VW-SUV med eurolink
I stor grad handler livet om SUV og pickuptrucker i USA. Uten disse viktige produktene i rett størrelse og til rett pris i modellprogrammet er man sjanseløse til å vinne amerikanernes hjerter.
Da blir man en nisjeprodusent.
Falt i stigende marked
Det fikk Volkswagen merke i fjor. VW sto for nedturen, og gikk tilbake med sju prosent mens bilsalget generelt økte med åtte prosent. Audi og Porsche reddet konsernets ære i USA, viser tall fra Automotive News.
Les også: Fremtiden på fire hjul blir moro
Så når VW tok med seg Beetle Dune til Detroit-messen var det for å dekke over at de egentlig ikke hadde noe av betydning å vise. Sannsynligvis skjuler Dune en Cross Beetle, men også det vil forbli en bil for spesielt interesserte, på linje med VW Golf GTI/R og elektrisk Golf.
Men en USA-SUV er på vei mot produksjon ved VWs fabrikkanlegg sør i USA. Når den trolig lanseres neste år, vil bilen ha klare fellestrekk med konseptet Cross Blue vist for ett år siden. Cross Blue var ingen smågutt, målte omtrent fem meter i lengden, hadde seks sitteplasser (2+2+2), men var samtidig ikke spesielt påkostet. Ulrich Hackenberg, som da var VWs tekniske sjef, bekreftet i Detroit i fjor at bilen ikke var den nye Touareg.
Les også: Nå raser rabattkrigen på biler i Europa
XL-versjon
Likevel vil sannsynligvis den nye SUV-en VW skal selge i Nord-Amerika ha klare fellestrekk med neste generasjon VW Tiguan, som trolig kommer i både som XL og kupé. Her vil altså veien fra USA til et voksende SUV-marked i Norge være kort.