Dette er den beste elbilen i kulda

Nissan Leaf, BMW i3 og Tesla Model S P85 var tre av de fem elbilene som var med i en grundig vintertest i regi av tyske Auto Bild.
Nissan Leaf, BMW i3 og Tesla Model S P85 var tre av de fem elbilene som var med i en grundig vintertest i regi av tyske Auto Bild.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fem biler i kalde testforhold – se hvilken som vant.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Norge har elbilene virkelig fått fotfeste det siste året. Med lokomotivet Nissan Leaf i spissen har det vært en nærmest eksplosiv vekst av salget, godt hjulpet av statens insentiver for disse bilene.

Men fortsatt er det mange som er spent på hvordan disse bilene oppfører seg på vinterstid – når kulda setter inn for alvor.

Akkurat det ville det veletablerte tyske bilbladet Auto Bild finne ut av. De tok med seg fem aktuelle biler uten tradisjonelt drivstoff på test i Alpene.

Sjokkert over Tesla-feberen i Norge

Og vinneren er...

Parameterne som ble målt var bremselengde, rekkevidde, effekt på varmeapparatet, veigrep og akselerasjon på snø.

Totalt var det mulig å få 35 poeng – og vinneren fikk 24.

Så da er det bare å sette i gang trommevirvel, før vi avslører først som sist av vinneren ble ... Tesla Model S P85.

Tesla Model S.

Tesla Model S.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nei da, Tesla Model S er ikke perfekt

Rekkevidde

De fire andre bilene som kjempet om seieren var BMW i3 (21,6 kWh), Nissan Leaf (24 kWh), Renault Zoe (22 kWh) og Mitsubishi i-MiEV (16 kWh).

Et av de viktigste parameterne var naturligvis å sjekke rekkevidden på hver bil.

Her var det ganske enkelt å kjøre til bilene gikk tom for strøm som var greia.

Slik endte elbiltesten

Store forskjeller

Ikke overraskende stakk Model S av med seieren her. Den har en oppgitt rekkevidde på 502 kilometer, men endte i testen på 206,9 kilometer.

Det var imidlertid langt bedre enn nestemann, som var Nissan Leaf på 69,1 kilometer – så fulgte BMW med 61,4, i-MiEV på 61,3 og til slutt Zoe på 58,9 kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvor kaldt det var, hvordan bilene ble kjørt eller hvilket høydeforskjell det er snakk om, omtales ikke.

Det eneste vi vet er at det var minusgrader, og at testen ble gjennomført uten forvarming av batteriene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor kan elbil være en dårlig investering

Nissan Leaf.

Nissan Leaf

Letteste vant

Bremsetesten ble foretatt i 50 km/t til full stopp.

Her var det en helt annen rekkefølge på bilene. Den letteste ble ikke helt overraskende vinneren – nemlig Mitsubishi i-MiEV (27,4 meter). På andreplass kom Renault Zoe (28,4 meter).

Budsjettforlik redder elbilsatsingen

Model S imponerte

Likevel var det Model S som sto for den mest imponerende prestasjonen.

Ifølge Auto Bild er det utrolig at den tunge, amerikanske elbilen klarer å oppnå bedre bremseresultater enn både BMW og Nissan.

Model S klarte testen på 28,4 meter, mens de to andre trengte 29,1 og 29,7 meter.

Det tyske magasinet hadde særlig forventet mer fra BMWs elbil i3.

Les vår test av Nissan Leaf

Zoe kom sist

En annen test var akselerasjon fra 0–50 km/t på snøføre – med antispinn slått av.

Ikke overraskende kommer Model S, med over 400 hk, best ut. Den klarte øvelsen på 8,79 sekunder, med BMW på andreplass (9,29 sek.).

Artikkelen fortsetter under annonsen

På sisteplass kommer Renault Zoe, som ikke kan slå av antispinnsystemet, med tiden 12,46 sekunder.

Totalt sett var det altså Model S som vant, mens BMW andreplassen og Nissan Leaf tredjeplassen.

BMW i3.

BMW i3

Mange kjøper bil som mangler viktig vinterutstyr

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Seriøs og god test

Brooms bilekspert Benny Christensen mener resultatet er interessant.

– Dette er en av de mer seriøse og gode gruppe-vintertestene som er gjort på flere elbiler. Kanskje er det litt rart å sammenligne biler som har så store pris- og effektforskjeller direkte mot hverandre, uten at det tas noe hensyn til nettopp disse forskjellene. Men det er like forhold, og dermed får vi et innblikk i hvilke forskjeller det er snakk om. Og det er ikke til å stikke under en stol at forskjellene er store, sier han.

Slik gikk det da Tesla Model S ble krasjtestet

Kjøremønster

Benny mener at testen også sier mye om hvilken effekt vinterføre og kupert terreng har å si for rekkevidden til elbiler.

– Det er nok mulig å kjøre disse bilene betydelig lenger enn det testresultatene viser – også på vinteren. Mye handler om kjøremønster og planlegging. Men likevel er det en påminnelse om at rekkevidden lar seg påvirke av kaldt klima, påpeker Brooms bilekspert.

Her kan du sjekke om naboen har kjøpt seg ny bil