Meny

Derfor kan automatgiret oppføre seg annerledes i kulda

Det er slett ikke uvanlig at automatgirkassen oppfører seg litt annerledes når kuldegradene kommer.
Det er slett ikke uvanlig at automatgirkassen oppfører seg litt annerledes når kuldegradene kommer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bagatell - eller kan det bli fryktelig dyrt?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har merket noe de siste dagene som jeg lurer litt på. Har bil med automatgir og den oppfører seg annerledes nå når det har blitt noen kuldegrader.

Når jeg starter opp på morgenen og kjører i barnehagen, er det akkurat som den "henger" mer på girene. Den bruker lenger tid på å gire opp og kjører på høyere turtall. Det er ikke noe stort problem, men samtidig blir jeg litt nervøs for at det kan være noe galt med selve automatgirkassen. Jeg har aldri hatt det på noen biler tidligere, men har hørt en del skrekkhistorier om hva som kan skje og ikke minst hvor dyrt det kan bli.

Bør jeg ta bilen til et verksted og få dem til å sjekke dette eller er det noe annet du råder meg til å gjøre? Vennlig hilsen Haakon.

Benny svarer:

Hei Haakon. Automatkasser skal helst oppføre seg skikkelig, skjønner godt at du reagerer når den endrer karakter.

Du har helt rett i at dette er noe som kan gi deg store utgifter hvis noe går galt, derfor er det god grunn til å være litt på vakt og følge med.

Det er jo veldig skummelt å stille diagnose over internett og jeg tør derfor ikke være helt bastant her. Men mest sannsynlig er det du opplever helt normalt. Det handler om lav temperatur og kuldegrader – som igjen påvirker hvordan automatgirkassen din oppfører seg.

Når det blir kaldt, blir også oljen på automaten mer tyktflytende og gir dermed også mer motstand i systemet. Dessuten vil jeg tippe at girkassen gjerne er programmert slik at den "holder litt igjen" i starten, nettopp for å få opp temperaturen på oljen.

For deg som sjåfør vil dette ganske riktig oppleves ved at bilen girer litt tregere enn du er vant med. Den holder lenger på girene – dermed også mer turtall.

Seks av ti aner ikke hvordan de skal bruke dette

Litt kronglete

Dette er altså det jeg regner som aller mest sannsynlig her. Men det kan naturligvis også være noe mer. Derfor er kontrollspørsmål nummer én dette: Når var bilen din sist inne på service?

Hvis det er veldig lenge siden, ville jeg absolutt vurdert det nå, før vinteren setter inn for fullt.

Du kan også selv sjekke tilstanden på girkasseoljen din. Det sitter en peilepinne for dette et sted i motorrommet, sjekk instruksjonsboken hvis du ikke finner den kjapt. Selve peilingen kan være litt kronglete på enkelte biler, men her er det bare å prøve seg fram. Det er som regel enklest å peile når girkassa står i N – og håndbrekket er på.

Grikassen skal være varm og gåpå tomgang når du gjør dette, og det er også viktig at bilen står på et flatt underlag.

Oljen skal være rød og lukte "godt". Hvis den er brunaktig og lukter svidd – da er det all grunn til å svinge innom et verksted og få skiftet oljen og filteret – kanskje også få tatt en sjekk av girkassen.

Lykke til – og så håper jeg alt er sin skjønneste orden her!

Diskusjonen raste – automat eller manuell?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse krasjtestene glemmer du ikke så lett

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus