Meny

Mercedes-Benz C-Klasse 220 TCDI 4Matic:

Traust drømmebil

Mercedes-Benz C-Klasse 220 T CDI 4-Matic er renlinjet og velproporsjonert. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Denne bilens styrke er at den mangler svakheter.
Tekniske data
Mercedes-BenzCDI 220 4-Matic
ModellnivåAvantg Plus
Pris, kr476.500
Pris testbil, kr512.500
Motorkonfigurasjon4 på linje
Slagvolum, cm32.143
Motor effekt, hk/kW160/125
Motor dreiemoment, Nm/turtall400/1.400
Co2-utslipp (g/km)155 - 147
Nox-utslipp (mg/km)145
Forbruk blandet kjøring, l/mil0,55 - 0,58
Akselerasjon 0-100 km/t, sek.8,4
Toppfart, km/t219
Svingdiameter, meter10,84
Lengde (mm)4.606
Bredde (mm)1.770
Bredde (mm, inkl speil)2.008
Høyde (mm)1.459
Akselavstand (mm)2.424
Sporvidde for/bak1.541/1.544
Bakkeklaring, cm, fullastet8,9
Rampevinkel for/under/bakN/A
Vekt, kg1.660
Nyttelast540
Tilhengervekt m/brems kg1.800
Bagasjerom min/maks liter485/1.500
Drivstofftank, liter59
DrivstoffDiesel
DrivhjulBak
Girkasse7-G TRON PLUS
EuroNCAP % voksne/barn82/70

(ABC Nyheter) Det er liksom opplest og vedtatt at Mercedes-Benz er bilen du skal velge hvis du ønsker en bil som gjør det den skal uten noe tull. Tilliten til Mercedes er stor blant kjøperne, og de setter pris på at bilen oser av prestisje, soliditet og fremstår som nærmest uslitelig.

Ingeniørene i Sindelfingen i Tyskland gjør ingen store krumspring når de forandrer på bilmodellene. C-Klasse har kommet med en ansiktsløftning som markering av modellens midtlivskrise, en designjustering som gir bilen et vesentlig friskere og mer moderne utseende.

Men den største nyheten er at C-Klasse nå også kan leveres med firehjulsdriftsystemet 4Matic i kombinasjon med en rimeligere og nedtunet motor. Skjønt 170 hk kombinert med et voksent dreiemoment på 400 Nm gir 0 til 100 km/t på 8,4 sekunder; noe som jo ikke gjør bilen til en direkte sinke.

Utstyrsnivå

Bilen vi fikk låne noen dager var nøkternt utstyrt, men slett ikke overlesset med gadgets. Den hadde utstyrspakke Avantgarde Plus, AMG sportspakke og såkalt Teknikkpakke. Hver for seg inneholder disse utstyrspakkene elementer som gjentar seg i pakkene, noe som antagelig gjør prisen på denne bilen relativt gunstig. Den er 512.500,-, men ville vært vesentlig høyere hvis man summerte utstyrspakkene. Ut av prislisten kan vi dessuten lese at firehjulsdriften bare utgjør et påslag på 12.500,-, noe som rett og slett er svært rimelig.

Både Avantgarde Plus og Teknikkpakken vil jeg tro de fleste kjøperne synes de gjør seg fortjent til. Når det gjelder AMG sportspakke kan smaken gjerne diskuteres. Sportssetene, det sportslige rattet med silkemykt skinn og flat underside er heller ikke å forakte, men et senket og stivere hjuloppheng har derimot både fordeler og ulemper.

Fordelen er bedre stabilitet i svinger og mindre krenging, ulempen kan være dårligere komfort. Skjønt oppsettet på vår testbil synes jeg det bør kunne gå an å leve med, selv om det går noe ut over komforten. Kjøpere av bilen bør prøvekjøre en identisk bil uten AMG sportspakke før man bestemmer seg.

Les også: Jaguar F-type Coupé lansert i LA

Underlig styrefølelse

Firehjulsdriften slås stort opp på midtkonsollen med merket "4 Matic". Foto: Morten LarsenFirehjulsdriften slås stort opp på midtkonsollen med merket "4 Matic". Foto: Morten Larsen

Styringen fant jeg en smule underlig. Teknikkpakken definerer styringen som "parameterstyring", mens AMG sportspakke kaller det samme for "hastighetsavhengig sportsstyring". Det fungerer slik at styringen ved lave hastigheter har høy utveksling for at bilen skal være lett å manøvrere rundt krappe gatehjørner og ved parkering.

Ettersom hastigheten stiger øker vegfølelsen, og bilen er fin å kjøre. Imidlertid kan ikke det samme sies ved lave hastigheter. Da frister det med følgende spissformulering: Det kjentes ut som om forbindelsen mellom ratt og hjul var av skumgummi.

Plassen i bilen er god, bagasjerommet tar 485 liter opp til vinduene og 1.500 liter med seteryggene nede og lastet opp til taket. Baksetet har grei plass til hode og ben på voksne med gjennomsnitts størrelse, for å si det slik.

Les også: Kvinner vet ofte ikke hvilke dekk de kjører på

Sikkerhet

Armlenet i baksetet inneholder koppholdere, som spretter frem når man trykker på en knapp. Foto: Morten LarsenArmlenet i baksetet inneholder koppholdere, som spretter frem når man trykker på en knapp. Foto: Morten Larsen

Mercedes har alltid ligget i front når vi snakker om sikkerhet, og det gjør Mercedes forsåvidt fortsatt, men jeg savnet nødbremssystemer som nå dukker opp på mange nye bilmodeller på markedet. Mercedes tilbyr PRE-SAFE og BAS - begge ypperlig tilleggsutstyr som bidrar til beskyttelse av mennesker og materiell, men nå må ikke Mercedes sovne i timen.

Prismessig har jeg kommet til at C-Klasse 220 CDI 4-Matic ligger gunstig an i forhold til konkurrentene. Det gjelder bare å sammenligne epler med epler, og ikke bananer, for å si det slik:

Vår lånebil startet på 476.500,-. Nærmeste konkurrenter er BMW 320d X-drive med 163 hk, som begynner på 484.800 med vanlig automat, for sportsautomat 489.800,-. Audi A4 2,0 TDI Avant quattro S tronic med 177 hk begynner på 494 600,- .

Midtkonsollen har også et kjekt oppbevaringsrom. Foto: Morten LarsenMidtkonsollen har også et kjekt oppbevaringsrom. Foto: Morten Larsen

Når det er sagt, bør Mercedes også la modellene med mindre motorer få 4-Matic, slik konkurrentene gjør.

Konklusjon

Jeg følte meg helt vel og komfortabel med bilen, og jeg synes den er flott. Men som leseren sikkert har forstått; jeg tar ikke bølgen. Dette er et fortreffelig transportmiddel som leverer god økonomi og høy bruktverdi. Den er litt traust etter min smak, men svakhetene er få, og det er bilens aller største styrke.

For folk med bilen som arbeidsplass, jeg tenker blant annet på næringsdrivende som kjører mye og drosjesjåfører, må dette være den ultimate drømmebilen.

Les også: Potent, firedørs kupé fra Mercedes-Benz

Les også: Kjøremaskin med smart teknikk

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus