Meny

Så mye har status-SUV-ene falt i pris

Status-SUVer: De kostet skjorta som nybil - men på bruktmarkedet er de mer overkommelige.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hadde du ikke råd da de var nye? Kanskje er det håp nå.

Det er noen tusen nordmenn som hvert år som har penger nok til å unne seg det aller nyeste og hotteste på bilmarkedet.

For mange handler det da gjerne om store SUV-er. Biler som både ruver i terrenget, har god plass og tilstrekkelig fremkommelighet. Skal de passe imaget, bør de helst også ha en premium-logo i grillen.

Her nærmer vi oss raskt kategorien «drømmebil»: Alt for kostbare for de fleste av oss. I alle fall som nybil.

Men etter noen år på bruktmarkedet begynner de å bli i alle fall noe mer oppnåelig.

Les også: Alt om nye Porsche Macan

Porsche Cayenne: Verditap: Cirka 550.000 kroner

Saken fortsetter under bildet

Cayenne var en kontroversiell modell da den ble lansert. Sportsbilmerket Porsche skulle plutselig kaste seg på SUV-bølgen med en slags 911 på stylter. Nei, dette var mange av merkets entusiaster svært kritiske til.

Men det skulle raskt vise seg at dette ble et av de smarteste og viktigste grepene Porsche har gjort. Suksessen var nemlig umiddelbar.

Og i kjent Porsche-stil er dette solide greier. Driftssikkerheten er imponerende, samtidig som du har plass, premiumfølese og ytelser i massevis. Bilen vi har funnet har bensinmotoren på 290 hk. Det gir friske fraspark.

Les også: Hva gjør brukt Porsche Cayenne med familieøkonomien?

Facelift

2008-modellen er ellers av typen med facelift, og ser en del mer moderne ut enn de eldre modellene. Den har også riktig fargekombinasjon for mange: Sort og beige.

Klikk her for å se hele annonsen

Interiøret er noe utdatert, men i alle fall bunnsolid. Bilen ser velholdt og pen ut - og bærer ikke preg av kilometerstanden på 108.000.

Nyprisen var 1.140.000 kroner før du la til ekstrautstyret. Så her får du samme bil til halvparten av nyprisen.

Les også: Slik har Porschen stått i 33 år

Audi Q7: Verditap: Cirka 550.000 kroner

Saken fortsetter under bildet

Audi Q7 er kanskje den SUVen som ser mest brautende ut. Det er ikke mange som vil mene at den er elegant, og designet har ikke endret seg mye siden den kom på markedet i 2007.

Bilen vi har funnet har i tillegg hvit lakk og har fått en god dose ABT-styling som ytterligere øker «Se! Her er jeg!»-faktoren

Klikk her for å se hele annonsen

2007-modellen som syvseter kostet nesten en million ny - og i tillegg kommer stylingpakken fra ABT som ikke akkurat er gratis til disse bilene.

Les også: Monster-SUV har tapt seg halvannen million

Gått langt

Under panseret sitter den vanlige 3-liters dieselen på 233 hk. Det er nok til å skuffe det digre beistet avgårde uten at det kjennes undermotorisert.

Bilen vi har funnet har rukket å rulle 155.000 kilometer - og prisantydningen er 599.000 kroner, ferdig registrert.

Med på kjøpet får du da skiboks, to sett hjul, seks måneders garanti og rikelig med utstyr.

Les også: Hva er egentlig en SUV?

VW Touareg: Verditap: Cirka 400.000 kroner

Saken fortsetter under bildet

De som er litt fisefine på det vil nok rynke litt på nesa over å finne en Volkswagen i dette trekløveret.

Men siste generasjon Touareg fortjener absolutt å menges med statusbilene. Dette er en skikkelig gjennomarbeidet SUV - som i likhet med bilene over har både luftfjæring, lavgir og massevis av premiumutstyr.

Det er da også samme plattform som brukes i nettopp Porsche Cayenne - og det burde jo si sitt.

Les også: Unik V10-versting på billigsalg

Nesten ny

Bilen vi har funnet er en 2011-modell - med den velkjente dieselmotoren på 240 hk. Det er en sprek og gjerrig motor, som gjør bilen langt sprekere enn første generasjon som med 174 kjennes alt for lat.

Her er det også raust med plass, og bilen har utstyr som F1-giring på rattet, off road-pakke, nappaskinn, webasto og 22" sommerhjul.

Klikk her for å se hele annonsen

Prisen nå er 590.000 kroner, og det er et solid avslag i pris med tanke på at vi snakker om en såpass ny bil. Forklaringen på det hele finner vi i kilometerstanden - da den har rukket å tilbakelegge hele 105.000 kilometer på et par år.

Les også: Hvilken firehjulstrekker skal du velge?

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus