Mazda 626 Coupé - bare 24 igjen i Norge

Vinter, salt og påfølgende rust har tatt knekken på mange av 626ene som var her i landet. Men denne skal snart få ny lakk, og sikkert også utbedring av alle andre plager den har fått etter 35 år på veien. (Foto: Privat)
Vinter, salt og påfølgende rust har tatt knekken på mange av 626ene som var her i landet. Men denne skal snart få ny lakk, og sikkert også utbedring av alle andre plager den har fått etter 35 år på veien. (Foto: Privat)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hverdagsbil da den kom - nå er dette sjelden vare.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Vi har flere ganger vært inne på temaet japanske coupeer fra 1970-tallet her på Broom. Det var biler som fikk et litt utypisk publikum da de ble noen år gamle: Man skulle ikke tro de hadde særlig ungdomsappell, men det viste de seg å ha likevel.

Les også: Xedos - dette skulle bli Mazdaen for de viderekomne

Inspirert av amerikanerne

Japanerne var nemlig sterkt influert av amerikanerne når det gjaldt å lage todørsbiler med hardtop-konstruksjon, altså uten B-stolpe.

Og for norske ungdommer, som gjerne drømte om en Mustang som de virkelig ikke hadde råd til, så var det å kunne sveive ned hele glass-sidene i bilen og sitte med armen i karmen så mye verdt at slike biler gjerne ble foretrukket fremfor kanskje ”tøffere” Volvoer og Granadaer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen varianter av gamle japanske "folkebiler" er litt mer sjeldne enn andre. Denne hardtop-utgaven av Mazda 626 er en slik - og denne barskingen har kommet i trygge hender med tanke på fremtiden.

Noen varianter av gamle japanske "folkebiler" er litt mer sjeldne enn andre. Denne hardtop-utgaven av Mazda 626 er en slik - og denne barskingen har kommet i trygge hender med tanke på fremtiden. Foto: Privat

Og det var mange å ta av, også. Hyggelig pris, som var japanernes hovedinnsalgs-argument på 1970-tallet, hadde gjort at mange førstegangskjøpere også hadde valgt slike biler. Og selv om de rustet friskt, var det mange igjen å ta av også utover på 1980-tallet.

Ny og moderne design

Nettopp derfor var også ungdommene oppmerksomme på, og ganske beundrende til, bilen på bildene da den kom i 1978. Da Mazda byttet ut sin tilårskomne 616-modell med etterfølgeren 626, var det moderne og langt mer firkantede linjer på alle kanter. Og jammen overlevde ikke hardtop-konstruksjonen på coupé-modellen også.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hvem ville tro at en ny bil kunne bli så pen som Mazda 6?

Artikkelen fortsetter under annonsen

626 Coupé ble dermed umiddelbart en drømmebil for et adskillig yngre publikum enn den kanskje egentlig var beregnet på.

Men igjen måtte de vente noen år før de fikk slå kloa i et eksemplar, for norske avgiftsregler den gangen gjorde at biler med luksuriøst utstyr og/eller fremtoning ble adskillig dyrere enn en vanlig firedørs sedan, i tillegg til at todørs-biler i det hele tatt var i ferd med å miste interessen i Norge. Dermed ble også 626 Coupé solgt i lavere antall enn forgjengeren hadde blitt, en trend som skulle forsterke seg utover 1980-tallet.

Bare 24 er igjen

Selv om tilstanden var blitt bedre, var heller ikke disse bilene fremmede for tanken på å ruste litt når det passet slik.

Dermed ble det færre å få tak i da de endelig ble billige nok til at ungdommen på 1990-tallet kunne ha økonomiske forhåpninger om å parkere en slik i garasjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men noen fikk det til, og 626 Coupé er følgelig en litt sær bilmodell som man faktisk kan si at aldri har vært direkte ”glemt” av entusiastene.

Thomas sin bil tilhører den første generasjonen av 626. Den fikk allerede i 1980 en facelift med lavere grill og mer fluktende lykter, og mistet samtidig litt av karaktéren som de første hadde.

Thomas sin bil tilhører den første generasjonen av 626. Den fikk allerede i 1980 en facelift med lavere grill og mer fluktende lykter, og mistet samtidig litt av karaktéren som de første hadde. Foto: Privat

Av ovenfor nevnte årsaker er det dog sjelden man ser en i trafikken, men bilen på bildene skal ifølge eieren være en av kun 24 slike biler som fremdeles finnes her i landet. Og om den ser litt patinert ut nå, så bedyrer Mazda-entusiasten at den går en lys fremtid i møte, med ny lakk og fiksing av alt som trenger litt tilsyn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mazda 6 MPS - like sjelden som den er rå

Artig, for det blir garantert ikke flere av disse bilene, som på en måte representerte slutten på en epoke med litt påkostede konstruksjoner selv i vanlige bruksbiler fra Japan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eier: Thomas Johansen Bjørkhaug, (19)

Bosted: Disenå, Sør Odal.

Allsidig bilentusiast

Litt om meg selv: Veldig bilinteressert, glad i dyr og natur. Hatt førerkort i over ett år og har i den tiden hatt 6 biler, på det meste 4 samtidig. Har nå to stk. Saab 9000, en som skulle vært bruksbil, men der motoren havarerte, og en delebil.

Bilen: Mazda 626 Hardtop, 1979-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden september i 2013.

Hva har du gjort med den? Jeg har satt på skistativ, kjøpt nye vinterdekk og montert tåkelys.

Todørsbiler var allerede på vei ut, og ingen hadde syntes det var rart om Mazda hadde droppet todørsversjonen av 626 da den kom. I stedet valgte de til og med å fortsette med en ekstra lekker hardtop-variant, til alles store glede.

Todørsbiler var allerede på vei ut, og ingen hadde syntes det var rart om Mazda hadde droppet todørsversjonen av 626 da den kom. I stedet valgte de til og med å fortsette med en ekstra lekker hardtop-variant, til alles store glede. Foto: Privat

Liker best med bilen: Kjøregenskapene, utseendet og resten.

Les også: Hvorfor ikke gi bilene et navn, og ikke bare et tall?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Liker minst med bilen: Ekstralysene: Man ser bra, men det ser ikke bra ut.

Beste opplevelse med bilen: Første turen fra Notodden til Kongsvinger. Tre timer alene i bilen uten stereo, men det var helt fantastisk.

Drømmer om Cadillac

Framtidsplaner for bilen: Fikse det som må fikses, lakkering, og demontere og gjenoppbygge motoren.

Drømmebil: 1959 Cadillac Eldorado Biarritz, pluss mange flere.

Annet: Det finnes kun 24 slike biler registrert i Norge i dag. Dette er den desidert beste bilen jeg har hatt av de fem-seks bilene jeg har eid så langt, med den første Mazdaen min på en god andreplass.

Les også: Disse japanske lekkerhetene begynner å bli sjeldne