Meny

Lang Volvo, dyr VW og suverene SUV-er

Forlenget S60L. Foto: Produsenten

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Her er ukas bilnotiser.

Lange biler kobles i Europa til kongehus og representasjon. Slik er det definitivt ikke i Kina, hvor det er status for dem med litt ekstra å skaffe seg en forlenget bil.

Nå skulle man tro at for Volvos del ville holde å bygge flaggskipet S80 i lang utgave. Men nei, det holder ikke for kineserne. Etter at Volvo havnet på kinesiske hender, presset en lang utgave av familiebilen S60 seg også frem.

Med 80 millimeter større akselavstand enn standardutgaven sto lang S60 nylig på bilmessen i storbyen Guangzhou. Bakseteplassen øker tilsvarende økt avstand mellom akslene.

Volvo bygger bilen på fabrikken i Chengdu og har ingen planer om å selge S60L noen andre steder enn i Kina.

Les også: Sparsom, stilig og sterk

VW e-Up dyrere i England

Som kjent er elektriske biler fritatt for alle bilavgifter og moms i Norge. Derfor koster ikke lille VW e-Up mer enn 182.700 kroner i Norge.

Nå er bilen også i salg i Storbritannia, og det kan være greit å vite at der koster bilen akkurat 10.000 kroner mer enn i Norge (19250 pund), men det er etter statlige støtteordninger på 50.000 kroner (5.000 pund) til elektriske biler.

Les også: Skuffet i sikkerhetstest

SUV, SUV og mer SUV

Det er avholdt bilutstilling i Guangzhou, og ingen som besøkte den kunne være i tvil om at det nå er SUV som også gjelder i Kina, melder China Car Times i sin rapport. De understreker videre at kineserne ikke ser på SUV slik amerikanerne gjør. Nei, i Kina er det crossoverbilene som gjelder, og de er ikke nødvendigvis firehjulsdrevne. Men også kineserne vil gjerne sitte høyt med god utsikt til trafikken.

Les også: Plutselig var det som biltypen gikk av moten

Golf vant i Japan

Først ble syvende generasjon av VW Golf kåret til «Car of the Year» i Europa. Nå er den kåret til det samme i Japan, med klar margin til Honda Jazz og Volvo V40 på de neste plassene.

Det er første gang en importbil vinner prisen i Japan.

Les også: De beste bilene til under 350.000 kroner

Billigbilmerke fra VW

Heinz-Jacob Neusser bekrefter overfor Auto Express at VW-konsernet har under utvikling en billigbil for de mindre utviklede markedene. Meningen var å slippe bilen sent i 2013, men dette er utsatt.

Nå sier Neusser at billigmerket vil bli lansert som egen merkevare, og ikke markedsføres under VWs flagg. Neusser sier videre at det ikke er aktuelt å introdusere merket før man vet at det lar seg gjøre å tjene penger på bilen.

Flere bilmerker planlegger såkalte «low cost brands» etter mal av Renault som har hatt stor suksess med Dacia.

Les også: Nå er dette Norges mest solgte bil

Møter konkurranse

De europeiske premiumbilmerkene står for mer enn 70 prosent av luksusbilsalget i Kina. Men dette kan komme til å endre seg. Både japanske Lexus (eid av Toyota) og GMs Cadillac kaster seg nå over kineserne, og vil gjerne ha en større bit av det svært lønnsomme luksusbilmarkedet.

Samtidig satset Volvo sterkere enn noen gang i Kina med forlengede utgaver av både S80 og S60.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus