Meny

Startkabler:

Vær forsiktig før du hjelper naboen

På en del biler skal du ikke bruke startkabler i det hele tatt. Illustrasjonsbilde. Foto: Broom.no

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hvis ikke kan det plutselig bli veldig kostbart.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

«Hei Benny... I går ringte naboen på døra, og trengte hjelp til å starte bilen. Hun hadde gått tom for strøm – og lurte på om jeg hadde startkabler.

Det hadde jeg – og noen minutter senere var problemet løst og bilen hennes startet.

Men da jeg fortalte mannen min om hvor flink jeg hadde vært, ble han litt skeptisk. Ifølge han skal vi ikke drive å bruke kabler på bilen – en 2008-modell BMW 5-serie. Han er nemlig redd for at det skal skje noe galt med elektronikken på bilen. Han påstår det kan bli kjempedyrt å fikse! Stemmer dette? Og i tilfelle – hva er poenget med å ha startkabler da? Hilsen Marit».

Benny svarer:

Hei sann Marit! Så hyggelig å høre fra noen av våre kvinnelige lesere også! Og dette temaet er du ikke alene om å lure på.

Etter hvert som teknikken og elektronikken i biler har blitt mer og mer fintfølende og komplisert, har også risikoen for at noe skal gå galt økt.

Startkablene er derfor ikke populære nå som for bare noen år siden. De kan nemlig bli en kilde til langt større og dyrere problemer enn bare å få start på bilen.

«Knertet» styreenheten

På enkelte nye biler skal det rett og slett ikke brukes startkabler. Verken til å gi- eller å få starthjelp.

Det som må være regelen her, er at en sjekker instruksjonsboken før man går i gang med redningsaksjon.

Følger man instruksjonene her nøye, så skal det ikke være noe problem.

Heldigvis er det på langt nær alle biler som har problemer med dette, foreløpig er det kun et fåtall. Men det sier noe om i hvilken retning utviklingen går.

Jeg har faktisk selv klart kunststykket å «knerte» styreenheten på en Mercedes jeg hadde for noen år siden. Og det var selv om jeg brukte startkabler med overspenningsvern.

Vær nøye

Dette skyldes, som du selv er inne på, elektronikken. En følsom sådan. Når man kobler sammen et flatt batteri og et annet som er oppladet, kan det oppstå transistor (over)-spenning på opp mot 3000 (!) volt, om jeg ikke husker feil.

For elektronikk som er beregnet på 12 Volt så er jo dette den sikre død.

Det er derfor svært viktig å bruke startkabler med overspenningsvern, samt være veldig nøye med å koble både riktig og i rett rekkefølge. Se skissen under.

Saken fortsetter under bildetVær svært nøye med at du kobler riktig og ta nøkkelen ut av tenningslåsen når du kobler til. Foto: NAFVær svært nøye med at du kobler riktig og ta nøkkelen ut av tenningslåsen når du kobler til. Foto: NAF

Ha derfor alltid tenningen av og nøkkelen ute av tenningslåsen når man kobler til. Da minsker risken for at ting går galt.

Nå skal det nå i sannhetens navn sies at sjansene for at ting går galt heldigvis er små, men ikke desto mindre er det viktig å være klar over dette og gå frem forsiktig.

Jeg håper allikevel at folk ikke slutter å hjelpe hverandre når de kan!

Les også: Hva skal vi velge – bensin eller diesel?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Dette er en julegave fra norske politikere

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus