Muskler og miljøhensyn

MUSKELBUNT: RC-F, den kraftigste Lexus noensinne. Foto: Øivind Skar

Selv i USA omringes muskelbilene av stadig flere småbiler, hybrider, ladbare hybrider, elbiler og hydrogenbiler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Chevrolet Corvette Stingray ble årets USA-bil for 2014. I tillegg lokket kraftpakker som Corvette Z06, Toyota FT-1, Lexus RC-F, Bentley GT V8, Mercedes S 600, Ford Mustang, Mercedes GLA 45 AMG, Porsche 911 Targa, Kia GT4 Stinger og Mini John Works Cooper til seg skuelystne under bilutstillingen i Detroit.

Bilindustrien i USA har ristet av seg kriseårene, og strutter av selvtillit etter at det ble solgt 15,6 millioner personbiler, SUV-er og pickuptrucker i 2013. Tusenvis av nye medarbeidere ansettes, enten direkte i produksjon av biler eller hos underleverandørene.

Selv i bilbyen Detroit, som ble tatt under konkursbeskyttelse i fjor, er det optimisme å spore.

Les også: Fremtiden på fire hjul blir moro

Det vanlige dominerer

Men la oss glemme muskelbilene en liten stund.

USA er digert. Det selges mange påkostede og motorsterke biler, men det er pickuptrucker i alle nyttige varianter og helt vanlige personbiler som dominerer på veiene.

Dollarglisenes tid er definitivt forbi. Mens de amerikanske personbilene stadig blir mer kompakte, vokser de europeiske fetterne i størrelse. Samtidig blir bilene i USA og resten av verden likere på grunn av det produsentene kaller verdensbiler.

Nå har naturligvis verdensbiler eksistert til alle tider andre steder i verden. En VW Golf er en Golf uansett hvor i verden den selges.

Les også: Nå raser rabattkrigen på biler i Europa

One Ford

Ford var først ute av de store amerikanske produsentene under mottoet «One Ford». Det ble umiddelbart en suksess. Så nå selges kjente biler fra Europa som Fiesta, Focus, C-Max og Fusion (Mondeo) i stort antall til amerikanere. Noen av dem er også hybride (Fusion), ladbare hybrider (C-Max) og elbiler (Focus).

Alle de små og kompakte bilene er forholdsvis nytt i USA. Tidligere ville aldri Honda lagt verdenslanseringen av lille Fit (Jazz i Europa) til Detroit. Nå var det plutselig helt naturlig. Til Norge kommer bilen først om et år.

Les også: Dette er biltyvenes nye favoritt

Smått kan bli godt

I Detroit kunne man dessuten studere den enda mindre Mini, elektriske BMW i3 og knøttlille Smart. Toyota selger ikke veldig mange av 2,98 meter lange IQ hjemme i Japan. I USA derimot selges den som trendbil både av Toyota og undermerket Scion.

Bak det hele spøker naturligvis forslaget til et nasjonalt krav om at bilene i gjennomsnitt må kunne kjøre 54,5 miles på en gallon bensin fra 2025. Kjører noen kortere, må andre klare mer. Kravene er ikke ulike dem som er foreslått i Europa. I fjor var faktisk kjørelengde 24,8 miles/gallon.

Mange valg

Slike krav er utfordrende for bilindustrien som ser for seg tre veier å gå, muligens kombinasjoner av dem:

  • Flere hybride biler med svært lavt utslipp.
  • Elbiler og hydrogenbiler ned null utslipp.
  • Flere små biler.
  • Lettere materialer i de større bilene for å få ned vekten for derigjennom å spare forbruk.

Les også: Drømmebilen din kan plutselig bli oppnåelig

På slankekur

Derfor var det Ford som sjokkerte og sto for den største sensasjonen på årets første messedag i Detroit. Ut på scenen rullet 2015-utgaven av Ford F-150 med aluminiumskarosseri og stål i rammen. Plutselig var bilen slanket med opptil 700 pund (rundt 320 kilo) i forhold til dagens modell, og kunne derfor utstyres med blant annet firesylindret Ecoflex motor.

Slankingen, og måten Ford har gjort det på, sendte sjokkbølger til andre produsenter av slike biler.

– Dette er ikke å ta risiko. Risikoen ville vært større om vi ikke hadde gjort dette valget, sa styreformann Bill Ford under presentasjonen av bilen.

Les også: Denne «parkeringsboten» får folk til å smile

Viktigst

Som den klart mest kjøpte bilmodell i USA, uansett klasse, de siste 32 år, er F-serien en uhyre viktig bil for Ford. I fjor endte salget på 763.402 biler, men har tidligere nær bikket millionen i året.

F-seriens historie går tilbake til 1948, og modellen er, sammen med Toyota Corolla og VW Golf, verdens mest kjøpte bilmodell i historien.

Fords valg vil over tid tvinge andre bilprodusenter til å følge etter og er nok et skritt på veien mot å ta livet av de tørste V8-motorene.

Men bilindustrien er full av paradokser. Så mens Ford har satt F-serie på diett, fyrte Mercedes opp en ny S600 – med 12 sylindere og turbo.

Sånn sette er rollene nå på mange måter byttet om i USA.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus