13 mil på vinterstid.

I kupétaket er det en praktisk hylle med god plass. Foto: Morten LarsenI kupétaket er det en praktisk hylle med god plass. Foto: Morten Larsen

Hovedmålgruppen for denne bilen bør være bedrifter. De er ofte tvunget til å være mer miljøbevisst enn privatpersoner fordi de har en image eller bedriftsprofil å ta vare på.

Men privatpersoner kan også ha noe å hente.  Her har de en bil som har gode personbilegenskaper og massevis av plass bak forsetet. Et forsete som er laget for to, men som uten problemer tar tre.

Les også: Cactus er planten fra Citroën som ikke stikker


God plass

To paller passer perfekt inn i lasterommet på den proffe elbilen. Foto: Morten Larsen (Klikk på bildet for større versjon)To paller passer perfekt inn i lasterommet på den proffe elbilen. Foto: Morten Larsen (Klikk på bildet for større versjon)

Ettersom dette er en varebil skulle man dessuten tro det er mulig å foreta parkeringer der varebiler har anledning til dét. Varerommet er dessuten langt nok til å kunne innredes som soverom dersom man ikke liker tanken på å kjøre rundt i en diger bobil.

Elektromotoren yter tilsvarende 67 hk, og dreiemomentet er som på elbiler flatt og på 200 Nm. Det gir bilen god trekkraft, og en toppfart på 110 km/t.

Berlingo Electric leveres i to størrelser, nyttelasten er helt oppe i 695 kilo inklusive fører, og det fine for bedrifter er at begge størrelser tar to europaller etter hverandre i lasterommet.

Citroën Berlingo Electric får du i kort versjon (L1) for kroner 239.900, lang versjon (L2) for kroner 244.900.

Les også: Høyspent kjøreglede med BMW i3

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus