GM og Opel spiste hverandre

FORNYET: Opel Insignia med økt bakkeklaring og firehjulsdrift er virkelig blitt en fin bil. Foto: Øivind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkurransen mellom Opel og Chevrolet i Europa må bli mindre, sier Opel-sjef.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spiser Opel og Chevrolet av det samme kundefatet i en slik grad at de begge sulter, og Opel en periode faktisk var i ferd med å sulte i hjel?

Problemstillingen er ikke ny. Men hver gang Opel forsøkte å signalisere til sine eiere i Detroit at samarbeid var viktigere enn konkurranse for å overleve, svarte eieren – General Motors – med enda mer konkurranse. Mens Opel opplevde kundeflukt og tørke i midler til å utvikle nye modeller, bygde GM opp Chevrolet til å bli et stort bilmerke både globalt og i Europa.

Les også: Bedre med mindre motor

Strid om Mokka

Utfordringen for Opel var at flere av Chevrolets modeller delte teknologi med Opel, men ble solgt rimeligere. Det hele toppet seg med den lille SUV-en Opel Mokka/Chevrolet Trax, som GM bestemte at Opel ikke fikk bygge i Europa. Bilen skulle for begge merker produseres av GM Korea, og derfra måtte Opel kjøpe Mokka. Samtidig lot GM Chevrolet Trax konkurrere fullt ut med Opel Mokka i Europa, men unnlot å ta et lignende konkurransegrep i USA. Der fikk ikke Chevrolet selge bilen, det skulle Buick gjøre – og ingen andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden GM litt tidligere hadde kuttet pengestrømmen til Saab, og via diverse omveier sendt den svenske bilprodusenten til skifteretten, ble det politisk umulig for GM å legge ned Opel. Selskapet var rett og slett for stort, og det handlet om for mange arbeidsplasser i et viktig marked for GM.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Siste reise for en diger bil?

Har tapt 110 milliarder

Sakte gikk det opp for GMs toppledelse at Europa burde vært prioritert høyere og på et tidligere tidspunkt. Ifølge Automotive News har GM tapt 18 milliarder dollar (110 milliarder kroner) i Europa siden 1999.

Så sent som for to uker siden uttrykte GM-sjef Dan Akerson frustrasjon over overlappingen mellom Opel og Chevrolet. Opel-sjef Karl-Thomas Neumann fulgte opp i Automotive News med å si at de to merkene i større grad må skilles for å dempe den interne konkurransen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette står i sterk kontrast til uttalelsene fra Chevrolets Europa-sjef Thomas Sedran, som under høstens Frankfurt Motor Show mente det var liten overlapping mellom de to merkene.

Les også: Mye motor for pengene

Peker oppover igjen

Neumann har klart å stoppe Opels nedgang. Igjen peker pilene oppover for Opel, som opplevde salgsvekst på 6,1 prosent i EU/EFTA-området i oktober. Derfor skal GM investere 4 milliarder euro (33 milliarder kroner) i Europa innen 2016 og produksjonen av Mokka flyttes til Spania.

Ifølge tall fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA er Opel med 6,0 prosent andel det tredje største bilmerket i Europa etter Volkswagen og Ford.

Sånn sett har Opel virkelig noe å strekke seg etter i Norge, hvor merket inntar 15. plass med 2,5 prosent markedsandel etter en svakt salgsnedgang ved inngangen til julemåneden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Praktisk mini-luksus

Artikkelen fortsetter under annonsen

Var blant de største

Opels problemer i Norge startet ti år tilbake i tid. GM skulle rasjonalisere. I mangel på kunnskap om hvordan bilsalg fungerer i Norge strupte de den norske organisasjonen. En tysker som skulle rydde opp gjorde ikke situasjonen bedre.

Nå har norsk ledelse vært på plass hos Opel en periode, overliggere er solgt unna og modellprogrammet strømlinjeformet. Så i 2014 må Bernt Jessen som Opels øverste hode i Norge levere.

Det er bare å minne om at i år 1999 var Opel det nest største bilmerket etter VW med 10,6 prosent markedsandel. De solgte flere biler enn Toyota. Gjennom hele 2000 tallet har det kun gått en vei – nedover.

Les også: Fra coupé til kabriolet

Vokser sakte

For Chevrolet har det gått oppover, men neppe like raskt som nåværende importør hadde håpet. 510 solgte biler ved inngangen til desember betyr 0,4 prosent av personbilmarkedet, og gir ikke rare inntjeningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sånn sett representerer Chevrolet knapt noen konkurranse for Opel i Norge. Det er antakelig Opel-sjef Bernt G. Jessen glad for. Han var tross alt mannen som gjennom Daewoo fikk Chevrolet til Norge, og solgte den gang flere av det koreanske merket enn GM gjør i dag. Daewoo var bilmerket GM underla seg og omdøpte til Chevrolet.