Meny

Gjør du dette feil blir det ekstra trøblete å punktere

RIKTIG: Om du blir stående fast med noen urokkelig bolter og må legge om, har du som regel ikke sjans til å få av det ødelagte hjulet med verktøyet som befinner seg i bilen. (Foto: Terje Haugen)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Å trekke til boltene på måfå, etter at du har lagt om til vinterhjul, er ikke så ufarlig som mange tror.

De fleste biler har fortsatt et reservehjul i bagasjerommet eller et anne sted bak. I mange nye biler er imidlertid reservehjulet erstattet kompresssorpumpe og et tettemiddel, for å gi bedre lasteplass, samt redusere vekta og forbruket av drivstoff.

Men fortsatt må de fleste av oss med en 10,5 år gammel gjennomsnittsbil frem med jekken og reservehjulet dersom .

Og det gjør den stadig oftere. NAF hevder årsaken ligger i at stadig flere kjører med lavprofildekk, og at det er blitt mer søppel langs veiene. Dårlige veier gjør ikke situasjonen særlig bedre ifølge organisasjonen.

En sak er at mange ikke vet hvordan reservesettet skal brukes, og minst like mange er usikre på hvor hardt mutterne eller boltene skal strammes til. Løse hjulbolter kan gi livsfarlige situasjoner. Svært stramme hjulbolter kan sette deg i en vanskelig situasjon. Skulle du bli stående langs veien med punktert dekk og noen urokkelig bolter, har du som regel ikke sjans til å få av det ødelagte hjulet med verktøyet og hjulmutternøkkelen som befinner seg i bilen.

Det er derfor kan det lønne seg å ettertrekke med korrekt styrke.

- Har man trukket til med for lite moment, løsner hjulboltene. Trekker man derimot til for hardt, kan hjulboltene knekke, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Slik bruker du momentnøkkelen=

LØSNINGEN: Momentnøkkelen kommer i mange varianter, som denne profesjonelle utgaven hvor momentet stilles inn på skalen nederest på skaftet.

– Bruk momentnøkkel

Mekaniker Tomasz Rybwa hos Møller Bil Romerike har lang erfaring med hjulbolter. Han forklarer at det vanligste problemet i denne sammenhengen er at hjulboltene sitter for hardt, siden de fleste har en tendens til å tenke at det vil være på den sikre siden.

– Da blir det som regel et stort problem om du må bytte hjul i veikanten, slår Rybwa fast.

Han mener derfor det er helt avgjørende å finne fram en god momentnøkkel når etterstrammingen står for tur, eller generelt ved hjulbytte. Etterstrammingen skal gjøres unna senest etter at du har kjørt rundt en tank med drivstoff.

En helt annen sak ifølge mekanikeren er at om boltene er blir trukket for hard til, så kan det rett og slett ryke ved en belastning som de ellers ville ha tålt. Det kan for eksempel dreie seg om noe så uskyldig som en farshump i 30-sona, eller en annen ujevnhet i veibanen.

– At boltene ryker grunnet for hard tilstramming har vi også sett eksempler på, forteller mekanikeren.

Fasit i instruksjonsboka

Du finner riktig i styrke instruksjonsboka, her står de riktige tallene som regel oppgitt i newtonmeter (NM). Personbiler ligger på rundt 120 nm, mens en typisk varebil gjerne må opp i 180, Momentnøklene får du tak i fra rundt en 50-lapp og oppover til godt over tusenlappen hos velassorterte bilrekvisitaforhandlere.

Virkemåten er enkel:

Du trekker til du hører et klikk, alt etter hvilke moment du har stilt inn - eller du kan lese av det korrekte momentet på en skala (noen er også digitale). Poenget er at du stiller inn korrekt verdi på nøkkelen først.

Les også:

Test: De beste vinterdekkene

Test: Her er spylervæskene som duger i kulda

Så mye sparer du på å kjøpe nyere bruktbil
Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus