Nå raser rabattkrigen på biler i Europa

Nybilkjøperne i mange europeiske land kan glede seg over store rabatter. 2013 ble et svært dårlig år for bilsalget i vår del av verden, nå mener imidlertid mange at bunnen er nådd og at vi vil se forsiktig økning i 2014.
Nybilkjøperne i mange europeiske land kan glede seg over store rabatter. 2013 ble et svært dårlig år for bilsalget i vår del av verden, nå mener imidlertid mange at bunnen er nådd og at vi vil se forsiktig økning i 2014.

Hyggelig å være nybilkjøper - også i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

2013 ble et svært dårlig år for bilsalget i Europa – som har vært fallende helt siden finanskrisen.

Det er særlig landene i sør som svikter, mens det (tross alt) ser litt bedre ut lenger nord.

Samtidig sliter en rekke bilprodusenter med overkapasitet. De får ikke utnyttet fabrikkene sine godt nok – og det går naturligvis også ut over lønnsomheten.

Tilstandsrapport

Dette igjen har ført til ganske så heftige rabatter i mange markeder.

I håp om å unngå minustall, har fabrikker, importører og forhandlere kommet med svært gode tilbud for å friste potensielle nybilkjøpere.

Bransje-nettstedet Autonews.com følger denne utviklingen tett, og har nå publisert en liten tilstandsrapport på markedet slik det så ut mot slutten av fjoråret.

Helt ny – og går kraftig ned i pris

Citroën topper

De har tatt utgangspunkt i tre større markeder, nemlig Tyskland, Storbritannia og Frankrike – og sjekket hvor store rabatter de ulike produsentene i praksis gir.

"Vinneren" her er Citroën. Ikke bare topper de tabellen i både Frankrike og Storbritannia. De er også produsenten som gir aller mest rabatt, nemlig 24 prosent i Storbritannia. I Tyskland gir de 21 prosent rabatt på nybilene – hjemme i Frankrike 20 prosent.

Citroën sliter med salget på en rekke markeder, og hadde sammen med konsernbror Peugeot et helsvart 2013.

De sponser hver bilkjøper med mange tusenlapper

Sterkt forsinket

Nummer to på lista er Ford som også de sliter tungt i Europa. "Hjemme" i Tyskland ga Ford kundene sine hele 22 prosent rabatt, med det slo de Citroën i "rabattkrigen" her.

Til gjengjeld klarte de å holde litt mer igjen i Storbritannia og Frankrike, med henholdsvis 18 og 16 prosent rabatt.

Ford har blant annet sårt savnet en ny Mondeo i 2013. Dagens modell skulle vært erstattet, men er sterkt forsinket.

Dermed blir pris et viktig virkemiddel for å selge denne.

Likt for Opel

Opel markerer seg også høyt på rabattoppen. Og her kjører de tydeligvis et ganske konsekvent løp i de ulike markedene. Opel-kundene kunne nemlig glede seg over 20 prosent rabatt i alle de tre markedene Autonews har undersøkt.

Ikke overraskende er også Renault å finne på denne oversikten. Rabatten er aller høyest hjemme i Frankrike, her får kundene biler til 20 prosent under listepris.

Tallet er nesten identisk i Storbritannia, her er det snakk om 19 prosent rabatt. Mens i det tyske markedet klarer Renault tydeligvis å holde litt mer igjen, her snakker vi 15 prosent rabatt.

Dette merket taper mest i Europa

Hva med Norge?

Det var tre store markeder i Europa. Men hvordan ser det ut i Norge – kan du som nybilkjøper forvente deg store rabatter også her hjemme?

Broom har spurt en av dem som kjenner markedet best. Haakon J. Marthinsen er leder for Autolease i Norge. De er biladministrasjonsselskapet til DNB og en av Norges største bileiere med en skandinavisk bilflåte på over 35.000 biler.

– I Norge tilbys det også rabatter, men på en annen måte og godt under det nivået vi ser den private bilkjøper får utenfor landegrensene våre. Rabatter som i Europa er unntaket her hjemme, forteller han.

Ferdige utstyrspakker

– Er det store variasjoner mellom merkene her?

– Ja, generelt kan vi nok konkludere med at de bilmerkene som ligger på toppen av registreringsstatistikken, har lavest rabatt. Så eskalerer det jo lavere markedsandel det aktuelle merket har.

– I Norge gis det normalt ikke rabatter, derimot er det vanlig at forhandlerne tilbyr modeller med ferdig utstyrspakker til gunstige priser. Typisk rabattnivå er altså vesentlig lavere enn i Europa, spesielt om vi tar hensyn til avgiftene, som jo fortsatt utgjør en god del av listepris. Kjøper man eksempelvis en bil til kr 375.000,- er typisk kr 125.000 av disse avgifter til staten. Rabatt på avgiften får man naturlig nok ikke, så prosentvis rabatt nærmest halverer seg, avslutter Marthinsen

Hvis prisen "kan diskuteres" – da skal du prute!

Rabattene i Tyskland

Rabattene i Storbritannia:

Rabattene i Frankrike

Beste bruktbilkjøp? Da bør du sjekke kalenderen

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus