EU-kontrollen blir dyrere

BRUKER MER TID: Som vi nylig kunne fortelle, blir den såkalte EU-kontrollen nå mer omfattende. Noen mener myndighetene bør subsidiere merkostnaden. (Foto: All Over Press)
BRUKER MER TID: Som vi nylig kunne fortelle, blir den såkalte EU-kontrollen nå mer omfattende. Noen mener myndighetene bør subsidiere merkostnaden. (Foto: All Over Press)

Periodisk kjøretøykontroll vil fra nå av gjøre større innhugg i lommeboken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fra nyttår trådte nye regler for gjennomføring av såkalt periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll) inn. Det betyr en mer omfattende kontroll, som igjen blir dyrere for deg som bileier.

Opptil et kvarter

Det antas nå at en EU-kontroll tar 25 prosent lengre tid å gjennomføre i forhold til før årsskiftet, ifølge Bilbransjeforbundet. Det er bransjenettstedet MotorBransjen.no som bringer nyheten om at det nå tar i gjennomsnitt 50 minutter å gjennomføre en PKK, som er faguttrykket for denne kontrollen.

Oslo og Omegn Bilbransjeforening mener det er en økning i tid på 12 til 15 minutter.

Genial norsk oppfinnelse gjør bileiernes liv enklere!

NAF kjapt ute

Med dette som utgangspunkt har NAF nylig økt prisen fra 695 kroner til 725 kroner, avhengig av merke og modell, ved sine teststasjoner. Og flere aktører vurderer å følge etter med prisstigning.

Motorbransjen.no har vært i kontakt med Kvickstop på Strømmen utenfor Oslo, som med sine 6.000 årlige undersøkelser antas å være blant verkstedene som utfører flest EU-kontroller.

Bør subsidieres?

De vurderer fortløpende å oppjustere prisen ut fra den økte tidsbruken. John Fiskvik, som er daglig leder i Oslo og Omegn Bilbransjeforening, sier at bilbransjen opplever stadig større press på sine marginer og at de ikke bør subsidiere den nye PKK-kontrollen.

– Dette er en myndighetsoppgave, sier John Fiskvik.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus