1963 Chevrolet Corvette: Denne bilen er helt unik

Ved første øyekast kjenner de fleste igjen en ettertraktet 1963 Chevrolet Corvette "Split Window". Men her er hekken spissere, baklysene flere, støtfangerne borte - og fremover er forandringene enda mer omfattende. (Foto: Craigslist.com)
Ved første øyekast kjenner de fleste igjen en ettertraktet 1963 Chevrolet Corvette "Split Window". Men her er hekken spissere, baklysene flere, støtfangerne borte - og fremover er forandringene enda mer omfattende. (Foto: Craigslist.com)

Custom-legende satte saga i en klassiker. Men ble den finere?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Har man ekstreme ideer, evne til å gjennomføre dem, og holder til i en garasje ikke langt fra filmstudioene i Hollywood – ja da ligger man godt an til å få navnet sitt kjent i custom-bransjen.

De med litt interesse for custombiler, og kanskje for filmbiler generelt, vil kjenne navnet George Barris. Helt siden sin spede start i bransjen ikke lenge etter krigen har han vært en ”custom-kjendis”, en av de aller første av det slaget, med en lang rekke av berømte biler på samvittigheten.

Kjent bygger, ukjent bygg

Den opprinnelige Batmobilen er kanskje den aller mest kjente. Og av og til dukker det opp for oss helt ukjente biler. Som den på disse bildene.

Interiøret har fått stoler fra en adskillig nyere bil - muligens også en Corvette, der ryggene dog er blitt skåret ned i høyde for å se eldre ut. Håndbrekk mellom setene kom også først på 1967-modellen.

Interiøret har fått stoler fra en adskillig nyere bil - muligens også en Corvette, der ryggene dog er blitt skåret ned i høyde for å se eldre ut. Håndbrekk mellom setene kom også først på 1967-modellen. Foto: Craigslist.com

For denne Corvetten har Barris det hele og fulle ansvaret for. Ikke veldig mye er igjen av designet som GMs styling-boss Bill Mitchell fikk så mye ros for – bortsett fra selve hoved-gimmicken, den delte bakruten, som ga nettopp 1963-modellen kallenavnet ”Split Window”.

Les også: Dette er hva vi kaller et skikkelig mobilt biljardbord

Bakruten og det spisse boat tail-designet på bakre del av karosseriet er av mange blitt betegnet som noe av det vakreste av amerikansk bildesign gjennom tidene, og ga den andre generasjonen av Corvette enormt med oppmerksomhet da den kom. Men dessverre var den delte ruten også så upraktisk at den forsvant allerede året etter – og i tiden etterpå ble faktisk mange ”oppgradert” til den nye, hele bakruten.

Satte saga i en klassiker

Slikt skjer, og det er ikke godt å vite hva som vil bli ettertraktet i fremtiden. Men kanskje kan man hevde at split window-designet var så spesielt allerede i 1963 at folk burde visst bedre enn å skjære det i stykker.

Penere enn original? Tja, smaken er helt klart som baken. Men "built by George Barris" er i hvertfall noe som gir gjenklang i ørene hos custom-folket.

Penere enn original? Tja, smaken er helt klart som baken. Men "built by George Barris" er i hvertfall noe som gir gjenklang i ørene hos custom-folket. Foto: Craigslist.com

I dag er det i hvertfall så høy pris på disse bilene at det skal mye til for at noen begynner å skjære i dem. Bortsett fra, selvfølgelig, legender som nettopp George Barris.

Han har satt saga i flere Split Window-Corvetter gjennom tidene. Den mest kjente av dem, som ble bygget for lenge siden, bærer navnet ”The Asteroid”, og den har blitt restaurert og solgt på auksjon for store summer for ikke lenge siden. Den har imidlertid mer av sitt opprinnelige karosseri i behold enn denne her, som du nå kan få kjøpt i San Diego, California.

Til salgs – og trolig prutbar

For denne bilen er prisforlangendet 79.000 dollar, eller så vidt under en halv million kroner – men vi mistenker at du kan prute litt på den prisen.

Se annonsen på Craigslist her

For her har den gamle mesteren virkelig tatt svingene helt ut, og mange Corvette-entusiaster vil nok mene at bilen verken er fugl eller fisk etter forvandlingsprosessen.

Motoren i bilen er en 396 kubikktommers, eller 6,4 liters, V8 - den første big block-motoren som kunne leveres i Corvette fra 1965. Den er litt oppskremt, men annonsen sier ikke noe om antall hester.

Motoren i bilen er en 396 kubikktommers, eller 6,4 liters, V8 - den første big block-motoren som kunne leveres i Corvette fra 1965. Den er litt oppskremt, men annonsen sier ikke noe om antall hester. Foto: Craigslist.com

Når det er sagt, har Barris vært tro mot opphavet på én måte: For det er veldig mange Corvette-særtrekk som går igjen i custombilen, om enn han har plukket litt fra svært mange forskjellige Corvette-generasjoner og plastet det inn i karosseriet på det som altså opprinnelig var en såkalt C2-bil.

Særtrekk fra mange Corvette-generasjoner

Både fronten og hekken er gjort lengre og spissere på midten, og grillen har fått preg av Mako Shark II-konseptbilen fra 1965, som i sin tid sladret ganske høylydt om hvordan C3-generasjonen skulle bli når den kom som 1968-modell.

Les også: 10 "fun facts" om Corvette som du kan imponere med

Synlige eksosrør ut av forskjermene minner om den opprinnelige Mako Sharken fra enda noen år tidligere, som var en konseptbil bygget på den første generasjonen, mens panserscoopet grovt sett ligner på det som satt på 1966- og 1967-modellene med big block-motor.

Under panseret finner vi for øvrig en lettere oppskremt 396 kubikktommers, eller 6,4 liters, big block-motor, av typen som først dukket opp i Corvetten i 1965.

Det er gjort omfattende forandringer på Corvettens karosseri. Standard sportsspeil fra GMs 1970-tallsbiler og aluminiumshjul av samme type som ofte brukes på vans virker litt "enkelt" i sammenligning.

Det er gjort omfattende forandringer på Corvettens karosseri. Standard sportsspeil fra GMs 1970-tallsbiler og aluminiumshjul av samme type som ofte brukes på vans virker litt "enkelt" i sammenligning. Foto: Craigslist.com

C2-generasjonen ble enten levert som innelukket coupé eller som roadster, men denne custom-coupeen er åpen. Og der har Barris hoppet forbi hele T-top-konstruksjonen som kom på C3, og til en helt åpen targa-løsning, som først dukket opp på Corvette C4 i 1984. Interiøret har også fått stoler som ligner litt på sene C4-stoler, dog med nedskåret høyde på seteryggene slik at de ser litt eldre ut – og heldigvis har ellers det flotte C2-interiøret fått være mer eller mindre urørt.

Les også: Opel GT - fattigmanns-Corvetten floppet i comebacket

Tregsolgt på eBay

Noen detaljer skurrer. Først og fremst karosserisidene med falske ”Testarossa-ribber” foran bakhjulene, men også speilene, som er standard GM sportsspeil fra 1970-tallet og de grove aluminiumsfelgene av typen som gjerne finnes på litt oppjazzede vans.

De sistnevnte detaljene virker litt ”enkle” til å være George Barris, men han har tydeligvis signert et bilde av bilen, så vi må vel gå ut fra at det var slik han bygde den.

C2-Corvettens flotte interiør er ikke forandret i særlig grad. Ratt-trekket av Biltema-type trekker ned inntrykket med 50.000 dollar i våre øyne, men det signerte hanskerom-lokket hadde kanskje gjort seg over peisen?

C2-Corvettens flotte interiør er ikke forandret i særlig grad. Ratt-trekket av Biltema-type trekker ned inntrykket med 50.000 dollar i våre øyne, men det signerte hanskerom-lokket hadde kanskje gjort seg over peisen? Foto: Craigslist.com

Til forskjell fra en del av de andre custom-kreasjonene hans finner vi ikke mye informasjon om denne på nettet, annet enn at den forekom i en auksjonskatalog for RM Auctions Toronto-auksjon i 2007, med en anslått pris på 70.000 dollar. Den har også vært innom eBay for kort tid siden, men til tross for 51 bud stoppet kjøpelysten da på langt mer beskjedne 8.200 dollar.

Verdifull autograf på kjøpet

Hvis du synes dette var i overkant freidig behandling av en klassisk gammel Split Window-Corvette, ser du kanskje en viss skadefryd i dette. Hvis du derimot synes dette er noe av det lekreste du har sett, bør det altså ligge an til tidenes pruting i forhold til prisforlangendet.

George Barris er jo tross alt George Barris. Og om alle du kjenner rynker på nesen av bilen, kan du jo henge opp hanskeromslokket med Barris sin autograf over peisen i stua. Den er verdt noen kroner, den også.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus