Tøft i kompaktklassen

PRAKTISK TRIO: Mazda 3 mot VW Golf og Peugeot 308.

Nykomlingene Mazda3 og Peugeot 308 ga bilkjøperne interessante alternativer i kompaktklassen i fjor. Men ingen av dem klarer helt å vippe VW Golf av tronen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ingen bilklasse gir mer for pengene enn kompaktklassen. Her er konkurransen knallhard, og kundene blir stadig mer kresne. Dyrt tilleggsutstyr på store biler for få år siden er nå standard i kompaktklassen. For eksempel har alle testbilene teknologi som motvirker kollisjoner i byfart.

Sikkerhet og komfort er løftet mange nivåer opp fra en bilgenerasjon tilbake. Kompakte biler framstår derfor som det naturlige bilvalget for mange, ikke bare i Norge, men over hele Europa.

Det hele startet med nye VW Golf for godt og vel ett år siden. Som en av verdens mest kjøpte bilmodeller i historien definerte Volkswagen med Golf standarden. Konkurrentene hadde således ikke noe valg – de måtte følge opp.

Det har både Mazda med ny modell 3 og Peugeot med 308 tatt konsekvensen av. Denne testen har ingen taper. Dette er tre svært gode kompaktbiler, som på ulikt vis speiler kulturen i landet de kommer fra.

I ukens test er alle bilene utstyrt med ca. 120 hk bensinmotor. Motorstyrken viser seg å være ideell til bilenes størrelse og vekt.

Les også: Nye Nissan Qashqai imponerer

VW Golf

Det å være god på det meste gjør populære VW Golf til testvinner nok en gang. Til tross for massivt elbilsalg mot slutten av året var det likevel Golf som sto igjen på toppen av pallen når året skulle oppsummeres.

Golfs avgjørende styrke ligger i å balansere kjøreegenskaper mot komfort bedre enn de fleste. Den oppleves sikker, tilbys i mange varianter og med mange motoralternativer. Snart kommer den også med elmotor.

Golf har dessuten en toclutch girkasse (DSG) med automatfunksjon som ingen av konkurrentene er i nærheten av å matche.

Testbilen var videre utstyrt med klassens beste adaptive cruisekontroll. Bare å trykke inn knappen og lene seg tilbake i visshet om at elektronikken hjelper deg trygt til målet.

Se også: Er dette årets feteste bruktbilannonse?

Mazda 3

En dugelig god bil hvor komforten lider på grunn av 18 tommer store hjul. Hjulene løfter riktignok bilens lekre design, men havner i kryssilden mellom form og funksjonalitet. Gunstig pris trekker i Mazdas favør.

Mazda 3 inneholder drøyt 20 cm mer bil mellom støtfangerne enn de to andre i testen, men våre målinger viser at dette ikke resulterer i mer innvendig plass enn i Golf og 308.

I baksetet er høyden opp til sidevinduene så stor at barn kan ha problemer med å se ut.

Men Mazda 3 kjører lekent. Der andre krymper motorene til mindre motorvolum for å få ned forbruket, og tar igjen med turbo for å få opp effekten, har Mazda valgt å gå motsatt vei: Forholdsvis stort sylindervolum og lav effekt. 2,0 liter og bare 120 hk er bortimot uhørt lite i dag, men Mazda-motoren med såkalt skyactiv-teknologi jobber godt på lave turtall, og oppleves veldig komfortabel. Men alle hestene våkner først på ganske høyt turtall.

Mazda 3 har headupdisplay, men mangler skiluke. I Norge vil nok mange mene skiluke bør komme før visning av farten i frontrutehøyde.

For drøyt 30 år siden var Mazda 323, forgjengeren til Mazda 3, en bestselger i Norge. Siden gikk det bare nedover. Dagens Mazda 3 har alt i seg for å selge til pallplass i kompaktklassen.

Les også: Dette kaller vi comeback!

Peugeot 308

En flott bil som kjører på høyde med det beste Peugeot noen gang har bygd.

Det er også lite å trekke for i forhold til komfort og plass. Det lille rattet i kombinasjon med høyt monterte instrumenter, samt styring som tenderer mot å være klasseledende, gir en utpreget sportslig kjøreopplevelse.

Med volum på 420 liter stiller 308 på startstreken med største bagasjerom, hele 56 liter større enn i Mazda 3 og 40 liter større enn i Golf.

Men også her har medaljen en bakside. Den befinner seg på instrumentbordet. I et forsøk på at skape et rent design er alle funksjoner som før ble styrt av knapper og brytere nå lagt til en berøringsskjerm. Dette er ikke bare irriterende, men direkte trafikkfarlig fordi betjening av slike skjermer tar oppmerksomheten bort fra veien.

Det forundrer oss at EU har godkjent denne løsningen i en tid hvor det er forbudt å bruke håndholdte mobiltelefoner i bil.

Peugeot tilbyr 308 med automatisk bremsefunksjon knyttet til konstantfartsholderen, men denne trer ut av funksjon ved store hastighetsforskjeller, altså når man trenger den mest. VWs løsning i Golf kan her være et eksempel til etterfølgelse for Peugeot.

Saken fortsetter under bildet

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus