Meny

Subaru for nordmenn

AKTUELL I NORGE: Subarus Stian Thrane er ganske sikker på at storkompakte Levorg blir å se på norske veier, men ikke før i 2015. (Foto: Øivind Skar)
AKTUELL I NORGE: Subarus Stian Thrane er ganske sikker på at storkompakte Levorg blir å se på norske veier, men ikke før i 2015. (Foto: Øivind Skar)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Levorg er Subaruen som fyller hullet mellom Impreza og Legacy.

Levorg heter en Subaru som japanerne kommer til å stifte nærmere bekjentskap med i april neste år.

– Sannsynligvis må norske bilkjøpere vente nok et år, sier informasjonssjef Stian Thrane i Subaru Norge.

Les også: Bilen for deg som liker lange blikk

Mangler storselger

Subaru lider under mangelen på en storselger à la Skoda Octavia i kompaktklassen, der folk flest plasserer sine bilkjøp.

Levorg kan være svaret på utfordringen, selv om bilen er hele 4,69 meter lang. Slik bilen ble presentert på Tokyo Motor Show har den størrelsesmessig mange fellestrekk med kombiutgaven av Octavia.

Begge tilbys naturligvis med drift på alle hjul, slik en tredel av alle som nå kjøper ny bil i Norge skal ha.

Les også: Derfor kan automatgiret oppføre seg annerledes i kulda

Sikkerhetssystemer

Levorg har arvet det meste fra storebror Legacy, og kan derfor være aktuell både med bensin- og dieselmotor i Europa. I Japan leverer Subaru kun bensinslurpere.

I Tokyo inntok Levorg podiet med 1,6 liters bensinturbomotor som yter 170 hk. Sånn sett et skattemessig gunstig alternativ i Norge, nå når hk-avgiften senkes fra årsskiftet.

Levorg inneholder det meste av førerstøttesystemer man forventer i nye biler i dag, blant annet nødbremsing (city safety), varsling når du skifter fil uten å gi tegn og adaptiv konstantfartsholder.

Et «øye» montert høyt oppe på frontruten gjenkjenner trafikklys, og også bremselysene til bilen foran, og innretter kjøringen deretter om ikke føreren selv gjør det.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus