Drømmebilen din kan plutselig bli oppnåelig

Det skjer ikke hvert år, men en sjelden gang forandres bilavgiftene slik at også morsomme biler blir billigere å kjøpe og importere. Det har skjedd nå - og kanskje er drømmebilen din blitt litt lettere å realisere?
Det skjer ikke hvert år, men en sjelden gang forandres bilavgiftene slik at også morsomme biler blir billigere å kjøpe og importere. Det har skjedd nå - og kanskje er drømmebilen din blitt litt lettere å realisere?

Mange gamle «moro-biler» fikk lavere avgift fra årsskiftet. Sjekk eksemplene!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det hører med til sjeldenhetene at biler blir billigere å importere her i landet. Har du lyst på noe skikkelig gromt, er det gjerne 30-årsdagen som er siktemålet – datoen da bilene nyter godt av avgiftsmessig veteranstatus i Norge, og kan importeres og registreres for en flat, svært så human pengesum.

Nå har det imidlertid skjedd noe gledelig.

Les også: De heftigste bilene er avgiftsvinnerne i 2014-budsjettet

Avgiftsjusteringene fra nyttår medfører nemlig at en tidligere ganske urettferdig ”trapp” for beregning av bruksfradrag, altså hvor mye av den opprinnelige avgiften som skal trekkes fra som følge av kjøretøyets alder, har blitt langt mer ”spiselig”.

Synkende avgift også etter 15 år

Tidligere oppnådde man maksimalt 80 prosent bruksfradrag ved 15 års alder, og det sto rolig helt frem til kjøretøyet fylte 30 år. Nå er trappetrinnene justert – bruksfradraget er høyere enn tidligere etter 4,5 års alder, og det fortsetter også i flere trinn etter 15 år, helt opp til 95 prosent fradrag etter 28 år.

Høyere bruksfradrag for biler eldre enn 4,5 år, og spesielt mye høyere for de over 15 år, gjør at eldre biler med høy moro-faktor blir mer interessante å importere. Enda større grunn til å følge nøye med på annonsemarkeder som Autoscout.24.com og Mobile.de heretter.

Høyere bruksfradrag for biler eldre enn 4,5 år, og spesielt mye høyere for de over 15 år, gjør at eldre biler med høy moro-faktor blir mer interessante å importere. Enda større grunn til å følge nøye med på annonsemarkeder som Autoscout.24.com og Mobile.de heretter. Foto: Tore Robert Klerud

Gledelig for alle med eldre drømmebiler – og effekten av omleggingen blir altså større jo eldre bilen blir, ikke minst siden biler fra før ca. år 2000 uten offisielle utslippstall avgiftsberegnes på ”gamlemåten” med en sylindervolum-basert avgiftskomponent i stedet for utslippskomponenten.

Siden det vi kan kalle ”brutto avgift” for en ny bil kan dra seg langt over millionen for enkelte modeller, kan du oppleve at det kan bli sekssifrede beløp å spare på de bilene som nærmer seg 30 års alder som følge av forandringen.

Les også: Små forandringer i grunnlaget for avgiftene etter nyttår

Noen uhøytidelige anslag

Vi har kikket på noen eksempler på biler som mange nordmenn drømmer om. Husk at vektgrunnlaget kan variere fra bil til bil avhengig av utstyr, og vær også oppmerksom på at våre tall er hanket inn på diverse nettsøk. I tillegg til forandringen i bruksfradrag-prosenten er for øvrig også noen av satsene og innslagspunktene justert i år – de tallene har ikke vi hatt foran oss, og vi bruker dermed fjorårstallene som et uhøytidelig anslag.

Sjekk selv på www.toll.no hvor mye billigere din egen drømmebil er blitt å importere og registrere. Kanskje trenger du ikke vente helt til den blir 30 år gammel likevel?

Har du tips om biler som er blitt mye billigere? Fortell i kommentarfeltet under!

1991 Porsche 911 Turbo (964)

Porsche 911 Turbo har vært en drømmebil helt siden den kom. En kostbar drømmebil. Men de nye avgiftene kan gjøre stort utslag på kostnaden ved å importere for eksempel en bil fra 964-generasjonen.

Porsche 911 Turbo har vært en drømmebil helt siden den kom. En kostbar drømmebil. Men de nye avgiftene kan gjøre stort utslag på kostnaden ved å importere for eksempel en bil fra 964-generasjonen.

Versting-utgaven av Porsche 911 er alltid aktuell som drømmebil, og populær som bare det å importere på ”30-årsregelen” allerede. Det har gjort de gamle 930-utgavene kostbare også i utlandet. 993, det mange regner som den siste klassiske 911-utgaven, er også svinedyr, men turbo-utgaven av 964 er foreløpig litt i skyggen av forgjengeren og etterfølgeren.

Les også: Lasse måtte bygge drømme-Porschen sin selv

I vårt nettsøk etter tekniske data har vi endt opp med vekt på 1.474 kilo, 320 hk og sylindervolum på 3.300 ccm. Forutsatt at det stemmer, ville en slik bil etter de gamle reglene få en brutto engangsavgift på grunnlag av vekt, effekt og sylindervolum på 729.081 kroner, altså dersom den hadde vært flunkende ny.

Forholdsvis lett konstruksjon og forholdsvis lite sylindervolum gjør at det ikke er like mye å spare på avgiftsomleggingen på en Porsche som for eksempel på en amerikaner. Men det hjelper godt likevel.

Forholdsvis lett konstruksjon og forholdsvis lite sylindervolum gjør at det ikke er like mye å spare på avgiftsomleggingen på en Porsche som for eksempel på en amerikaner. Men det hjelper godt likevel.

Med 80 prosent fratrekk ville den etter de gamle reglene fått en avgift etter bruksfradrag på 145.816 kroner.

Etter nyttår er riktignok også satsene justert noe, så vår kalkyle blir høyst omtrentlig, men 92 prosent bruksfradrag i stedet for 80 ville med samme grunnlag redusert avgiften til 58.326 kroner!

Les også: Per har hatt 27 Porscher - nå lever han av å selge dem

1991 Chevrolet Corvette ZR-1

Corvette - og også ZR-1 - fikk en betydelig facelift i 1991, og vi har derfor regnet på en slik bil. Her begynner blant annet motorvolumet i 5,7-literen å gi et ganske stort utslag.

Corvette - og også ZR-1 - fikk en betydelig facelift i 1991, og vi har derfor regnet på en slik bil. Her begynner blant annet motorvolumet i 5,7-literen å gi et ganske stort utslag.

Vi tar med en sportsbil til, og bruker en amerikaner som eksempel. 1991 var andre produksjonsåret for den råeste Corvetten i C4-generasjonen, nemlig ZR-1, og den er ekstra gjev fordi den da har fått faceliften som 1990-modellen manglet. Vi legger her vekt på 1.560 kilo, effekt på 375 hk og slagvolum på 5.700 ccm til grunn.

Les også: Kjøpe Corvette? Nå er C4-generasjonen gunstig i pris

Corvetten er like gammel som Porschen, men litt tyngre, litt sterkere og først og fremst med et betydelig større motorvolum enn sin tyske konkurrent. At det virkelig straffes i det norske avgiftssystemet viser samlet brutto engangsavgift, som etter 2013-satsene ville blitt på 1.148.067 kroner, altså drøyt 400.000 kroner mer.

En helt egen motor, god for et lass ekstra hester, og mange andre mindre synlige forandringer - som et litt bredere karosseri - gjorde spesialutgaven ZR-1 til en legende fra dag 1. Produksjonsantallet er begrenset - men nå svir det ikke like mye å importere en lenger.

En helt egen motor, god for et lass ekstra hester, og mange andre mindre synlige forandringer - som et litt bredere karosseri - gjorde spesialutgaven ZR-1 til en legende fra dag 1. Produksjonsantallet er begrenset - men nå svir det ikke like mye å importere en lenger.

Etter fylte 22 år er nå altså bruksfradraget økt fra 80 til 92 prosent også for denne, og om vi igjen bruker 2013-grunnlaget som pekepinn ville avgiften gått ned fra 229.613 kroner til 91.845 kroner.

Er du overrasket? Rent av fristet? Finn de korrekte satsene for 2014, nøyaktige avgiftskriterier for en bestemt bil du vurderer, og vi tipper at resultatet ikke havner langt fra dette overslaget.

Les også: Nå er de første C4-Corvettene blitt veteranbiler også...

1994 Audi RS2 Avant

Den var blå, kompakt og regnet som noe av det tøffeste du kunne kjøpe for penger for en del år tilbake. Nå kan det snart være mulig å importere en også, selv om det i denne sammenhengen "puslete" motorvolumet på 2,2 liter ikke gir noen kjempereduksjon.

Den var blå, kompakt og regnet som noe av det tøffeste du kunne kjøpe for penger for en del år tilbake. Nå kan det snart være mulig å importere en også, selv om det i denne sammenhengen "puslete" motorvolumet på 2,2 liter ikke gir noen kjempereduksjon.

Vi tar med denne også som et eksempel på en drømmebil for svært mange, som ikke fikk slått kloa i en av disse den gangen det kom inn noen som ”stasjonsvogn-varebiler” på grønne skilter. Nå kan det være nye muligheter – selv om forholdsvis lav vekt og svært beskjedent slagvolum gjør utslagene langt mindre:

Les også: Å eie en slik fullblodsbil behøver heller ikke være gratis...

Brutto engangsavgift basert på vekt, effekt og volum var i fjor på 497.762 kroner, om våre googlede verdier på 1.587 kilo, 315 hk og 2.200 ccm stemmer.

Porsche var sterkt delaktige i utviklingen av bilen, noe som både felger, tåke/blinklys og speil bar preg av. Men mest forandringer skjedde under skallet.

Porsche var sterkt delaktige i utviklingen av bilen, noe som både felger, tåke/blinklys og speil bar preg av. Men mest forandringer skjedde under skallet.

Så fort denne bilen runder 20 år på veien utløser den nå et bruksfradrag på 91 prosent mot tidligere 80, noe som – igjen, hvis vi ”jukser litt” og legger bruttoavgiften fra fjorårssatsene til grunn – betyr en reduksjon fra 99.552 til 44.799 kroner.

Altså adskillig mindre enn for de to førstnevnte, men 55.000 kroner er da absolutt penger å spare, det også.

1994 Cadillac Fleetwood Brougham

Amerikanerne var lei små biler, og for en liten stund ble de største enda større igjen midt på 1990-tallet. 1993-1996 Cadillac Fleetwood og Fleetwood Brougham var bygget på samme ramme og basis som de siste store Chevrolet Capricene, og fra 1994 fikk de også LT1-motoren fra Corvette.

Amerikanerne var lei små biler, og for en liten stund ble de største enda større igjen midt på 1990-tallet. 1993-1996 Cadillac Fleetwood og Fleetwood Brougham var bygget på samme ramme og basis som de siste store Chevrolet Capricene, og fra 1994 fikk de også LT1-motoren fra Corvette.

Tradisjonell amerikansk luksus med V8, bakhjulstrekk og solid ramme har mange tilhengere i Norge. Da den siste digre utgaven av Cadillacs største sedan levde i årene 1993-1996 var de ekstremt kostbare, og få, om i det hele tatt noen, ble solgt i Norge.

Les også: XTS er den største av Cadillacs sedaner i dag

Ikke mange har kommet etterpå heller, men kombinasjonen av høy vekt, stort sylindervolum og forholdsvis kraftig motor kan antyde at denne er blant avgiftsvinnerne etter nyttår. Det er på tide – amerikanerne har selv oppdaget at dette er en utdøende rase, og fine biler øker nå i verdi i hjemlandet.

Skinn, treverk, lyddemping og en nærmest bedøvende komfort er forknippet med tradisjonelle amerikanske luksusbiler. Dette var den siste Cadillacen i den tradisjonen, og selv amerikanerne begynner nå å se samlerverdi i fine eksemplarer som ikke lowrider-folket har tatt knekken på.

Skinn, treverk, lyddemping og en nærmest bedøvende komfort er forknippet med tradisjonelle amerikanske luksusbiler. Dette var den siste Cadillacen i den tradisjonen, og selv amerikanerne begynner nå å se samlerverdi i fine eksemplarer som ikke lowrider-folket har tatt knekken på.

1994-modellen fikk LT1-motoren fra Corvette , og økte fra litt slappe 185 til mer passende 260 hk. Dessuten har vi regnet med 2.015 kilo vekt og et sylindervolum på jevne 5.700 ccm. Det gir en brutto engangsavgift etter fjorårets satser på 1.009.394 kroner.

Da er det åpenbart at økningen i bruksfradrag fra 80 til 91 prosent etter 20 års alder har en effekt. 201.879 kroner ville den kostet i avgift etter fjorårets tall, eller 90.845 kroner med det nye bruksfradraget, dersom satsene hadde vært nøyaktig de samme.

Les også: Konsept-coupeen Elmiraj viser Cadillacs retning fremover

1993 Mercedes 600 SL

Mercedes SL-modeller i R129-generasjonen, her bilde av en sen facelift-utgave, er velbygde, avanserte og tunge biler, som med stor motor vil ha mye å tjene på økningen i bruksfradrag. V12-utgaven med 600-benevnelse i særdeleshet.

Mercedes SL-modeller i R129-generasjonen, her bilde av en sen facelift-utgave, er velbygde, avanserte og tunge biler, som med stor motor vil ha mye å tjene på økningen i bruksfradrag. V12-utgaven med 600-benevnelse i særdeleshet.

Til slutt en bil som er plukket ut fordi kombinasjonen av høy vekt, enorme krefter og et voldsomt volum sammen med høy alder virkelig illustrerer effekten av det nye bruksfradraget. Men, også fordi dette er en biltype som mange nordmenn drømmer om, og som til nå har ligget kunstig høyt i pris i Norge. 500-utgavene har rast i høst, etter at forslaget om denne avgiftsjusteringen ble kjent.

Les også: Også flunkende ny SL har blitt billigere de siste årene

Mercedesen veier ifølge de tallene vi har funnet 2.004 kilo, har hele 389 hester og en motor med 6.000 ccm volum.

Modellen kom på markedet i 1992 som 1993-modell, og klarer du å vente til den har vært på veien i 22 år får du etter de nye reglene altså 92 prosent bruksfradrag på denne også.

SL-roadsteren skiftet litt karaktér fra den litt brumlende, barske 500en med V8 og til en raffinert, nesten lydløs og enda raskere bil når den fikk 600-V12en under panseret.

SL-roadsteren skiftet litt karaktér fra den litt brumlende, barske 500en med V8 og til en raffinert, nesten lydløs og enda raskere bil når den fikk 600-V12en under panseret.

Det kan trenges. Bruttoavgiften var etter fjorårssatsene hele 1.297.073 kroner, og bilen ville dermed kostet 259.415 kroner i avgift med fjorårets fradrag – 103.766 om fradragsprosenten hadde vært som den nå er blitt. DET er en reduksjon som merkes...

Fremdeles er det snakk om mye penger, og vi minner om at man også må ta høyde for moms på både kjøpesum og fraktkostnader, samt vrakpant og diverse andre floker før staten er fornøyd.

Men det har i hvert fall ikke blitt mindre interessant å lese utenlandske annonser etter denne omleggingen.

Les også: Femtitallets 190 SL er forlengst blitt kostbare klassikere

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus