Porsche 911 Targa:Dette kaller vi comeback!
Porsche relanserer 70- og 80-talls bilmote.
Porsche børster nå støv av en gammel nyhet: Nemlig 911 Targa. En klassisk takløsning som de kom med første gang helt tilbake i 1965, bare to år etter at de lanserte den legendariske 911-modellen.
Den nye bilen, som i disse dager vises på bilutstillingen i Detroit, er nesten oppsiktsvekkende lik det originale Targa-konseptet fra 1965.
I alle fall når det gjelder design. Til og med den matte sølvfargede finishen på Targa-bøylen er på plass, sammen med det klassiskeTarga-emblemet og den like klassiske dobbelkrum-bakruta og den manglende C-stolpen.
På teknikksiden derimot, har det ikke helt overraskende skjedd litt på de nesten 50 årene som har gått
Vind i håret og sol i ansiktet
Det som kjennetegner en Targa er en løs takplate som kan fjernes på godværsdager, når man vil ha vind i håret og sol i ansiktet.
Men den blir ikke like åpen som en cabriolet. Man har fortsatt bakruta på plass. For Porsches del sammen med en solid Targa-bøyle tvers over taket, der B-stolpen normalt er.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Test av nye 911 Turbo
Apropos teknikken. Det er definitivt slutt på den tiden man måtte hekte av takplaten og gjemme denne i bagasjerommet selv.
Nå trykker man på en knapp – vips – så ordner bilen elegant resten selv ved hjelp av et finurlig system.
Bilene er for øvrig helt lik sine coupe-søsken, opp til taklinjen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er bare to utgaver som blir tilgjengelig som Targa-modeller. Begge med firehjulstrekk. Betegnelsene blir 911 Targa 4 med 3,4-liters motor på 350 hk, og 911 Targa 4S med en 3,8-liter på 400 hk.
20 år siden sist
Nykommeren kommer 20 år etter at 964-modellen – den siste med den klassiske takløsningen, forsvant.
Les også: Dette var bilen drømmedama skulle hatt
Da Porsche 993 kom som Targa i 1996, hadde man et i stedet valgt et panorama-glasstak til å åpne. Og det er nettopp den løsningen som har fulgt Targa-bilene fra Porsche-siden. Helt frem til nå.
Artikkelen fortsetter under annonsenNykommeren er både hi-tech og retro på samme tid.
Mote på 70- og 80-tallet
Utover på 70 og 80-tallet fulgte flere og flere bilmodeller opp Porsches targa-idé. Alt fra Dodge Viper, via Nissan 280ZX til Fiat X1/9, Suzuki X90 og Ferrari 308 /328 – for å nevne noen – fikk targa-tak.
Porsche selv syntes tydeligvis ideen var såpass genial at de ventet helt til 1983 – altså i hele tjue år, før de kom med en ren cabrioletvariant av 911.
Ville forby cabrioleter
De første Targamodellene av 911 solgte ganske godt. Særlig i USA, der myndightene – av alle steder – vurderte å forby cabrioleter på grunn av skaderisikoen ved velt.
Disse ryktene antas også å være en av grunnene til at Porsche valgte Targa fremfor cabriolet i alle disse årene.
På bruktmarkedet har ikke Targa-modellene til Porsche oppnådd samme pris eller vært like lettsolgte som coupe- og cabriolet-modellene. Mindre populære, rett og slett.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Porsche for deg med lite penger og dårlig syn?
Noe kan nok skyldes de i alle fall delvis riktige ryktene om vannlekkasjer og vindsus, mens en annen årsak er at mange mener Targa-bilene ikke blir like linjelekre som ditto biler med coupekarosseri.
Lav og lekker
Slik sett må man si at nykommeren har vært heldigere med proporsjonene. Den fremstår som både lav og linjelekker!
Det at Porsche nå lanserer siste generasjon 911 med en så klassisk Targatak kan helt klart gjøre noe med bruktmarkedet også.
Vi ser slett ikke bort ifra at relanseringen kan bidra til økt etterspørsel og prisøkning også på de eldre bruktbilene.