Hvilken av disse hyttebilene er best?

TRE I TEST: Subaru Outback, VW Passat Alltrack og Opel Insignia Country Tourer.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ukens testbiler er ikke bare bygd for å ta seg fram, men like mye for å ta seg ut.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er store, trygge, motorsterke og lastevillige langtursbiler. Opel Insignia Country Tourer, VW Passat Alltrack og Subaru Outback har alle firehjulsdrift, er betydelig påkostet sammenlignet med standardvariantene og befinner seg på øverste hylle i familie/firmabilklassen.

I tillegg er de løftet noen få centimeter for å få bedre bakkeklaring, men i hovedsak gjelder det første og fremst å se barskere ut.

Kun Subaru Outback har bakkeklaring nok av de tre til å kunne kalles hytteekspress. Uansett gleder testbilene seg til vinter og snø.

Les også: Denne raringen kan bli din

Opel Insignia Country Tourer

Testens vinner fordi den er den mest moderne og best utstyrte, men likevel rimeligst. Den er på de fleste området flott, flørter med premium, har testens beste seter og testens beste instrumentgrafikk med mange valgmuligheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På Insignia Country Tourer kan styre- og girkasserespons justeres. Men skal du ut i landskapet, slik navnet innbyr til, må du være ytterst forsiktig.

Langt overheng foran og bare 17,3 cm bakkeklaring gjør slett ikke Opelen til noen terrengbil.

Men Insignia er en fornøyelse å kjøre. Med varme i rattet og kjøling i setene – i tillegg til automatisk klimaanlegg – takler den sommer som vinter bedre enn de andre i testen.

Insignia er også den eneste av de tre testbilene med adaptiv konstantfartsholder, elektrisk åpning og lukking av bakluka, digert soltak som kan åpnes og 230 volt strømuttak i baksetet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen stopper automatisk i byfart om en hindring dukker opp og du ikke er rask nok til å bremse, den leser viktige trafikkskilt og husker dem, den varsler om trafikk i speilenes blindsoner og den sørger for at du holder deg innenfor veioppmerkingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opels største minus er at merket knapt står på folks handleliste etter et tiår med importørsurr. Måtte det bare ikke ramme denne flotte bilen.

Oppsummert: For dem som våger seg utenfor den oppkjørte landeveien.

Les også: Nordmenn får hevet elbil-kjøpene sine

VW Passat Alltrack

Opel Country Tourer er et resultat av VW Passat Alltrack, som igjen er et resultat av biler som Subaru Outback.

Litt plaststaffasje, tre cm økt bakkeklaring til 16,5 cm og mer aluminium i interiøret gjør susen. Selv om Passat faktisk begynner å trekke på årene, oppleves den ikke umiddelbart som gammel. Bilen kjører forbasket bra, bedre enn de to andre på asfalt fordi den oppleves mer letthåndterlig.

I tillegg til størst motor på 177 hk, som gjør bilen til den raskeste av de tre, har Passat bilindustriens beste direktesjaltede girkasse. Den er rask og nærmest uten rykking.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men navigasjonsskjermen er altfor liten, og til å være testens dyreste bil burde den hatt langt flere førerstøttesystemer for å gjøre kjøringen tryggest mulig.

Oppsummert: Det sosialt aksepterte alternativet.

Les også: Se skrekkbildene til Statens vegvesens kontrollører

Artikkelen fortsetter under annonsen

Subaru Outback

Hytteeiernes favorittbil etter lillebror Forester. En ustoppelig bil, skriver Subaru i markedsføringen, og henviser til god bakkeklaring og lavt tyngdepunkt. Outback er mer påkostet enn Legacy, men dieselmotoren på 150 hk er i basis lik på alle Subarus modeller.

Subaru har uten tvil den beste firehjulsdriften av de tre, og er bilen som gleder seg aller mest til vinteren. Prøv det på en avstengt skogsvei, og du forstår hva vi mener.

Siden det oppleves som om Subaru bygger sine biler for evigheten, føles de konservative. Outback er klart den mest maskuline i testen, en bil bygd av og for menn. Kun 7,9 prosent av Legacy/Outback solgt i år er registrert på kvinner, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor ble det litt mye traktorfølelse for testlaget. Bilens kjøreegenskaper faller igjennom på dårlig asfalt, sitteputen på førersetet er i korteste laget, styringen ikke så presis som konkurrentene og bilen er så godt som blottet for førerstøttesystemer. Det siste er alvorligst og viktigste årsak til Outback kommer sist i testen.

Oppsummert: Bil for spesielt interesserte som elsker sine Subaruer over alt på jord.