Meny

Toyota Corolla:

Forsvinner fra Norge etter 46 år

Toyota Corolla har vært en stor suksess i mange generasjoner - men nå er det slutt for denne modellen i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En stor bilsuksess har takket for seg – les hvorfor det er slutt.

De første eksemplarene kom til Norge helt tilbake i 1967. I starten solgte den i ganske beskjedne antall – men så begynte det virkelig å ta av for Toyota Corolla.

Den var i en årrekke blant Norges mest populære bilmodeller. Kompakt, enkel, ukomplisert og ujålete – og med kvalitet og driftssikkerhet helt i toppklassen.

Ute av prislistene

Men fjoråret ble det siste året for Corolla i Norge. I 2014 er den ikke lenger å finne i prislistene fra Toyota Norge AS.

Etter 156.203 eksemplarer har Corolla blitt pensjonert her hjemme, sannsynligvis for godt.

Det handler blant annet om at kjøpevanene har forandret seg mye de siste årene.

Les også: Er dette Norges frekkeste Corolla?

Hengende igjen

Den store omveltningen for Corolla kom i 2007. Da det var tid for modellskifte, valgte Toyota å gå til det relativt dramatiske skrittet å endre navn på modellen som da hadde vært en stor suksess i mange generasjoner.

Det handlet blant annet om en image som etter hvert ble både traust og litt sidrumpa.

Corolla ble hengende igjen da mange av konkurrentene i klassen begynte å flotte seg med fine interiører, lekkert design og gode kjøreegenskaper. Corolla var først og fremst fornuftig – og det var ikke lenger nok for mange.

Saken fortsetter under bildetSlik så den første Corollaen som kom til Norge ut. Året er 1967 - og de japanske bilprodusentene hadde begynt å gjøre sine første, forsiktige fremstøt i vårt marked. Foto: Bilde fra boken «Bil-eventyret, Toyota 50 år i Norge».Slik så den første Corollaen som kom til Norge ut. Året er 1967 - og de japanske bilprodusentene hadde begynt å gjøre sine første, forsiktige fremstøt i vårt marked. Foto: Bilde fra boken «Bil-eventyret, Toyota 50 år i Norge».

Les også: Topp 25: Verdens mest solgte biler

Pekte nedover

Dermed byttet Toyota ut Corolla-navnet med Auris. Men Corolla fikk tross alt leve videre som sedanmodell, og absolutt en kompetent utgave av arten.

Denne generasjonen av Corolla sedan var imponerende rommelig og solgte brukbart, særlig i starten. Men sedaner har i mange år vært tungt å selge i det norske markedet og pilene pekte jevnt nedover.

Saken fortsetter under bildetI fjor ble solgt bare syv nye Corollaer i Norge - og så var det altså slutt for denne modellen.I fjor ble solgt bare syv nye Corollaer i Norge - og så var det altså slutt for denne modellen.

Syv stykker i fjor

I fjor ble det solgt så lite som syv nye Corollaer i Norge. Og da det ble tid for en helt ny modell, valgte Toyota-importøren altså å droppe hele bilen.

– Corolla leveres som kompakt firedørs sedan, og er med det en type bil som markedet ikke etterspør lenger her til lands. Vi velger derfor å konsentrere oss om arvtakerne Auris femdørs og stasjonsvognen Auris Touring Sports, sier Espen Olsen som er informasjonssjef i Toyota Norge AS.

Les også: Kommer til å bite fra seg: Her er testen på Auris stasjonsvogn

Mye i bruktmarkedet

Dette er 2012-utgaven av Corolla - og den siste Corolla-generasjonen som ble tatt inn til Norge.Dette er 2012-utgaven av Corolla - og den siste Corolla-generasjonen som ble tatt inn til Norge.

Og synes du dette er både vemodig og trist – da er det heldigvis et stort bruktmarkedet der ute fortsatt. Nærmere bestemt rundt 500 biler, bare på finn.no.

Billigste Corolla akkurat nå er en 1990-modell sedan som har rullet 175.000 kilometer – den blir din for beskjedne 5.000 kroner.

I motsatt ende av skalaen: En 2012-modell med 12.000 kilometer på telleverket. Den forlanger merkeforhandleren 225.000 kroner for.

Les også:

Toyota Corolla: Dette er verdens mest solgte bilmodell

Test av nye Toyota RAV4

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus