Kjøp nå - før alle andre vil ha dem

Nytt år, nye veteranbiler. Har du ikke noe klart til våren, finnes det mye fint å få tak i i Sverige, som bare trenger litt enkel puss. Ikke trenger det koste skjorta heller, viser våre eksempler. Foto: Blocket.se/Montasje
Nytt år, nye veteranbiler. Har du ikke noe klart til våren, finnes det mye fint å få tak i i Sverige, som bare trenger litt enkel puss. Ikke trenger det koste skjorta heller, viser våre eksempler. Foto: Blocket.se/Montasje

Svenske veteraner venter på en kjærlig hånd. Kanskje din?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi har rundet nyttår med god margin, og en ny årgang biler er blitt avgiftsmessig veteranstatus til del. Til glede for oss som er glade i gamle biler, og sikkert til glede for seg selv også. For det er ofte det som skal til for at lettere neglisjerte, gamle trotjenere skal få ny oppmerksomhet – og et nytt liv hos mer entusiastiske eiere.

Men tiden begynner å bli knapp hvis du skal finne noe som du kan nyte allerede til våren. Vi har kikket over grensen etter noen ferske veteraner som ikke trenger mer jobb for å skinne enn at du kan rekke det før spurven kommer.

Hva synes du om forslagene? Har du noen bedre, så kom med dem i kommentarfeltet under...

Les også: Sportsbilklassiker solgt for småpenger

1984 Saab 900 Turbo, sek. 12.000,-

Faksimile: Blocket.se

Faksimile: Blocket.se

De første Saab-turboene fra 1970-tallet, som ble levert i 99-utgaven, er for lengst blitt samlerobjekter. Draget og lyden den gang var helt spesielt, og det har bidratt til å gi bilene en plass i historiebøkene – og i hjertene til de som husker dem fra barndommen.

Se annonsen her

Da også 900-modellen kom med turbo litt senere, var sensasjonen ikke fullt så stor. Bilen var ikke fullt så ”rå” heller, men turbomaskinen ga også det litt større karosseriet svært så hyggelige farts- og akselerasjonsressurser, og ble langt mer utbredt i denne bilen utover på 1980-tallet enn forgjengeren hadde vært.

Det betyr ikke at veldig mange har overlevd. 900 har stått veldig i skyggen av lillebror 99 i entusiast-kretser så langt, og også når det gjelder turbo er det 99-ikonet de fleste tenker på. Dermed har du sjansen til å skaffe deg en fremtidig klassiker her, før de store massene kommer på tanken. Bilen skal være fullt kjørbar og godkjent av Svensk Bilprovning – og litt rust og dårlig lakk kan du fikse etter hvert.

Les også: Denne «ur-turboen» er nesten like fin som da den var ny

1984 Chevrolet Camaro Z28, sek. 49.000,-

Faksimile: Blocket.se

Faksimile: Blocket.se

Tredjegenerasjons Camaro er en av undertegnedes desiderte 80-tallsfavoritter, og prisnivået tyder på at det er flere av oss som tenker slik: Det siste året har det stort sett vært uoriginale og litt pleietrengende biler som har vært til salgs her i landet, og spesielt billige har de ikke vært.

Se annonsen her

Her dukker det imidlertid opp en utgave med den populære Z28-pakken hos broderfolket, som loves å være temmelig «oskruvad» – det vil si urørt. Det betyr ikke at den ikke trenger litt jobb, men det har i hvertfall ikke vært mange før deg og «forbedret» GMs konstruksjon med egne, kreative ideer.

At bilen har T-tak setter mange pris på, i hvertfall dersom pakningene er tette. Og hvit farge kler disse Z28-utgavene svært bra. Her er lakken dessuten helt ny – det kan være både bra og skremmende. Ta med deg en liten magnet når du reiser til Örkelljunga i Skåne for å handle bil ...

Les også: Ser fremdeles moderne ut - men nå er den blitt veteranbil

1984 Honda Prelude, sek. 4.000,-

Faksimile: Blocket.se

Faksimile: Blocket.se

Honda hadde sine hengivne fans også på 1980-tallet, fans som ikke gikk av veien for å betale litt ekstra for avanserte løsninger og en smak av luksus. Det fikk ikke minst de som valgte coupeen Prelude – men så enormt mange var det ikke av dem.

Se annonsen her

De som ikke slo til den gang, har ikke hatt så mange sjansene til å angre siden, heller. Halvgamle japanere, coupeer eller ikke, sto ikke veldig høyt i kurs etter ti-femten år, og vi tipper de fleste av disse bilene som fantes i Norge ble til spiker i den perioden da vrakpanten ble satt opp til 6000 kroner.

Men nå har du sjansen: For bare 4000 svenske – mindre enn en begivenhetsfattig helgetur til Stockholm – får du ikke bare én, men faktisk to slike Preluder i en pakke i Färgelanda, litt nord for Uddevalla. 1984-modellen skal ha vært i full vigør da den ble parkert for et par år siden, selv om den har litt rust. Men det du trenger virker det som at den medfølgende delebilen fra året før kan bidra med.

Les også: Nyere Prelude kan være en kul og uvanlig førstebil

1984 Volvo 244 GLT, gi bud...

Faksimile: Blocket.se

Faksimile: Blocket.se

GLT-utgaven av den tradisjonelle folkefrakteren kom på markedet omtrent samtidig med turbo-modellen helt først på 1980-tallet, og delte en del av utseendet med den. Blant annet så den mørk og mystisk ut med tape-striper, manglende kromlister og sort innramming av vinduene, og en aldri så liten frontspoiler antydet sportslighet under det tradisjonelle skallet.

Se annonsen her

Nå skal man kanskje være veldig Volvo-entusiast for å mene at 130 hester gjør denne bilen til en rakett, men barsk er den helt klart. Og GLT-utgaver begynner som selgeren sier å bli svært sjeldne å finne i noenlunde urørt stand – dette var på mange måter etterfølgeren etter 242 GT i 1978 og 1979, og selv om den nok ikke er fullt så sjelden som de bilene var, så er heller ikke like mange blitt bevart.

Denne bilen har sort GLT-emblem. Det er en fordel, siden GLT også kunne leveres med den trøblete V6-motoren fra 260-serien – og eneste måten å skille dem på optisk var at sistnevnte hadde gullfarget emblem. Selgeren i Burlöv ved Malmö innrømmer at bilen ikke er strøken, og trenger litt lett rustsveising og en lakkering for å bli strøken. Men så er han også åpen for bud.

Les også: 240 Turbo - «svensson-bilen» som fikk monster-muskler

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus