Se Rinspeeds selvkjørende visjon
Vi vet nå at biler som kjører selv kommer i løpet av de neste ti årene. Rinspeed har sin egen visjon.
Vi har flere ganger skrevet om teknologiene som vokser frem og som på litt lengre sikt vil gjøre kjøretøyene vi forflytter oss i autonome i mye større grad enn i dag.
Felles for de fleste av teknologiene er at de tross alt forutsetter at føreren skal ha den overordnede vurderingsretten og kontrollen over bilen, selv om denne kan klare det meste av fremdrift og manøvre på egenhånd.
Her kan du se hvor langt Volkswagen, for eksempel, var kommet allerede i 2011.
Konsekvenser av visjonene
Frank M. Rinderknecht, mannen bak det sveitsiske idélaboratoriet/bilprodusenten/tuneren Rinspeed (ja, de som viste oss undervannsbilen), ønsker å dra visjonen et hakk lenger.
Han mener at så å si ingen har tatt inn over seg de logiske konsekvensene av at bilen kan operere førerløst:
Hvorfor skal føreren fortsatt bruke all sin tid til å stirre på veien når det ikke burde være nødvendig lenger? Og må han det fortsatt, hva er så vitsen med de kostbare autonome systemene?
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSe vår bildespesial om Rinspeed her
Unngå ulykker
Rinspeed ser altså ut over den nåværende gjengse horisonten, der den selvkjørende bilen hovedsaklig skal hjelpe føreren til å beholde kontrollen over kjøretøyet i så å si alle tenkelige situasjoner og derved unngå alvorlige trafikkulykker.
Dette skriver seg inn i den såkalte nullvisjonen der man ser for seg en fremtid uten tap av menneskeliv i traffikken.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNyttigere tidsbruk
Det sentrale spørsmålet for Rinderknecht og Rinspeed har vært: Hvordan designe en bils interiør optimalt i forhold til nye måter man vil kunne bruke tiden sin på i en bil som kan ta seg av kjøringen for deg?
I denne omgang kommer bare noen elementer til svar, men et nøkkelord er Business Class ombord i et moderne fly.
Artikkelen fortsetter under annonsenMan skal føle seg omtrent som når man er på flytur og piloten (oftest autopiloten) tar seg av navigeringen. Dermed kan man i 120 kilometer i timen lese, se film, høre musikk eller spille spill - i stedet for å styre bilen. Ja, vi sa jo det var... visjonært.
Men tidshorisont er ikke presisert, mens de store bilprodusentene i dag lover at selvkjørende biler vil være klare for publikum fra cirka år 2020.
Ikke nytt
Som en kuriositet har vi tatt med en visjonær film som ble vist på GMs Motorama for nesten 60 år siden. Den så for seg hvordan man ville kjøre i førerløse biler i den fjerne fremtiden 1976 ...