Meny

Bilimportør:

Ingen leveringskrise for BMW i3

BMW i3 selger bedre enn selv de mest optimistiske spådommer. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I en pressemelding imøtegår BMW Norge den kritiske omtalen BMW i3 har fått når det gjelder leveringssituasjonen.

Få biler har vært gjenstand for så stor oppmerksomhet som den nye elektriske bilen BMW i3. Forleden oppsøkte vi en forhandler, og opplevde en kø av kunder som sto klar til å skrive kontrakt på kjøp av bilen.

Overfor kundene la selger ikke skjul på at det var lang ventetid på levering av den nye bilen på grunn av svært stor interesse for den nye elbilen.

Bakgrunn: Nok en dårlig nyhet for norske BMW-kunder

Motorpressen har satt et kritisk blikk på situasjonen. Fra BMW Norge har vi fått følgende pressemelding:

«Vi har registrert at flere medier denne uken har publisert artikler om leveringssituasjonen på BMW i3. Det er benyttet uttrykk som «leveringskrise» og «kraftig forsinket levering».

Kjetil Myhre er markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge. Foto: Morten LarsenKjetil Myhre er markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge. Foto: Morten LarsenSom importør av BMW i Norge må vi informere om at dette er sterkt feilaktig informasjon. Det stemmer at i3 har vekket stor interesse i Norge og etterspørselen er veldig bra, med andre ord en salgssuksess fra start.

 

Faktum er at produksjonsstart av de første kundebilene er forskjøvet i overkant av to uker. For en komplett ny bilmodell og en helt ny produksjonslinje kan dette absolutt ikke karakteriseres som noen leveringskrise. Fra uke 50 er produksjonen i full gang og i januar måned har vi over 300 biler i produksjon.

Når det gjelder tildelt produksjon har vi i utgangpunktet operert og kommunisert 1.000 biler fra lansering og ut 2014. Etterspørselen er meget stor, noe vi også forventet. Derfor har vi jobbet aktivt med fabrikken for å få tildelt ekstra produksjon og har pr. dato bekreftet ytterligere 500 biler i kommende år. Vi jobber også iherdig med å skaffe enda flere biler til Norge i løpet av 2014, og utsiktene er meget positive med tanke på at dette blir en realitet.

Avslutningsvis må vi også påpeke at leveringstid opp mot et år ikke er eksepsjonelt for en helt ny bilmodell. Det har både BMW og andre aktører opplevd flere ganger uten at det blir beskrevet som noen krise. Dette må vel helle kunne beskrives som en salgssuksess!

Med vennlig hilsen,
BMW Group Norge

Kjetil Myhre
Markeds- og kommunikasjonsdirektør
».

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus