Fremtidsvyer:

Snart kan bilen se rundt svingen for deg

Snart kan bilen se rundt svingen for deg
Snart kan bilen se rundt svingen for deg

Farlige situasjoner kan i fremtiden forutses med en teknologisk nyvinning som utvikles av Continental og IBM.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Connected Electronic Horizon» kalles systemet som Continental samarbeider med IBM om, ifølge en pressemelding ABC Nyheter har fått eksklusiv tilgang til.

Systemet skal gjøre at bilen vil kunne vite hva som venter rundt neste sving.

– Vår teknologi bruker digitale kart for å forutse veistrekningen som venter, og på den måten forlenger den horisonten i forhold til hva som er synlig for våre øyne. Dette fører igjen til en tryggere, smartere og mer miljøvennlig måte å kjøre bil på, forteller Helmut Matschi fra Continental.

Les også: Husk varme klær på bilturen

Systemet er ikke ukjent. Vi så det på en Rolls-Royce Wraith under Frankfurt Motor Show, og Audi A7 har noe som ligner på sitt mest avanserte navigasjonssystem. Det ser ut for å bli avlegs allerede, for dagens teknologi bruker statiske kart for å kalkulere den mest effektive måten å kjøre bil på.

Med Connected eHorizon vil man forbedre kartdataene gjennom såkalt «crowdsourcing», slik at man kan følge kartene i sanntid. «Crowdsourcing» innebærer at en rekke mennesker melder fra om ulike hendelser, og når bilene både kan motta og sende fra seg informasjon i sanntid, er bilen istand til å oppdage eventuelle farer rundt neste sving. Har for eksempel en bil krasjet rundt neste sving, vil bilen i fremtiden kunne bremse automatisk ned.

Les også: Snart lystrer bilen ditt minste vink

– Dette baner også vei for automatisert kjøring, hvor bilene kan kjøre av seg selv. Vi tror automatisert kjøring er en av nøklene for fremtidens mobilitet. Med automatisert kjøring vil det bli langt færre ulykker og folk vil kunne bruke tiden i bilen mer effektivt. Vi jobber ut fra en plan om delvis automatisert kjøring i 2016, avansert automatisert kjøring i 2020 og fullverdig automatisert kjøring i 2025. Vi har 1300 ansatte hos Continental som jobber med denne utviklingen, avslutter Helmut Matschi.

Les også: Kommer på ny Mondeo

Vi tror imidlertid systemet må baseres på mer enn bare tilliten til at nok individer melder fra. Skal systemet bli pålitelig nok må antagelig bilene også automatisk rapportere om hindringer som forårsaker plutselige nedbremsinger.

Les også: Vegvesenet vil ha flere vikepliktskilt

Personvernpolicy