Her blir det ventelister

KOMMENDE SUKSESS: Porsche utvider modellutvalget ytterligere - med Macan går de inn i en av de største bilklassene.
KOMMENDE SUKSESS: Porsche utvider modellutvalget ytterligere - med Macan går de inn i en av de største bilklassene.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå begynner de aller første testene av Porsche Macan å komme.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den kommer til Norge i april neste år - og etter alle solemerker blir den også Porsches nye bestselger.

Vi snakker om den kompakte SUV-en Macan. Porsche har brukt lang tid på å gi Cayenne en lillebror, men nå er det altså like før.

Lar seg imponere

Britiske Autocarer noen av de første som har fått bli med på test av førproduksjons-eksemplarer av Macan, blant annet på bane.

Og de lar seg imponere. De karakteriserer Macan som en kvikk og smidig bil. Kanskje ikke helt overraskende heller - ettersom Porsches utgangspunkt har vært å lage klassens mest sporty bil.

Les vår test av Porsche Panamera her

To-tredjedeler

Macan er søstermodellen til Audi Q5, men de er langt fra samme bil under skallet. Porsche hevder selv at to-tredjedeler av Q5-komponentene enten har blitt erstattet eller modifisert.

Ifølge Autocar skal gulvet og deformasjonssonene være identisk med Q5, det samme gjelder nedre halvdel av dør-strukturene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne Porschen er morsommere enn den ser ut til

80 prosent bak

Porsche skal ha jobbet mye med kjøreegenskapene. Macan er betydelig strammet opp i forhold til Q5. Det går på stivere fjærer og strammere demping.

Styringen skal også være kvikkere og bremsene kraftigere. Macan kommer dessuten med luftfjæring som et tilvalg.

Bilen går i utgangspunktet med 80 prosent av kreftene på bakhjulene - men dette kan endres til opptil 100 prosent til forhjulene hvis bakhjulene ikke har noe feste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne interiørfargen blir nok mer populær i Los Angeles enn her hjemme i Norge. Men interiøret skal holde høy klasse, med eksklusiv materialkvalitet og sporty preg også her.

Denne interiørfargen blir nok mer populær i Los Angeles enn her hjemme i Norge. Men interiøret skal holde høy klasse, med eksklusiv materialkvalitet og sporty preg også her.

Begrenset plass

Autocar beskriver førerplassen som ganske intim, der særlig den kraftige midtkonsollen tar en god del plass.

Du sitter lavere (i sportsseter) enn i Q5, og interiøret for øvrig er typisk Porsche - her skal det ikke være noe som minner om Audi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Plassen i baksetet blir betegnet som tilstrekkelig, men ikke mer.

Og bagasjerommet er ikke stort, her begrenses plassen av både høyt gulv og en skrånende hekk. Med andre ord design foran mest mulig plass.

911: Dette er bilen drømmedama skulle hatt

Ekte kjøremaskin

Autocars testeksemplar var utstyrt med 3-liters diesel-V6. Den motoren kjenner vi fra blant andre Panamera og Cayenne, og den får svært gode skussmål her. Den blir beskrevet som kultivert og forfinet, og med skikkelig trøkk fra bunnen av.

De roser den for å ha lite understyring og god vektfordeling (53/47 foran og bak), noe som er med på å underbygge inntrykket av en ekte kjøremaskin.

50.000 i året

Autocar er altså svært positive, men de avslutter med en opplysning som ikke lover bra for alle de som har lyst på Macan.

De hevder nemlig at Macan-produksjonen i utgangspunktet skal begrenses til maks 50.000 eksemplarer i året.

Det vil i såfall med stor sannsynlighet bety lange ventelister - og også svært god annenhåndsverdi, i alle fall de første årene.

Porsche til 200 000? Dette får du