Nye Mini Hatch:

For fattig og rik

Helt nye Mini Hatch er offisielt avduket i Norge. Foto: Morten Larsen

Mini vokser og er større, kvikkere og rimeligere, men beholder sin appell til de brede lag av befolkningen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oslo (ABC Nyheter) Mini Hatch er tredje generasjon Mini, en retrobil som få trodde ville bli noen suksess. Men mot alle odds ble den dét.

En av grunnene er nok at den appellerer til et bredt utvalg mennesker på de fleste trinn i den sosiale rangstige. Mini Hatch lanseres offisielt i mars, men ABC Nyheter var i en særstilling og vi fikk se bilen for kort tid siden i Oslo.

Mini vokser, og på en førpremiere fikk vi anledning til å kikke og prøvesitte. Den er faktisk nesten ti cm lengre, marginalt høyere (tolv mm), og akselavstanden er økt med 28 mm.

Les også: Minimalistenes bobil

Økt sikkerhet

Den økte lengden ligger hovedsakelig i fronten, og det er gjort for at bilen skal være i stand til å møte de stadig økende kravene til sikkerhet som Euro NCAP setter. Det er nå fotgjengersikkerhet som er i fokus etter at den europeiske statistikken for fotgjengerulykker har hatt en relativt dramatisk økning.

Men den nye bilen har en rekke andre nyheter, både når vi snakker om utstyrsnivå, mer drivstofføkonomiske motorer, økt ytelse, økt komfort og mer bagasjeplass. Det siste har økt med hele 32 prosent. Når utgangspunktet er lite, kan tallet være litt misvisende, men 51 liter økt bagasjerom er tross alt ikke småtteri i en så liten bil.

Les også: En alternativ Påske!

Bedre plass

Bilen vil bli levert som Cooper, Cooper S og Cooper D, og Cooper vil få en 3-sylindet motor på 136 hk og en pris som starter på 222.100 kroner, noe som faktisk er ørlite ned. Cooper S har økt sin ytelse fra 184 hk til 192 hk, og koster nå litt under 5.000 kroner mer enn utgående modell; 315.100 kroner.

Den økte akselavstanden gir bedre benplass i baksetet, og øvrig interiør er tilgodesett med økt justeringsmulighet av forsetene, instrumenter som viser basisinformasjon foran fører og head-up display.

Les også: Alle fire for Mini Paceman

Salgsøkning

Hjulopphenget er bygget om og har nå struts foran og multilink bak. Kvalitetsnivået på bilen skal være høyere, og bilen har mindre hjulstøy og høyere grad av komfort.

BMW Norge satser stort på Mini og kommer til å øke antall forhandlere fra seks til ti i 2013, og ser frem til å bryte 1.000-grensen på antall solgte biler. Vi for vår del ser frem til å prøvekjøre bilen når den tid kommer.

Les også: Volvo jobber mot en ny XC90

Les også: Traust drømmebil

Personvernpolicy