Nok en dårlig nyhet for norske BMW-kunder

UTFORDRINGER: BMW i3 er en bil mange ønsker, men ikke alle får. (Foto: BMW)
UTFORDRINGER: BMW i3 er en bil mange ønsker, men ikke alle får. (Foto: BMW)
Artikkelen fortsetter under annonsen

2000 kunder står på venteliste. De siste får i 2015.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW opplever stadig voksesmerter med tanke på deres nye miljøhjertebarn, BMW i3. Nå er det kommet for en dag at produksjonstakten ikke står helt i stil med ordreinngangen. Bare i Norge står 2000 kunder på venteliste. Noen av disse får antagelig ikke bilene før i 2015.

- Jeg kan forsikre om at vi gjør alt vi kan sammen med fabrikken for å løse dette, sier administrerende direktør Vincent Salimon i BMW Norge.

Han utdyper at de selvsagt ikke er fornøyd med situasjonen, selv om han ikke vil benytte ordet krise.

Men det er liten tvil om at det er leveringskrise i den norske BMW-leiren. Det var bransjenettstedet Bilnytt som først meldte om leveringsproblemene for den nye elbilen, som vi nylig testet her på DinSide.

BMW innrømmet da at interessen fullstendig hadde overgått deres forventninger, noe som trolig skyldes den svært gunstige prisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For når omtrent 2000 kunder har strømmet til for å tegne kontrakt på den nye bilen, så har utfordringene tårnet seg opp.

Kundene har ikke blitt fulgt opp med informasjon om når bilen kommer, og forhandlerne har ikke visst når kundene kan bestemme seg for farge og utstyr. I stedet for å få 150 biler til Norge i år, kommer det kun rundt 50 eksemplarer. Neste år håper importøren å kunne levere 1500 biler. Det betyr at cirka 500 i3-kunder ikke får bilen sin før i 2015.

Over ett års ventetid

På spørsmål om de tror kundene vil vente så lenge, er Vincent Salimon klar i sin tale.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi kan ikke forvente at kundene vil vente så lenge. Kundetilfredshet er veldig viktig for BMW, og vi jobber med fabrikken for å finne en løsning på situasjonen. Forhåpentligvis ordner dette seg så de slipper å vente så lenge, sier BMW-direktøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norge er det største markedet for elbilen i Europa, og Salimon lover at det ikke er slik at andre markeder har gått foran Norge i køen.

Konkurrentene kommer

For BMW er det en tragedie at de ikke er i stand til å møte etterspørselen i markedet, og de risikerer nå at mange kunder nå hopper over til andre merker. Volkswagen har nylig introdusert elbilen e-Up! og kommer til å levere 500 biler bare i år. Neste år lanserer de elbil-utgaven av Golf, som kan snappe mange BMW i3-kunder. Den kommer i mai neste år.

Leveringssituasjonen er derimot ikke den eneste utfordringen med bilen. Nylig ble BMW i3 kollisjonstestet av Euro NCAP, og med fire stjerner som resultat var dette dårligere enn det BMW og resten av bransjen hadde forventet.

Nå venter vi bare på en melding fra München om hvilke tiltak de kommer til å gjøre for å heve dette til fem stjerner.