Kvalitetsrangering

Så bra er de populære SUV-ene som bruktbil

HONDA CR-V: En mønsterbil, mener Dekra. FOTO: Vi Menn Bil Top Gear
HONDA CR-V: En mønsterbil, mener Dekra. FOTO: Vi Menn Bil Top Gear

Får din brukte SUV-favoritt toppkarakter, eller bør den sjekkes ekstra nøye før du kjøper?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det tyske kontrollorganet Dekra publiserer statistikk som kan være gull verdt for den som skal kjøpe bruktbil.

Til grunn ligger “Hauptuntersuchungen” av 15 millioner biler. Dette er den tyske varianten av EU-kontrollen, og den regnes for å være blant de mer grundige og omfattende av de ulike lands periodiske kontroller.

Tyskerne hadde ikke vært tyske om de ikke hadde matet funnene i disse undersøkelsene inn i en stor datamaskin. Ut kommer det som skal være en nøytral bedømmelse av bilers kvalitet på områder som omfattes av hovedundersøkelsen.

I første rekke handler det om bilenes sikkerhet, driftssikkerhet og utslipp. Bare det som har med selve bilens oppbygning å gjøre, tas med: Utslitte dekk, selvforskyldt skade eller endringer utført av eieren, regnes ikke som feil i denne sammenhengen. Ei heller en defekt radio, for eksempel.

Nettstedet der resultatene presenteres, finner du her. (Oppe i nettsidens høyre hjørne kan du velge språket du ønsker å lese den på.)

Les også: Du slipper EU-kontroll på motorsykkel og tilhenger

SUV-vekst

Her ser vi på bruktbiler i det som tilsynelatende er i ferd med å bli Norges største bilklasse: SUV-ene. 27,7 prosent av alle nye biler i fjor var SUV-er, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Det er flere grunner til SUV-enes voksende popularitet: For det første er klassen enormt omfangsrik slik det er vanlig å dele det inn i dag. Den omfatter alt fra det som strengt tatt er høybygde småbiler, som regel med kun forhjulsdrift, til ruvende luksus-firehjulstrekkere på 2,5 tonn – og alt SUV-lignende derimellom. Prisregisteret spenner fra to hundre tusen til to millioner kroner eller mer.

Dessuten kan en forklare veksten med nordmenns ønske om firehjulsdrift. Selv om mange SUV-er selges i tohjulsdrevne versjoner, er det ingen tvil om at de fleste forbinder biltypen med 4x4.

Les også: Elbil eller tog: Hva er raskest?

Sortert på kilometerstand

Dekra har valgt å sortere etter kilometerstand – de mener det er riktigere enn bilens alder. Her ser vi på SUV-er som har gått 50.000 til 100.000 km, blant annet fordi vi vet at mange ser på 100.000 km som en slags magisk grense for en bruktbil.

Vi har presentert flertallet av SUV-ene som Dekra har gyldig statistikk for, men har utelatt noen modeller som ikke finnes i noenlunde høyt antall som brukt i Norge.

Enkelte SUV-er som ville vært interessante med tanke på hva som er ettertraktet på det norske bruktmarkedet, mangler i Dekras statistikk. Det gjelder for eksempel Toyota Landcruiser, Lexus RX 400h/450h og BMW X1 samt flere nyere modeller (generelt fra ca. 2010 og nyere).

Les også: Kjøp nå - før alle andre vil ha dem

Dekra krever nemlig at de skal ha kontrollert minst 1000 biler av en modell før de har et statistisk holdbart grunnlag.

Dette betyr at én SUV-nisje er så godt som fraværende i statistikken: De kompakte, rimelige SUV-ene, eksempelvis Mitsubishi ASX og dens konkurrenter, som er lansert i stort antall de siste tre-fire årene.

Mens Dekra behandler alle SUV-er som én klasse, har vi her valgt å dele dem inn etter båser de ofte settes i her i Norge: Familie-SUV-er, mellomstore status-SUV-er og store SUV-er/luksus-SUV-er.

OBS: En rekke SUV-er, særlig med opprinnelse i Asia, har fått Dekra-anmerkninger for høy bremseslitasje. Dette trenger ikke å forekomme like ofte for biler kjørt i Norge, ettersom hastighet og kjøremønster er et annet her.

Les også: Antispinn: Noen ganger bør du faktisk slå den av

Karaktersystemet

Dekra har lagd sin egen feilindeks som settes ut fra prosentandel uten relevante feil minus andel med betydelige feil.

“++” er beste karakter; de 10 prosent beste i sin bilklasse

“+” er nest beste karakter; til 20 prosent av bilene som er over gjennomsnittet

“0” tildeles gjennomsnittsbilene i en bilklasse, andel 40 prosent

“-“ går til 20 prosent av bilene som har dårligere feilindeks enn gjennomsnittet

“--“ (dobbelt minus): de 10 prosent med dårligst feilindeks

AMILIE-SUV-ER OG KOMPAKTE SUV-ER



VW Tiguan: Totalkarakter “+”

 VW TIGUAN: Færrest feil av familie-SUV-ene: FOTO: Egil Nordlien, HM Foto VW TIGUAN: Færrest feil av familie-SUV-ene: FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Tiguan får nest høyeste totalkarakter og er bedre enn gjennomsnittet i alle Dekra-undersøkelsens underkategorier. Kun 3,9 prosent av de kontrollerte Tiguanene har betydelige feil – 87,9 er uten relevante feil. Det gjør den til den beste i sin SUV-nisje. Dekra oppfordrer til en ekstra sjekk av lyktene.

Les vår bruktbilguide for VW Tiguan.


Honda CR-V: Totalkarakter “+”

 HONDA CR-V: En mønsterbil, mener Dekra. FOTO: Vi Menn Bil Top Gear HONDA CR-V: En mønsterbil, mener Dekra. FOTO: Vi Menn Bil Top Gear

“En ekte mønsterbil”, skriver Dekra om Honda CR-V av modellserien produsert fra 2006 til 2012. Toppkarakteren holdes først og fremst tilbake fordi biler med høy kilometerstand kan trenge en bremseoppgradering. Feil er det ellers generelt få av, og de er enkle å rette.

Les vår bruktbilguide for Honda CR-V.



Ford Kuga: Totalkarakter “+”

 FORD KUGA: Morsom, og et trygt kjøp. FOTO: Terje Bjørnsen FORD KUGA: Morsom, og et trygt kjøp. FOTO: Terje Bjørnsen

Første generasjon Kuga, produsert fra 2008 til 2012, er temmelig trang, men har ifølge Dekra til gjengjeld få betydelige feil for sin pris-/størrelsesklasse. 84,9 prosent er uten relevante feil, og 6,0 prosent har betydelige feil. Kun for området elektrisk anlegg/elektronikk/lys har Kuga litt flere feil enn gjennomsnittet for SUV-er, og først og fremst handler det om feilstilte lys.

Les vår bruktbilguide for Ford Kuga.


Toyota RAV4: Totalkarakter “+”

 TOYOTA RAV4: Traust og trygt. FOTO: Terje Bjørnsen TOYOTA RAV4: Traust og trygt. FOTO: Terje Bjørnsen

Færre feil enn gjennomsnittet for SUV-ene i alle Dekras undergrupper, men likevel ikke fullt så feilfri totalt sett som Honda CR-V og Ford Kuga. Som så ofte for SUV-er anmerker Dekra høy bremseslitasje, og noen ganger feil ved støtdempere.

Les vår bruktbilguide for Toyota RAV4 (2006-2011).



Mitsubishi Outlander: Totalkarakter “0”

 MITSUBISHI OUTLANDER: Bedre og bedre mil for mil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto MITSUBISHI OUTLANDER: Bedre og bedre mil for mil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Outlander av årgang 2007 til 2012 har ikke særlig mange flere feil enn CR-V og RAV4 når man ser på resultatene i Dekras ulike undergrupper, men må likevel tåle dårligere totalkarakter. Ifølge Dekra blir den imidlertid bare bedre og bedre målt mot sine konkurrenter jo høyere kilometerstand den har.

Les vår bruktbilguide for Mitsubishi Outlander.


Nissan X-Trail: Totalkarakter “0”

Mens X-Trail (her generasjonen som er produsert fra 2007) har færre betydelige feil enn gjennomsnittet for SUV-er, har den flere små feil (13,5 prosent av de kontrollerte). Dekra anbefaler grundig bremsekontroll, for her er det ofte stor slitasje. X-Trail har også relativt ofte feil ved frontlykter.

Les vår test av Nissan X-Trail fra 2007.


Nissan Qashqai: Totalkarakter “0”

 NISSAN QASHQAI: Lytt etter ulyder. FOTO: Andreas Handeland © Andreas Handeland NISSAN QASHQAI: Lytt etter ulyder. FOTO: Andreas Handeland © Andreas Handeland

Qashqai har jevnt over omtrent samme feilprosent som storebror X-Trail. Dekra oppfordrer bruktbilkjøpere til å lytte etter ulyder som kan komme fra støtdemperne bak. Overvekt av forhjulsdrevne biler på bruktmarkedet.

Les vår bruktbilguide for Nissan Qashqai.


Subaru Forester: Totalkarakter “0”

 SUBARU FORESTER: Holder seg godt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto SUBARU FORESTER: Holder seg godt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

En aldrende bil kan holde seg godt: Subaru Forester av annen generasjon (2003-2007) blir bedre og bedre i forhold til konkurrentene jo lengre den er kjørt. Med kilometerstand 50.000 til 100.000 finner Dekra betydelige feil ved 8,2 prosent av de kontrollerte bilene. (Nyere generasjoner av Forester er ikke kontrollert i statistisk tilstrekkelig antall.)

Les vår bruktbilguide for Subaru Forester (2003-2007, sist oppdatert 2012).


Suzuki Grand Vitara: Totalkarakter “0”

 SUZUKI GRAND VITARA: Dekra finner flere små feil. FOTO: Vi Menn Bil Top Gear SUZUKI GRAND VITARA: Dekra finner flere små feil. FOTO: Vi Menn Bil Top Gear

Ikke så mange betydelige feil, men Dekra finner over gjennomsnittlig mange små feil ved Grand Vitara. Grundig bremsesjekk er nødvendig, i alle fall for biler kjørt i tyske hastigheter. Flere feil enn snittet ved motorstyring/avgass (9,0 prosent) og kollisjonsputer.

Les vår test av Suzuki Grand Vitara fra 2007.


Hyundai Tucson: Totalkarakter “-“

 HYUNDAI TUCSON: Flere feil enn gjennomsnittet, i likhet med sin nære slektning Kia Sportage. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto HYUNDAI TUCSON: Flere feil enn gjennomsnittet, i likhet med sin nære slektning Kia Sportage. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Ifølge Dekra er det grunn til å sjekke forgjengeren til dagens ix35 ekstra nøye. Flere feil enn gjennomsnittet for SUV-er på tre av fem områder – 12,2 prosent av feilene vurderes som betydelige.

Les vår test av Hyundai Tucson fra 2008.


MELLOMSTORE STATUS-SUV-ER

Audi Q5: Totalkarakter “++”

 MERCEDES GLK: Kantete, men god tysker. FOTO: Petter Handeland MERCEDES GLK: Kantete, men god tysker. FOTO: Petter Handeland

Aller best – med knapp margin – i en undergruppe av SUV-ene med svært lav feilprosent. 93 prosent av alle kontrollerte Q5-er med kilometerstand 50.000 til 100.000 er uten relevante feil. Kun 2,8 prosent har betydelige feil. “Fortsett slik”, lyder Dekras kommentar, som ikke anmerker noen typiske feil en bruktkunde bør sjekke ekstra nøye.

Les vår test av Audi Q5 fra 2013.


Volvo XC60: Totalkarakter “++”

 BMW X3: Flere feil enn konkurrentene. FOTO: Vi Menn Bil Top Gear BMW X3: Flere feil enn konkurrentene. FOTO: Vi Menn Bil Top Gear

Den rommelige, familievennlige og komfortable svensken er nesten like feilfri som Audi Q5. 92,3 prosent av de kontrollerte XC60-ene er uten relevante feil. Eneste anmerkning er feilstilte tåkelys.

Les vår test av Volvo XC60 fra 2011.


STORE SUV-ER/LUKSUS-SUV-ER

BMW X5: Totalkarakter “++”

 BMW X5: Sportslig stor-SUV av høy kvalitet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto BMW X5: Sportslig stor-SUV av høy kvalitet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

BMW X5 av modellserien som ble produsert fra 2006 til 2013, er best blant de store SUV-ene, ifølge Dekra. 88 prosent er uten relevante feil, mens 3,5 prosent har betydelige feil. Som for alle store SUV-er anbefaler Dekra kontroll av bremser, understell og drivverk før man kjøper – reparasjoner er dyrt.

Les vår test av BMW X5 fra 2010.


Porsche Cayenne: Totalkarakter “+”

 PORSCHE CAYENNE: Ikke pen, men relativt få feil. FOTO: Terje Bjørnsen PORSCHE CAYENNE: Ikke pen, men relativt få feil. FOTO: Terje Bjørnsen

Feilfriandelen er hakk i hæl med BMW X5, men Porsche Cayenne av første generasjon har litt flere betydelige feil. Dekra nevner motorstyring/avgass og feilstilte lykter, samt at bremser må sjekkes. Dermed blir det trekk i totalkarakteren.

Les vår test av Porsche Cayenne Diesel fra 2010.


Audi Q7: Totalkarakter “+”

 AUDI Q7: Stor og tung, så sjekk understell og bremser. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto AUDI Q7: Stor og tung, så sjekk understell og bremser. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Den digre Audien ligger i samme område som Cayenne hva gjelder feilfriandel. Den deler teknisk plattform med Porschen, og de typiske feilene er de samme for disse bilslektningene.

Les vår test av Audi Q7 fra 2007.


Mercedes ML: Totalkarakter “+”

 MERCEDES ML: Generasjon to er ganske god. FOTO: Petter Handeland MERCEDES ML: Generasjon to er ganske god. FOTO: Petter Handeland

ML av generasjon to (produksjonsår 2005 til 2011) har litt flere feil som Dekra vurderer som betydelige enn de beste konkurrentene, men regnes fortsatt som en kvalitets-SUV. Utslitte støtdempere, for høye avgassverdier og feilstilte lykter er typiske feil.

Les vår test av Mercedes ML fra 2009.


W Touareg: Totalkarakter “0”

 VW TOUAREG: Sjekk elektronikk og lykter. FOTO: Produsent VW TOUAREG: Sjekk elektronikk og lykter. FOTO: Produsent

Dekras bedømmelse gjelder første generasjon Touareg, som ble produsert fram til starten av 2010. Med kilometerstand 50.000 til 100.000 har 6,7 prosent betydelige feil. Den har blant annet høyere feilprosent enn konkurrentene for området elektrisk anlegg/elektronikk/lys, og typisk for store SUV-er: høy bremseslitasje.

Les vår test av VW Touareg fra 2008.


Volvo XC90: Totalkarakter “0”

 VOLVO XC90: Parkeringsbremsen holder ikke. FOTO: Terje Bjørnsen VOLVO XC90: Parkeringsbremsen holder ikke. FOTO: Terje Bjørnsen

Volvos største har flere betydelig feil enn gjennomsnittet, og betydelig flere feil når det gjelder bremseanlegget. For sistnevntes del er det særlig parkeringsbremsen det handler om – bremsevirkningen er ikke tilstrekkelig. Dekra finner også en del feil ved styringen.

Les vår bruktbilguide av Volvo XC90 (fra 2010).


Jeep Grand Cherokee: Totalkarakter “0”

 JEEP GRAND CHEROKEE: Flere feil enn tyske konkurrenter. FOTO: Vi Menn Bil Top Gear JEEP GRAND CHEROKEE: Flere feil enn tyske konkurrenter. FOTO: Vi Menn Bil Top Gear

Forrige modellserie av Jeep Grand Cherokee har flere feil enn sine tyske konkurrenter. Ved siden av feil som er typiske for tunge SUV-er (bremseanlegg, understell) handler det om en del feil ved elektronikken og oljelekkasjer fra motor/girkasse.

Les vår test av Jeep Grand Cherokee fra 2008.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus