Her er interiøret i neste Audi TT

Joda, man ser at det er en Audi, men dette interiøret er likevel kraftig fornyet. Legg merke til fraværet av sentralt plassert skjerm. Førermiljøet i kommende Audi TT vises på elektronikkmessen CES i Las Vegas. (Foto: Audi)
Joda, man ser at det er en Audi, men dette interiøret er likevel kraftig fornyet. Legg merke til fraværet av sentralt plassert skjerm. Førermiljøet i kommende Audi TT vises på elektronikkmessen CES i Las Vegas. (Foto: Audi)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Får helt nytt brukergrensesnitt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi er aktive på verdens største messe for forbrukerelektronikk, CES, i Las Vegas.

Nylig kunne vi for eksempel fortelle at de viste sine nye laser-hovedlykter på konseptbilen Audi Sport quattro.

Grensesnittet i Audis informasjons- og kommunikasjonssystemer kalles MMI («Man-machine interface»), og er velkjent for enhver som har kjørt en av Audis modeller de siste årene.

Det betjenes, som i-Drive hos BMW og Comand hos Mercedes, med et dreiehjul i konsollen. Tesla introduserte på sin side en fullstendig berøringsbasert, nettbrett-lignende skjermløsning i fjor.

Vår test av den kan du lese her.

Kombinert skjerm og instrumentpanel

Den største nyheten i Audi TT, som leseren sikkert alt har lagt merke til, er at den sentrale skjermen har forsvunnet og er erstattet av et digitalt og høyoppløselig display i førerens synsfelt bak rattet.

Her vises eksempelvis kartet i navigasjonsfunksjonen, men også digitalt speedometer, turteller og øvrig informasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er Audis kommende mini-SUV, Q1

Saken fortsetter under bildetAll vesentlig informasjon vises her, i førerens synsfelt. De klassiske instrumentene er erstattet av en digital multifunksjonsskjerm. (Foto: Audi)All vesentlig informasjon vises her, i førerens synsfelt. De klassiske instrumentene er erstattet av en digital multifunksjonsskjerm. (Foto: Audi)


4G og internett

Audi kaller den nye løsningen "den virtuelle cockpiten". Premium-produsenten fra Ingolstadt har lenge vist at de er på hugget når det gjelder å innføre aktuell teknologi i bilene sine.

Således har de allerede en god stund benyttet Google Earth og Google Street View som kartverk for navigasjon, og lanserte også som verdens første bilprodusent internettoppkobling med 4G-hastighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Helt nydesignet

Betjeningen av klimaanlegg foregår nå ved hjelp av selve dysen.

Betjeningen av klimaanlegg foregår nå ved hjelp av selve dysen.Betjeningen av klimaanlegg foregår nå ved hjelp av selve dysen.

Interiøret er, på samme måte som eksteriøret, ifølge Audi designet fra grunnen av i den nye generasjonen Audi TT.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen klassiske TT-elementer er tatt med videre, som de runde luftdysene.

Nå vil justeringskontrollene for klimaanlegget, setevarme, temperatur samt retning og styrke for luftstrømmen være plassert på og rundt selve ventilene.

Les også: Disse ble vinnere og tapere i 2013

Små skjermer på ventilene viser valgt innstilling. Denne nye løsningen gir ifølge produsenten både enkel tilgjengelighet og ryddig design.

Neste generasjon Audi TT lanseres i 2. halvår i år. Det er foreløpig ikke vist fram bilder av bilen fra utsiden.