Kjører mila på 0,09 liter diesel

VINGEDØRER: Å åpne dørene oppover gjør det i det minste lettere å komme inn i den pinetrange bilen. Alle foto: Øivind Skar

Når VWs forsøksbil XL1 kjører 100 kilometer på under en liter diesel, beviser det at forbruket i vanlige bilmotorer fortsatt kan senkes betydelig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KÖLN: Å sette seg inn i VW XL1 er som å ta på seg et par altfor trange bukser. Du åler deg på plass og bøyer hodet for måkevingedøra som du er sikker på kommer til å treffe hodet med et dunk.

Trangt

Med mine 180 cm og litt lang overkropp går det akkurat. Så trangt er det at jeg innbiller meg at denne toseters eksperimentbilen ikke tilbyr mer plass enn astronautene hadde i månefartøyene mer enn 40 år tilbake i tid.

Jeg finner startknappen, trykker den inn – og ser bare noen lamper tenne samtidig som to små videokameraer aktiviserer hver sin skjerm. De erstatter speilene for å få ned luftmotstanden. Ingen der, så jeg legger i vei – i elektrisk modus.

Les også: Har motor i bakhjulet og solceller på taket

Lett

Den 795 kilo lette bilen har ekstra smale hjul for å rulle lett (115/80 R 15 foran og 145/55 R 16 bak), men er likevel forbausende tung å kjøre i parkeringsfart. Her har VW erstattet elektrisk servo med muskelservo – også det for å få ned forbruket.

Den lille tassen viser seg å være rask. Overraskende rask. Her går det virkelig unna. Deilig ute på landeveien med så direkte styring. Og deilig med all oppmerksomheten, så jeg tar like godt ut på motorveien og cruiser av sted i 100 km/t. Å holde bilen flytende i den farten krever ikke mer enn 8,4 hk og forbruker nesten ikke energi.

Rask

Jeg skifter fil, drar opp til 130 km/t og legger deretter moms på farten. Den direktesjaltede girkassen (DSG) gjør jobben, og det hele tar bare noen få sekunder. Selv med så lite som snaut 70 hk i samlet motoreffekt klarer XL1 oppunder 200 km/t, men er sperret på 160 km/t. Der omkring er den fjellstø.

Hva er så hensikten med en slik bil?

Naturligvis å demonstrere det søsterselskapet Audi så fint skryter av: at «forspranget ligger i teknikken».

Les også: Elbil gir god samvittighet

Krav fra EU

EUs miljøkrav tvinger bilprodusentene til å bygge renere og mindre tørste biler. Å gjøre dem lettere senker også forbruket. Her veier ikke karosseriet, bygd i karbonforsterket plast, mer enn 230 kilo. Batteripakken sørger for 50 kilometer rekkevidde på strøm før den tosylindrede dieselmotoren med 0,8 liters motorvolum og 48 hk overtar.

Egentlig er dette bare en dobbelt så stor dieselmotor ingeniørene har delt i to og optimalisert.

Peker framover

XL1 er så langt bygd i 50 testeksemplarer. Nå skal 200 nye bygges for salg. Billige blir de ikke, antydningsvis rundt 500.000 kroner utenom avgifter – og det uten at VW tjener en krone på bilene. Her snakkes det kun om bil som samlerobjekt.

XL1 viser retning mot framtiden. På novembermessen i Tokyo hadde Volkswagen puttet samme teknologi inn i småbilen Up. Forbruk: 0,11 liter/mil – hvilket beviser at helt vanlige biler kan gjøres langt mer drivstoffgjerrige bare produsentene presses nok. Og her snakker vi plutselig om en helt vanlig småbil til helt vanlig pris om den settes i masseproduksjon.

Personvernpolicy