Elbilforeningen:

Etterlyser flere ladestasjoner

Hurtigladestasjonen er etablert foran Bærum kommunes vakre rådhus. Foto: Morten Larsen

Hurtigladestasjonen som ble åpnet i Sandvika av Bærums ordfører er et samarbeid mellom Bærum kommune, Nissan Norge, Transnova, Akershus fylkeskommune og Fortum. Men Elbilforeningen krever flere ladepunkter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SANDVIKA, BÆRUM (ABC NYHETER): Selveste ordføreren i Bærum klippet snoren da Sandvika og Bærum Rådhus fikk sin første hurtigladestasjon. Under sin tale til de fremmøtte la ordfører Lisbeth Hammer Krog vekt på at det var viktig for en kommune som Bærum å være foroverlent og aktive på etablering av ladestasjoner.

Jan Haugen i Fortum påpekte at denne hurtigladeren nå kunne lade alle elbiler med unntak av Tesla.

– Tyske biler har vært en utfordring, men etter et grundig arbeid fra spesialister på området er problemene ryddet av veien og denne hurtigladeren gjør det mulig å lade både japanske og europeiske biler.

Les også: Høyspent kjøreglede med BMW i3

Sanntidsinformasjon

Ifølge Jan Haugen er det flere apper tilgjengelig som kan gi sanntidsinformasjon når man er ute og kjører, slik at elbileiere kan få en oversikt over ledige hurtigladere på navigasjonssystemet i bilen. Han anbefalte nettstedet ladestasjoner.no som et bra sted å sjekke ledige ladestasjoner.

Haugen påpekte også at det er viktig med tilgang på nok spenning er der man planlegger hurtigladestasjoner.

– Det er også en stor fordel at en hurtigladestasjon etableres der det er strømkapasitet nok.

– Disse to hurtigladerne her i Sandvika krever en kapasitet på strøm som tilsvarer det fire normale eneboliger har, så det er ikke bare å si at «her vil vi ha en hurtiglader», man må ha tilgang på strøm der hurtigladeren skal stå.

Les også: Ladbar Toyota Prius med høy elbilfaktor

Flere ladestasjoner nødvendig

– Sammen med Albania har vi 230 volts anlegg, det er nødvendig med 400 volt, og denne spenningen sammen med høy nok kapasitet finner man ikke over alt. Her i underetasjen på Bærum rådhus var det en transformator som ga oss det. Det er også et poeng at hurtigladestasjonen ikke må ligge for langt unna strømkilden, for det er ganske dyrt å legge de nødvendigvis tykke kablene. En ladestasjon er en ganske tung investering.

Ordfører Krog påpekte at det nå er nødvendig å gi elbilbrukere flere ladestasjoner for å gjøre teknologien mer brukervennlig.

– Jeg er enig i det, sa Jan Haugen.

– Men vi trenger også mellomladere, en type ladere som er noe midt mellom en hurtiglader og en vanlig 16 ampere stikkontakt. Da kan brukeren utnytte tiden til å shoppe, gå på kafé eller på kino. Hurtigladeren er mer for de som er underveis, og som raskt trenger påfyll av strøm.

Les også: Så lenge varer batteriet i elbil

Normallading

Generalsekretær Snorre Sletvold i Elbilforeningen hang seg på og etterlyste en større bredde i ladestrukturen.

– Hvis man skal få til en varedistribusjon med elektriske varebiler må ladestasjoner som gir noe mer enn de 16 ampere man kan få i en bolig, fordi under arbeidsdagen er tid penger. Jeg mener Bærum her har en utfordring, for hjemme gjør man basislading, mens man i det offentlige rom har behov for det jeg kaller «normallading» fra en time og oppover. Og så har man hurtiglading for de som trenger mye strøm kjapt.

– Vår klima- og miljømelding sier vi skal opprette ladestasjoner etter behov, men jeg tror vi må sette inn et nytt gir her, sier ordfører Lisbeth Hammer Krog.

– Da jeg kom inn i bransjen for tre år siden var det 3.000 elbiler og 3.000 ladestolper, påpeker Jan Haugen.

Les også: Nå kan også Morgan gå elektrisk

– Nå er det 20.000 biler og litt over 4000 ladestolper, så man kan trygt si at vi ligger litt etter, ja, sier han med et smil.

Gratis strøm

Både Elbilforeningens Snorre Sletvold og bilimportørenes representanter fra Nissan, BMW og VW var enige om at det er en myte at folk bare tenker gratis strøm.

– Vår erfaring er at folk ikke er så opptatt av å få gratis strøm. De vet at det koster å etablere hurtigladere, og er fullt ut villig til å betale for den strømmen de får. De er mye mer opptatt av tilgjengeligheten på ladestasjoner, påpekte Sletvold.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus