Nordmenn får hevet elbil-kjøpene sine

IKKE ALLTID NOK: Elbiler har naturlig nok begrenset rekkevidde, spesielt når det er kaldt. Innfrir ikke elbilen dine forventninger, kan du ha rett på pengene tilbake. (Foto: All Over Press)
IKKE ALLTID NOK: Elbiler har naturlig nok begrenset rekkevidde, spesielt når det er kaldt. Innfrir ikke elbilen dine forventninger, kan du ha rett på pengene tilbake. (Foto: All Over Press)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Både nye og brukte elbiler må ha rekkevidden du hadde grunn til å forvente.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn ser endelig ut til å ha fått opp øynene for elbiler, og blant annet Tesla Model S sørger for at én av fem nå kjøper bil med elmotor. Men med stadig flere elbiler følger også flere elbil-problemer. Forbrukertvistutvalget (FTU), som kan avgjøre forbrukertvister etter blant annet kjøp av nye og brukte biler, har nylig behandlet tre krangler om elbiler. Og to av elbil-kjøperne vant.

Lønner det seg økonomisk å kjøpe elbil? Vi har regnet for deg!

HEVET: Mannen fikk tilbake pengene for sin Mitsubishi i-Miev da selger ikke gjorde det klart nok at rekkevidden ikke ble god nok. (Foto: Knut Moberg)HEVET: Mannen fikk tilbake pengene for sin Mitsubishi i-Miev da selger ikke gjorde det klart nok at rekkevidden ikke ble god nok. (Foto: Knut Moberg)


Elbil #1: Medhold

I fjor kjøpte en kar fra Akershus en ny Mitsubishi i-Miev for 203.000 kroner. Mannen forklarte selgeren at den skulle kjøres til og fra jobb, en strekning på 80 kilometer tur/retur, i tillegg til litt kjøring i Oslo sentrum i arbeidstiden. Kjøperen fikk opplyst at bilen skulle ha en rekkevidde på rundt 150 kilometer, som altså skulle være mer enn nok. Men elbil-kjøperen hevder at rekkevidden var inntil 60 prosent dårligere på vinterstid, og han kom seg bare såvidt frem og tilbake til jobb.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette skal være helt normalt ifølge bilselgeren, og er også noe produsenten er åpen om . Men FTU mener kjøperen ikke fikk god nok informasjon om dette, og derfor kjøpte en bil som ikke passet behovene han hadde gjort selger oppmerksom på. Kjøperen får derfor pengene tilbake, pluss renter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Test av Mitsubishi i-MiEV, da den kom i 2010

HEVET: Da batteriene på den brukte Citröen Saxo Electrique skar seg fikk ikke kjøper ladet dem opp, og hun fikk hevet kjøpet. (Foto: Ole Petter Baugerød Stokke)HEVET: Da batteriene på den brukte Citröen Saxo Electrique skar seg fikk ikke kjøper ladet dem opp, og hun fikk hevet kjøpet. (Foto: Ole Petter Baugerød Stokke)


Elbil #2: Medhold

En Oslo-kvinne kjøpte i fjor en brukt 2001-modell Citröen Saxo Electrique for 70.000 kroner. I annonsen stod det blant annet at batteriene ble skiftet samme år, og var "mer eller mindre som nye". Men bare tre måneder etter kjøpet stanset elbilen, og beskjeden fra verkstedet var at flere av batteriene måtte byttes, som ville kostet 32.600 kroner. Verkstedet så også at batteriene ikke hadde vært nye i 2012, slik kjøperen fikk inntrykk av. Selger nektet å gi pengene tilbake, men FTU krever at så skjer. Til tross for at bilen ble "solgt som den er", mener utvalget at annonsen ga uttrykk for at batteriene var i langt bedre stand enn det de var.

Artikkelen fortsetter under annonsen

2.000 venter på BMWs nye elbil – noen må vente lenge

IKKE HEVET: Toyota Prius Plug-In Hybrid har svakere rekkevidde på vinteren, noe kjøper fikk god nok info om, ifølge FTU. IKKE HEVET: Toyota Prius Plug-In Hybrid har svakere rekkevidde på vinteren, noe kjøper fikk god nok info om, ifølge FTU.

Hybrid: Avslag

Den tredje elbil-tvisten fra FTU dreier seg om en ny Toyota Prius Plug-In Hybrid, kjøpt i fjor av en mann fra Fredrikstad for 410.000 kroner.

Også her opplevde kjøperen en kortere rekkevidde på batteri enn opplyst: 16,2 kilometer på vinterstid ifølge mannen, kontra de 25 kilometerne han mente å ha fått opplyst. Men butikken hevdet de hadde gjort det klart at rekkevidden varierte, blant annet etter temperatur, og FTU er enig. Elbil-kjøperen får ikke medhold, da FTU påpeker at han skrev under papirer som tydelig sa fra at rekkevidden ville være kortere på vinteren. Og ut fra avgjørelsen virker det ikke som om kjøperen hadde forklart selgeren noen bruksområder han ikke fikk innfridd.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Snart kommer Land Rover Defender som elbil!

SELGERS FEIL: Det er ikke bilene i denne artikkelen som er problemet, men salget av dem. (Foto: Colourbox.com)SELGERS FEIL: Det er ikke bilene i denne artikkelen som er problemet, men salget av dem. (Foto: Colourbox.com)


Salget, ikke bilen

Det var altså ikke nødvendigvis bilene det var noe i veien med i sakene hvor FTU ga kjøperne medhold, men salget av bilene. Det er vanlig at elbiler yter svakere på vinterstid, og at produsentene også opplyser om dette. Men om ikke selger gjør dette klart nok for deg, blir det problemer.

Fortell derfor selgeren tydelig og konkret hva dine minimumsbehov er. Klarer ikke elbilen å innfri disse, til tross for at selgeren har lovet deg det, har du har ifølge FTU rett på å heve kjøpet.

FTU mener det er "allment kjent" at rekkevidden produsentene oppgir varierer etter blant annet årstid, men er variasjonen så stor at du ikke får gjort det du skal i elbilen, kan ikke selgeren gjemme seg bak dette. Og kjøper du elbilen brukt, bør du få dokumentert hvor nye batteriene er.

Slik selger og kjøper du bruktbiler tryggest