Triumph TR-entusiaster:

Slik var Europatreffet i Norge

Dette er kanskje den mest ikoniske av alle TR: TR4 A IRS fra 1965. Foto: Morten Larsen

Hele 127 biler fra hele Europa deltok i et stortreff det hadde tatt fire år for de norske entusiastene i Norsk Sportsvogn Klubb å planlegge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Triumph TR i Norge

Triumph TR var en populær bil allerede fra bilen var ny i 1954, og de første bilene kom til landet. Til tross for at man måtte ha kjøpetillatelse, var det flere som la pengene i en toseters sportsvogn når de fikk lov til å anskaffe seg et kjøretøy.

En Triumph TR2 i full fart under et israce på Østensjøvannet i 1955.En Triumph TR2 i full fart under et israce på Østensjøvannet i 1955.

Mange av bilene ble brukt til å kjøre isracing på Randsfjorden, Østensjøvannet og mange andre steder. Senere år ble en rekke TR bruktimportert, og de siste årene har gunstige importordninger ført til at det er flere Triumph TR i landet enn noen gang.

I 1972 ble Norsk TR-register etablert. Først svært uformelt, senere organisert i mer ordnede former. Det var Triumph TR-registeret som først arrangerte Vårmønstringen som nå hvert år finner sted i begynnelsen av mai måned, for tiden på Øvrevoll i Bærum.

Første Vårmønstring TR-registeret arrangerte var i 1975. Blant annet dette medførte at det oppsto et behov for å etablere en skikkelig klubb for sportsvogner i Norge, og Norsk TR-register ble til Norsk Sportvogn Klubb (NSK) i 1977. Etter det var TR-entusiastene organisert i et register i NSK på lik linje med Austin Healey-registeret, Toyota MR2-registeret, Jensen-registeret, osv.

Tom Berve har de senere årene drevet TR-registeret i NSK, og sammen med andre entusiaster og støtte fra moderklubben NSK har de nå arrangert sin første europasamling for Triumph TR.

(ABC Nyheter) European TR Meeting avholdes årlig i september og det er ulike arrangørland hvert år. I år hadde TR-registeret i Norsk Sportsvogn Klubb påtatt seg oppgaven.

– Vi var tre par som brukte fire år på å planlegge arrangementet, forteller Tom Berve. – 127 TR’er kom til Norge 5. september. Litt over 60 av bilene ankom med Kiel fergen og 20 med fergen fra København, forteller Tom Berve til ABC Nyheter.

– Første mål på turen var Beitostølen. Alle deltagerne ankom Beito i strålende sol og etter registrering bar det opp i slalåmbakken. De som ønsket fikk en tur med heisen og anledning til å kjøre utfor med gokart i en skikkelig svingete løype. Utrolig populært. Mange hadde kjørt mye for å komme til første mål på turen, så dagen ble relativt tidlig avsluttet etter middag og mye bilprat, forteller Berve.

Les også: Jaguar-entusiastene priset våren

Medbragt assistanse

Han forteller at Valdresflya dagen etter viste seg fra sin trolske side med varierende skydekke og noe tåke ispedd gjennomslag av sol. Lunsj i Lom og pit-stop på Grotli fant sted på veien til Geiranger.

Saken fortsetter under bildetVed Valdresporten i Nes i Ådal var første treffpunkt for deltakerne i European TR Meeting. Foto: Morten LarsenVed Valdresporten i Nes i Ådal var første treffpunkt for deltakerne i European TR Meeting. Foto: Morten Larsen

– Her ble det behov for serviceteamet, for tøffe norske veier satte bilene på en hard prøve. Bråthen Bil med Trond Bråthen og Knut Larsen var med hele turen. De stilte med bil, henger, verktøy og masse deler. Hadde det ikke vært for dem var det nok noen biler som ikke hadde gått på egne hjul hele veien, forteller Berve.

Dagen etter dro halvparten av deltagerne på fjord cruice på Geirangerfjorden, og den andre halvparten kjørte Trollstigen. På ettermiddagen ble det byttet på turene. Søndag morgen var det ca 30 biler som avsluttet turen og dro hjem. 97 biler var med videre med lang transportetappe via Gamle Strynevei, Balestrand og innkvartering på ærverdige Kviknes Hotell.

Les også: På tre hjul i svingene

Imponerende anlegg

Dagen etter gikk turen over Vikafjell og kjøring ned Stalheimskleivene. Neste store severdighet var den nyåpnede Hardangerbrua.

– Her ble våre utenlandske gjester virkelig imponert. “Roundabout in a tunnel” (Rundkjøring i tunnelen) hadde de ikke sett før. Alt var nytt og skinnende hvitt, fantastisk belysning i rundkjøringene i tunnelene i hver ende. Innkvartering på Ullensvang hotell og velkomst av Hans Edmund Utne som fortalte om distriktets, og hotellets historie under informasjonsmøtet før middag, forteller Berve.

Tom Berve har vært primus motor for TR-registeret i en årrekke. Foto: Morten LarsenTom Berve har vært primus motor for TR-registeret i en årrekke. Foto: Morten Larsen

Aktivitetene på tirsdagen var ukens store utfordring, for det krevde at vi kjørte i samlet flokk mot Kjeåsen. Det er en gård som ligger svært avsides til, og veien og tunnelen opp er så smal at den bare er åpen for kjøring opp til gården hver hele time, og kjøring ned igjen hver halve time. Det er utrolig at det er mulig å bo og livnære seg på en gård i et så utilgjengelig område, påpeker Tom Berve.

– Deretter besøkte vi Hardangervidda Natursenter og så utstillingen, en film og fikk en bedre lunsj før avreise til Gamle Måbødal vei som var åpnet for oss. Den spektakulære, gamle veien er i dag egentlig kun åpen for gående og syklister. Men vi fikk en spennende kjøretur med alle bilene på rekke og rad.

Les også: Reis tilbake i tid med klassisk billøp

Siste kvelden

– Da var det samling i hagen med bål og felespill før middag på Ullensvang Hotell. Dette toppet alle inntrykkene våre gjester hadde fått gjennom en utrolig opplevelsesrik uke.

– Været under hele turen var flott, og vi kunne sende våre europeiske deltakere ut Oslofjorden i prakfullt vær og blikk stille. Dagen etter ble sommeren brått skrudd av, så du kan si vi var fornøyd med også den delen av arrangementet, avslutter Tom Berve.

Les også: Årets første sommermøte

Les også: Vær tydelig i trafikken

Personvernpolicy