Du slipper EU-kontroll på motorsykkel og tilhenger

SLIPPER UNNA: Du trenger fortsatt ikke å levere motorsykkelen din til EU-kontroll. (Foto: Espen Stensrud)
SLIPPER UNNA: Du trenger fortsatt ikke å levere motorsykkelen din til EU-kontroll. (Foto: Espen Stensrud)
Artikkelen fortsetter under annonsen

EU har hørt på norske myndigheter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eldre kjøretøy må likevel ikke kontrolleres oftere, og motorsykler, lette tilhengere og traktorer slipper fortsatt periodisk kjøretøykontroll.

EU-kommisjonen forslo også i 2012 at eldre biler skulle kontrolleres oftere enn annenhvert år. Det sa Norge seg uenig i.

Fra 1. januar ble det innført strengere regler for EU-kontroll, noe som kunne gå ut over de som har hentet ekstra krefter ut av motoren, det vil si trimmet bilen sin. Også ulovlig ettermonterte Xenon-pærer skal lukes ut.

Les også hvorfor EU-kontrollen blir dyrere

Dårlige forslag

- Jeg er glad for at EU har hørt på oss akkurat i denne saken. Både Norge og EU vil gjøre det tryggere å ferdes i trafikken, men noen av forslagene fra EU traff dårlig. De ville hatt liten positiv effekt på trafikksikkerheten på norske veier, og ville ført til flere ulemper, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- De nye reglene for EU-kontroll er vedtatt som et direktiv, ikke som en forordning. Dette åpner for at vi kan tilpasse regelverket til norske forhold, sier samferdselsmisteren.

Høy bil? Genial norsk oppfinnelse gjør det enklere å laste på

Hovedpunktene ser du her

Det nye regelverket viser at EU har lyttet til Norge og andre land på flere punkter:

• Det blir likevel ikke krav om hyppigere kontroll av biler eldre enn seks år.

• Det blir ikke kontroll av lette tilhengere med totalvekt under 3.500 kilo.

• Traktorer og andre kjøretøy som brukes i drift av jord og skog slipper EU-kontroll. For traktorer som brukes i kommersiell vegtransport og som har lov til å kjøre i mer enn 40 kilometer i timen, blir det krav om kontroll.

• Lette motorsykler og mopeder slipper periodisk kjøretøykontroll. På noen vilkår kan Norge sette i verk tiltak som gjør at heller ikke tunge motorsykler får krav om EU-kontroll. Et slikt krav er i alle tilfeller ikke aktuelt før i 2022.

• EU vil stille nye krav til godkjenning av de som skal utføre kontrollen, men disse kravene er ennå ikke klare.

Hovedmålet for arbeidet med det nye regelverket er tryggere vegtrafikk og lavere utslipp av klimagasser.

Etter at direktivet er formelt vedtatt, får Norge tre år på å tilpasse seg de nye reglene.