Meny

Skoda Yeti:

Denne Skodaen imponerer

Ut på tur med Skoda Yeti. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nye Skoda Yeti er ingen avskyelig snømann, men en fjellgeit av en bil.

Düsseldorf (ABC Nyheter) Skal du ut i villmarken og lete etter den avskyelige snømannen er kanskje en Skoda Yeti den rette bilen. Nå har bilen gjennomgått en revisjon, den har fått designjustering og utstyrslisten er justert her og der.

De største endringene i designet er i fronten, hvor de dominerende tåkelysene er flyttet ned og er endel av støtfangeren. Hovedlysene er redesignet, og grill og panser er nå i tråd med øvrige Skoda-modeller på markedet. Bak er endringene minimale.

Men bilen kan nå leveres i sivilisert versjon, noe som sparer de 1.500 kronene ekstra som Outdoor-modellen koster. Den har ikke bare de vante skliplatene som ren dekorasjon foran og bak, men faktisk en ekte beskyttelsesplate under motor og girkasse – dersom du er så heldig å få bilen levert med 4x4.

4x4 er det nemlig bare mulig å få levert på motorene med det største dreiemomentet (Nm), hvilket er synd. Du kan få 4x4 på 250 Nm bensinmotor, og 280 og 320 Nm diesel. Det kan neppe være slik at det er nødvendig med så mye mer motorkraft for å håndtere 4x4. Da gjenstår bare salgsstrategiske årsaker, og dét bør potensiell bilkjøpere skånes for.

Nytt er at nå leveres også Yeti med Haldex versjon 5 på 4x4. Mange tror dette er så mye bedre, men jeg må nok skuffe; det er konstruert slik at det tar litt mindre plass, og er 1,7 kg lettere. Jeg prøvekjørte Haldex 5 en tid tilbake, se bilder og nærmere omtale av systemet slik det er på VW 4-Motion her.

Fjellgeit

Skoda hadde lagt opp til en ekspedisjon i skogen, ikke for å lete etter avskyelige snømenn, men for å teste bilens terrengegenskaper. Og jeg lot meg imponere, for i utgangspunktet er jo dette en urban kompakt-SUV.

Skodas folk hadde laget en skogsløype som dels viste hva bilen med 4x4 og elektronisk styrt differensial (EDS) var god for, og som ga gode muligheter for å vise at bilen ufortrødens krabbet videre til tross for sleip søle og høye hjulløft.

Spesielt interessant var nedstigning av bratte og glatte bakker i krabbefart, såkalt "Hill Decent Control". Ved å trykke på en knapp på dashbordet kunne man ta bena vekk fra pedalene og bilens elektroniske 4x4-system loset oss trygt ned bakkene.

Det jeg oppfattet som unikt, var at man kunne bestemme hastigheten på nedstigningen ved å bruke gass og brems. Gikk det for sakte, var det bare å beføle gasspedalen, så husket bilen den økte farten og fortsatte slik. Gikk det for fort, et trykk på bremsen, så var hastigheten redusert. Andre biler vi har testet med et slikt system har kun én hastighet: Svært sakte.

Les også: Kompakt Skoda med sjenerøst baksete

Se video fra terrengløypa under: (saken fortsetter under videoen)

Nytt utstyr

Av annet standard utstyr som er nytt på bilen er en holder for refleksvest under setet, tretthetsvarsler, søppelbøtte i døren og en praktisk LED lommelykt som sitter i en holder i bagasjerommet. Som før leveres bilen med høydejusterte seter, oppvarmede spylerdyser og dekktrykkskontroll.

Verdt å merke seg er at Skoda Yeti er første bilmodell fra Skoda som kan leveres med ryggekamera, parkeringsassistanse som automatisk parkerer bilen både i langsgående og på tvers av bilens kjøreretning, samt nøkkelfri adkomst. Av øvrig tilleggsutstyr kan jeg nevne LED-lys både foran og bak, og et stort panorama soltak.

Fra Euro NCAP har Yeti fått fem stjerner, nå leveres den dessuten med hele ni kollisjonsputer fra utstyrsnivå Ambition og oppover.

Les også: Folke-crossover fra Suzuki

Populær i Kina

Jeg nevner at en ny modell er nå tatt frem for det norske marked; en 1,8 TSI-motor på 105 hk og DSG automatkasse.

Skoda Yeti er en viktig modell for den tsjekkiske bilprodusenten i VW-familien. I 2012 ble det levert hele 87.400 Yeti, en økning på 24% fra 2011. Et viktig bidrag her er nok det faktum at bilen selger så bra i Russland at det er innledet et samarbeid med GAZ Group, som nå produserer bilen for dette markedet ved Nizhny Novgorod-fabrikken. Kina tar også mange biler, og planen er at VW Shanghai skal produsere bilen.

Bilen er fin å kjøre. Man sitter høyt og har god oversikt. Takhøyden er flott, særlig i baksetet. Setene opplevde jeg som overkant harde, men her er smaken som baken. Interiøret er minimalt endret, det eneste er et nytt, treeket ratt. Bagasjerommet tar alt fra 405 liter med baksetet skjøvet helt bak. Med baksetet skjøvet helt frem er plassen på 510 liter. Bagasjeromsmatten kan man snu, slik at den siden med gummi kommer opp. Praktisk!

Les også: Audi setter Frankfurt på hodet

Praktisk bil

Baksetet er delt i to og kan tas helt ut, VarioFlex kaller Skoda systemet. Da svelger lasterommet unna 1.760 liter. Ikke dårlig! Seteryggen på fremre passasjersete kan dessuten slås ned for å frakte lange gjenstander.

På asfalt er kjøreegenskapene gode, og bilen er stillegående og fin.

Dette er en bil for de som setter praktiske egenskaper i høysetet, og ikke er så opptatt av å eie en lang, lav og velproporsjonert bil. Skoda Yeti har en mengde praktiske detaljer som festepunkter, kroker for handleposer, oppbevaringsrom her og der og holder i dørene for store flasker.

Bilen har nylig blitt tilgjengelig for kjøp, lansering i Norge i slutten av januar.

Les også: Litt midtlivskrise for Yeti

Les også: Skodas svar på GTI

Tekniske data

Skoda Yeti

1,2 TSI

1,2 TSI

2,0 TDI

2,0 TDI

Modellnivå

Active

Elegance

Elegance

L & K

Pris, kr

239.200

300.200

377.800

429.300

Pris testbil: 2,0 TDI, 110 hk, kr

  

397.600

 

Motorkonfigurasjon

4 på linje

4 på linje

4 på linje

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.197

1.197

1.968

1.968

Motor effekt, hk/kW

105/77

105/77

140/103

140/103

Motor dreiemoment, Nm/turtall

175/1.550

175/1.550

320/1.750

320/1.750

Co2-utslipp (g/km)

140

147

149

164

Nox-utslipp (mg/km)

33,4

16,3

114,3

120,7

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,6

0,61

0,56

0,63

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

11,4

11,7

9,9

10,2

Toppfart, km/t

177

176

190

187

Svingdiameter, meter

10,3

10,3

10,3

10,3

Lengde (mm)

4.222

4.222

4.222

4.222

Bredde (mm)

1.793

1.793

1.793

1.793

Bredde (mm, inkl speil)

1.843

  

Høyde (mm)

1.671

1.691

1.691

1.691

Akselavstand (mm)

2.578

2.578

2.578

2.578

Sporvidde for/bak

1.541/1.537

1.541/1.537

1.541/1.537

1.541/1.537

Bakkeklaring, cm

15,5 (18,0*)

18

18

18

Rampevinkel for/under/bak

N/A

N/A

N/A

N/A

Vekt, kg

1.334 (1.340*)

1.535

1.535

1.560

Nyttelast

587

645

645

645

Tilhengervekt m/brems kg

1.800

2.100

2.100

2.100

Bagasjerom min/maks liter

510/1.760

510/1.760

510/1.760

510/1.760

Drivstofftank, liter

60

60

60

60

Drivstoff

Bensin

Bensin

Diesel

Diesel

Drivhjul

Foran

Foran

4X4

4X4

Girkasse

6-trinns man

7-trinns DSG

6-trinns man

6-trinns DSG

EuroNCAP % voksne/barn

92/78

92/78

92/78

92/78

(*) = Modell "Outdoor"

    
Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus