Ganske like – men den ene er over 100.000 kroner dyrere

Dacia Duster og Volkswagen Tiguan har mange likhetstrekk - men er også veldig forskjellige. Det gjelder ikke minst prisen.
Dacia Duster og Volkswagen Tiguan har mange likhetstrekk - men er også veldig forskjellige. Det gjelder ikke minst prisen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan kan prisforskjellen bli så stor?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny, leser om den nye Dacia Duster til 189.900 kroner, da bare med forhjulstrekk. Vi har en tid kikket på en bil av typen SUV og har kommet til at vi ikke "må ha" firehjulstrekk. Det er mye småkjøring og som regel på godt brøytet vei. Har aldri hatt 4x4 og kan ikke si jeg har savnet det heller.

Nå hadde vi egentlig sett på Tiguan med tohjulstrekk, men sjekket egentlig for moro skyld prisforskjell på denne og Dacia Duster. Den er stor! Billigste Tiguan koster rett over 300.000 kroner, det er altså snakk om over 100.000 kroner mer enn for en Duster.

Jeg har ikke prøvd noen av dem ennå, men synes du den prisforskjellen henger på greip? Er det noen grunn til at Tiguan skal koste så mye mer eller gjenspeiler prisen på Duster at det ikke er noen god bil? Jeg setter stor pris på et svar, vennlig hilsen Harald!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Betal årsavgift etter hvor mye du kjører!

Benny svarer:

Hei Harald – klart du skal få svar! Dacia Duster med forhjulstrekk presser virkelig prisene i denne klassen kraftig. En robust, enkel SUV med høy bakkeklaring, ganske god plass – men riktignok "bare" forhjulstrekk – til denne prisen er det ingen av konkurrentene som matcher.

VW Tiguan har på sin side solgt veldig bra med forhjulstrekk siden den utgaven ble introdusert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den er ikke spesielt billig, men heller ikke blant de dyreste bilene i klassen. Men i forhold til Dacia Duster blir det aller meste dyrt...

Les også: Toyota fortsatt størst i verden

Til det siste du spør om. Nei, prisen gjenspeiler etter min mening ikke at Duster er noen dårlig bil. Men det er en veldig enkel bil. Den både er og føles litt umoderne – og det merkes at det har blitt spart på ganske mye underveis i utviklingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Materialkvaliteten er ikke helt på topp, ei heller finish og Duster bidrar heller ikke akkurat med det nyeste og hotteste innen nyvinnende teknologi. Men den er ærlig, ujålete og grei og ptøver ikke å ugi seg for noen annet den det den faktisk er.

Dacia-eier Renault har vært helt bevisst på å bruke hyllevare-teknologi her. Velprøvd og nedbetalt – her har fokuset vært å bygge en så billig bil som mulig.

Dermed må du ofre en god del på komfort. Til gjengjeld er det lite som kan gå i stykker. Dacia er etter min mening i så måte en god korreks til måten de fleste andre i bilbransjen tenker.

Les også: Norges billigste blir mye rimeligere

Prøve begge

En VW Tiguan vil føles vesentlig mer påkostet til sammenligning. Men samtidig skal du vite at de aller rimeligste utgavene også har en forholdsvis utpreget billigfølelse. Det er mye hardplast her også, selv om materialvalgene i interiøret er mer eksklusive enn på Daciaen. Tiguan har også mer komfort, bedre kjøreegenskaper og bedre støydemping. Plassmessig er de imidlertid ganske like.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her skal du også være klar over at du virkelig skal slite med å få en Tiguan til ned mot 300.000 kroner.

Som på tyske biler flest: Det vil fort balle på seg med i alle fall noe utstyr – en del av det også helt klart en god investering med tanke på den dagen du skal selge igjen.

Les også: Vær forsiktig før du hjelper naboen

I praksis er det nok derfor god grunn til å tro at prisforskjellen vil bli enda større før du faktisk er i mål.

Tiguan vil nok også ha et lavere verditap prosentmessig enn Duster. Det er litt vanskelig å spå hvordan Daciaen vil gjøre det i bruktmarkedet – da særlig denne utgaven med forhjulstrekk.

Det vil nok være litt en bil for spesielt interesserte i årene framover, du kan ikke regne med storm i mailboksen når du legger denne ut til salg.

Mitt råd er uansett at du bør prøve begge. Så ta med i betraktningen hva du sparer på å velge Duster i stedet for Tiguan – og så gjøre det opp din egen mening rundt om du synes besparelsen er verdt det eller ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lykke til med valget!

Les også: Duster: Et av de mest fornuftige kjøpene du kan gjøre

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett