Nå blir det lettere å avdekke kilometerjuks
Svindel med kilometerstand på biler er et enormt problem. Men fra neste år blir det lettere å avdekke jukset.
Juks med kilometerstanden på biler er blitt så vanlig og omfattende at NAF mener det utgjør et av de største forbrukerjuridiske problemene. Beregninger fra NAF viser at dette koster norske forbrukere mellom to og 5,3 milliarder kroner hvert eneste år. Siden bil er dyrt i Norge, er markedet attraktivt for svindel med kilometerstanden.
Men nå får man et nyttig verktøy i kampen mot kilometerstand-svindelen. Statens vegvesen skal gjøre kilometerstanden som innrapporteres ved EU-kontroll tilgjengelig for forbrukerne i et søkbart register.
- Dette er en viktig seier i kampen mot svindel med kilometerstand, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.
- Hvorfor er dette viktig for forbrukerne?
- Fordi det gir dem muligheten til å kontrollere kilometerstanden på en bruktbil opp mot et offentlig tilgjengelig register, sier Sagedal.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet offentlige registeret vil være basert på EU-kontrollene. Data fra EU-kontrollene gjelder biler som er fire år eller eldre.
- Vi tror at et slikt register også vil virke preventivt, sier Sagedal.
Ønsker et mer omfattende register
I 12 år har NAF jobbet for å få på plass et register der forbrukerne kan sjekke bilens historikk.
- Registeret som blir aktivt i 2015 vil ikke gi et fullverdig svar om bilens tilstand, men vi kan nå komme store deler av dagens svindelutfordring til livs, mener Sagedal.
Skal man få til et godt nok register for å få bukt med kilometerjukset, må alle som er i kontakt med bilen, ha et pålegg om å legge inn informasjon i et nasjonalt register, mener NAF. Dette gjelder blant annet forsikringsselskapene, bilverkstedene som har bilene inne til reparasjon og service og ved eierskifter blant annet
Noen land har kommet langt med å løse problemet med kilometerjuks. Et eksempel er Belgia. Der pålegger myndighetene alle som er i kontakt med bilen om å legge inn data i et register. Dersom de velger å ikke gjøre det, får det konsekvenser i form av sanksjoner. Belgia har så og si eliminert problemet med kilometerjuks, ifølge NAF.
Les også:
10 bra bruktbiler til under 100 000 kroner