Porsche Cayenne:Norges billigste - men det er en grunn til det

Akkurat nå er dette Norges billigste Porsche Cayenne. Nesten merkelig billig til og med... Foto: Faksimile fra finn.no
Akkurat nå er dette Norges billigste Porsche Cayenne. Nesten merkelig billig til og med... Foto: Faksimile fra finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det spørs om du vil leve med den eller ikke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå som Porsche har vist sin nye, mindre SUV Macan, er det naturlig å ta et lite tilbakeblikk på bilen som startet det som ble SUV-suksessen deres.

Nemlig Cayenne. Skepsisen var stor før lanseringen Suksessen ble desto større.

Akkurat som nye Macan i bunn og grunn bygger på Audi Q5, så bygger Cayenne på en annen konsernbror, nemlig VW Touareg.

Les også: Alt om nye Porsche Macan

Dette både var og er noe av det hotteste du kan kjøre av stor SUV.

Suksess

Suksessen har bidratt til at Porsche SUV-en har holdt seg bortimot uforskammet godt i pris på bruktmarkedet. Dette er fortsatt en drømmebil for mange. Ettersom både årene og kilometerne har rullet på, har den dog blitt oppnåelig for flere.

Saken fortsetter under bildetPorsche Cayenne er forsatt en drømmebil for mange 10 år etter at den ble lansert. Illustrasjonsbilde.Porsche Cayenne er forsatt en drømmebil for mange 10 år etter at den ble lansert. Illustrasjonsbilde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har sett små-lurvete eksemplarer av første årgang med merkelig farge og lite utstyr - med en kvart million kilometer på telleverket og «smørbrødliste» på ting som bør utbedres - til under 300.00 tidligere. Men da er det altså ganske ukurante saker.

Les også: Hva gjør brukt Porsche Cayenne med familieøkonomien?

Derfor var det slett ikke uten grunn at vi satte morgenkaffen i vrangen forleden da vi surfet innom finn.no for å finne Norges billigste Porsche Cayenne - og fant denne.

Alt stemmer... Nesten

Ikke har den gått vedderstyggelig langt, fargekombinasjonen er kurant nok – svart/svart. Motoren kanskje den mest kurante av alle – 3,2-liters V6 på 290 hk og utstyrsnivået raust.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg er prisen ikke bare hyggelig, men svært hyggelig. Ja rett og slett billig. 261.673 kroner står det på prisantydningen.

Bilen virker hel og grei på alle måter. Nesten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Porsche 911 RSR: Lasse måtte bygge drømmebilen selv

Pokker!

Det var da jeg gikk gjennom bildene av bilen at jeg oppdaget det. Rattet er ikke der - i alle fall ikke der det «bør» være Det sitter på feil side. Pokker...

Ja, ja. Det er slik det ofte er. Når noe er for godt til å være sant, så er det ofte nettopp. det. Nok en gang. Man burde ha lært. Dessuten står det i teksten også, men du vet hvordan det er når man blir litt ivrig.

Les også: Slik har Porschen stått i 33 år

Saken fortsetter under bildetOppps! Det var derfor den var så billig ja! Foto: Faksimile fra finn.noOppps! Det var derfor den var så billig ja! Foto: Faksimile fra finn.no

Men uansett ratt eller ei. Dette er i alle fall Norges aller billigste Porsche Cayenne akkurat nå.

Er du keivhendt skotsk, engelsk eller ikke bryr deg en døyt om hvor rattet sitter, så har du i muligheten til å gjøre et aldri så lite Cayenne-kupp akkurat nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og helt seriøst: Dette er naturligvis mest av alt snakk om en tilvenning. Du må regne med at det blir litt kronglete når du skal trekke billett inn i parkeringshus eller i manuelle bomstasjoner og forbikjøringer blir også litt mer C-moment når du sitter på «feil» side. Men samtidig sparer du altså en god slump penger. Noe å tenke på likevel?

Les også: Test av nye Porsche 911 Turbo