Meny

VW CrossBlue:

Volkswagen kommer med lavpris-SUV

Nå er det offisielt: VW CrossBlue skal i produksjon og kommer på markedet i 2016.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skal koste helt ned mot 120.000 kroner - i «hjemlandet».

Volkswagen viste den første gang på bilutstillingen i Detroit i fjor – der konseptbilen Cross Blue fikk en svært positiv mottakelse.

Her handler det om velvoksen SUV med syv seter og praktiske løsninger. CrossBlue er nesten nøyaktig fem meter lang, da er det ikke noe problem å få inn tre seterader.

I forbindelse med årets Detroit-utstilling som akkurat er i gang, kommer bekreftelsen: Dette er ikke bare en konseptbil – CrossBlue skal gå i produksjon og være klar om to år.

Deler plattform med Golf

Det er forresten ventet at VW kommer til å endre navn på bilen underveis. Sannsynligvis til noe som begynner på bokstaven T – ettersom merket allerede har SUV-ene Tiguan og Touareg.

I VWs modellutvalg går CrossBlue inn mellom disse to, selv om den i praksis er større enn Touareg. Størrelsen til tross, er CrossBlue bygget på samme plattform som nye VW Golf. De deler konsernets svært fleksible MQB-plattform. Det er ventet at neste generasjon Tiguan vil ha mye til felles med CrossBlue.

Les også: Mer om MQB

120.000 kroner

Denne plattformen er også et viktig bidrag til at VW skal holde prisen på nykommeren svært lavt. Bilen skal bygges i USA, og her snakkes det om startpris på helt ned mot 120.000 norske kroner.

Lave utviklingskostnader og svært effektiv produksjon er to av årsakene til at det er mulig. For VW i USA blir dette en svært viktig modell. Merket sliter med å få skikkelig fotfeste på det store amerikanske markedet. En velvoksen SUV er sannsynligvis noe av det smarteste de kan ha for å gjøre noe med det.

Les også: Lyst på brukt Touareg?

305 hestekrefter

CrossBlue ble i utgangspunktet vist som en hybridbil. Den er utstyrt med en TDI-diesel og to elektromotorer som arbeider sammen med en dobbeltclutch automatgirkasse.

Dieselmotoren yter 190 hestekrefter, mens den fremre elektromotoren yter 54 hk og den bakre hele 115 hk. Når potensialet i alle motorene utnyttes til fulle, yter bilen 305 hestekrefter med et dreiemoment på inntil 700 Newtonmeter. Akselerasjonen fra 0–100 går unna på 7,5 sekunder.

Saken fortsetter under bildetDesignet er tydelig Volkswagen, men med rettere linjer enn på konsernets to andre SUV-er.Designet er tydelig Volkswagen, men med rettere linjer enn på konsernets to andre SUV-er.

Litt elbil også

Bilen kan kjøres med null utslipp, enten automatisk eller via en bryter i midtkonsollen.

Når litium-ion batteriet er fulladet, kan CrossBlue kjøre inntil 33 kilometer på elektrisk drift. Ved ren elektrisk drift, er toppfarten begrenset til 120 km/t for å oppnå optimal rekkevidde. Batteriene er plassert i sentertunnelen.

Les også: Ladbar hybrid-SUV – denne er allerede i Norge

Skyvedører

De bakerste setene er plassert litt høyere for å gi god sikt. Likevel skal takhøyden være tilstrekkelig for voksne passasjerer.

Benplassen er sjenerøs også i tredje rad, slik at voksne kan lene seteryggen bakover uten at det blir trangt for dem bak. Skyvedører letter atkomsten. Med alle setene i bruk er det plass til såpass mye som 335 liter bagasje.

Ved å slå ned de bakerste setene øker lasterommet til 812 liter og det får en lengde på 1,37 meter. Designet er utviklet under ledelse av Volkswagens tyske designere, men i nært samarbeid med Volkswagen i USA.

Saken fortsetter under bildetKonseptbilen vises med seks separate seter, men VW skal også tilby den med tre seter i midtre seterad. Konseptbilen vises med seks separate seter, men VW skal også tilby den med tre seter i midtre seterad.

Les også:

USA-Passaten: Denne får ikke vi kjøpe

Tøft konsept – men sjefene stoppet det

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus