Meny

Oppdaget bil-ikon under søppelberg

Et trist syn. Et sjeldent bil kon titter fortvilet fram fra søppelhaugen. Foto: eBay

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter 30 år ble denne Pontiac GTO'en gravd frem.

Liten tue kan velte stort lass, sier et gammelt ordtak. Det kan kanskje brukes om denne bilen også.

Grunnen til at den havnet under dette søppelberget er nesten utrolig, men vi betviler den allikevel ikke.

Bilen fikk nemlig en gang for 30 år siden en eksoslekkasje. Definitivt en liten bagatell.

Ingen hadde den gang tid til å fikse det på sparket og bilen ble satt til side. Det skulle fikses siden.

«Siden» kommer aldri...

30 år under en skrothaug har satt sine spor¿ Nå er den edelig ute i frisk luft igjen.

30 år under en skrothaug har satt sine spor¿ Nå er den edelig ute i frisk luft igjen. Foto: eBay

«Siden» har som kjent den dårlige egenskapen at den sjelden eller aldri kommer...

30 år har gått. Bilen ble sakte men sikkert borte bak søppel, bråte og skrot. «Siden» ble bare fjernere proporsjonalt med størrelsen på søppelhaugen ...

Bilen er forresten heller ikke noen hvem som helst.

Vi snakker kanskje den første, ekte muskelbilen som ble laget. Pontiac GTO av den skikkelige klassiske, gode sorten – og kanskje den mest populære årsmodellen av alle – en 1966-modell.

Ikke bare det – på toppen av det hele er det en cabriolet!

Chevrolet Camaro /Pontiac Firebird: Nå er de veteraner

Gravd frem

Ikke noen stor overraskelse kanskje, men en ny kalesje må til. Her syns også de klassiske Coke-bottle linjene som særpreger bilen

Ikke noen stor overraskelse kanskje, men en ny kalesje må til. Her syns også de klassiske Coke-bottle linjene som særpreger bilen Foto: eBay

Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, sier et annet ordtak. Det gjorde heller ikke denne GTO-en. Forrige uke ble den gravd ut av søppelberget, fikk luft i hjulene, ble tatt bilder av og langt ut til salgs på auksjonssiden eBay.

Se hele annonsen her

Faktum er at nå er det nok noe mer enn en eksoslekkasje som må fikses, før muskelbilen atter er klar for nye eventyr. 30 år med stillstand under en søppelhaug setter unektelig sine spor ...

Selgeren presiserer også – nøye – at bilen er å betrakte som et restaureringsobjekt. Den skal være så godt som komplett, og ikke ha mye rust. Motoren – en 6,4-liters V8 på 330 hk, går rundt, men trenger garantert ettersyn den også, sammen med det meste andre.

Bilen har automatgir, noe mange mener er litt «feil» i en muskelbil.

På plussiden er alt originalt, slik som den ble levert fra fabrikk. Matching numbers, med andre ord. Det er viktig for mange.

Les også: Denne Pontiacen sto i butikken i 32 år før den ble solgt

Toppåret

1966 modell Pontiac GTO. En skikkelig klassiker og kanskje den vakreste av alle

1966 modell Pontiac GTO. En skikkelig klassiker og kanskje den vakreste av alle

Enkelte mener nok kanskje også at en skikkelig muskelbil faktisk skal ha tak – og ikke være en cabriolet.

Uansett mening er i alle fall cabrioleten av den mer uvanlige sorten. Med automatgir er det heller ikke vanskelig å se den vakre GTO-en for seg som en flott cruiser nedover hovedgaten i solnedgangen en varm og deilig sommerkveld? En slik kveld som alle jenter er lettkledde, der burgeren og Colaen smaker ekstra godt og favorittmusikken strømmer ut av høyttalerne.

Det hele akkompagneres av den dovne, dype V8-brummingen fra GTO-ens doble eksosrør.

Motoren er en 6,4-liter V8 på ca. 330 hk,og trenger nok et oversyn.

Motoren er en 6,4-liter V8 på ca. 330 hk,og trenger nok et oversyn. Foto: eBay

Tidenes kuleste filmbil: Pontiac Trans Am Burt Reynolds Edition

Et ikon

Pontiac GTO ble produsert i 96.946 eksemplarer i 1966, som også ble det beste året noensinne for modellen.

Den ser tøffere ut en modellen før, ikke minst på grunn av ny og mer aggressiv grill og de påfallende Coke bottle-linjene over bakskjermene.

Bilen har for lengst blitt et ikon, mange har forsvunnet underveis og det er derfor svært sjelden at en slik bil dukker opp.

Kun en eier og lav km-stand

 

Typisk 60-talls GT-interiør. Legg merke til original radio og intakt valnøtt-finer panel på dashbordet.

Typisk 60-talls GT-interiør. Legg merke til original radio og intakt valnøtt-finer panel på dashbordet. Foto: eBay

Pontiac Firebird: Bestilt med 32 ekstra tilbehør – og i rosa metallic!

Denne bilen som selges i New Jersey har heller ikke gått veldig langt. Bare 19.600 miles rakk den å bli kjørt, og det av en og samme eier siden den var ny.

Det er kanskje derfor prisen er satt såpass høyt som den er. 19.999 dollar – eller rett over 120 000 kroner – er startprisen her.

Men får du los og akutt ha-begjær, så har du altså muligheten. Akkurat nå. Men du - ta deg tid til å lese linken nedenfor først!

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus