Meny

Bilen for deg som liker lange blikk

I TEST: Vi tok noen runder på Vålerbanen med Hyundai Veloster og Nissan Juke Nismo. Ingen av dem likte seg der.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er mange måter å vekke oppsikt på. En av dem er å anskaffe seg Hyundai Veloster eller Nissan Juke Nismo.

Går du til anskaffelse av Hyundai Veloster med turbomotor eller Nissan Juke Nismo skal det mye til før naboen følger opp. Men vedkommende vil sannsynligvis fortsatt hilse høflig og i sitt stille sinn tenke at det bilkjøpet var modig.

Sammen med bladet BIL har vi testet de to annerledesbilene. Veloster vinner klart foran Juke. Men da ligger selvsagt målbare og rasjonelle grunner i bunnen for poenggivningen. Spørsmålet er om disse to i det hele tatt kan vurderes slik.Siden de begge beskrives som sportslige tok vi dem også med på Vålerbanen. Det var definitivt ingen suksess.

Dette er typiske elsk eller hat-biler. Selv om 300 nordmenn så langt i år har plukket med seg en Juke hjem (ned fra 550 i fjor), er det fortsatt langt mellom hver på veien. Og når så du sist en Veloster? 10 er solgt i år, mot 77 på samme tid i fjor.

Les også: Pass på hvis serviceheftet bare har «blitt borte»

Hyundai Veloster

Ford Capri ble i sin tid stemplet som OBOS-Mustang, fordi eierne ikke hadde råd til original vare. Nå er Capri for lengst borte, og Veloster glir elegant inn i rollen siden Mustang fortsatt består og koster minst det dobbelte av Veloster.

VELOSTER: Sportslig på veien, men ikke like sportslig på bane. Lekker med matt lakk. VELOSTER: Sportslig på veien, men ikke like sportslig på bane. Lekker med matt lakk.

På den andre siden vil enkelte hevde at Veloster allerede har sin egen kultstatus med sitt noe aparte utseende. Mest spesielt er det at den har to dører på passasjersiden, men bare en på førersiden. Noen vil kanskje nikke gjenkjennende til nettopp denne løsningen, sett på Mitsubishi Space Runner et par tiår tilbake.

Les også: Bestselger-bil trenger ikke være kjedelig

Du vil aldri ha problemer med på finne igjen Veloster på parkeringsplassen. Den har særpreg og vi vedgår at den ser tøff ut med matt lakk og to fete, midtplasserte eksosrør.

Det er praktisk med to dører på høyre side av bilen, forsetene gir mer komfort enn støtte og med bakseteryggene lagt ned sluker bagasjerommet nærmest et flyttelass.

Som sportslig alibi fungerer Veloster med en pussig blanding av å være stiv og myk samtidig. På veien oppleves den med sine 186 hk som rask og stiv, på banen ble den bare slapp.

Men om turboen som gir 46 ekstra hk (186 mot 140) er verd 90.000 kroner ekstra tviler vi sterkt på.

Les også: – Dette er en helt genial bil

Nissan Juke

Juke er på alle måter en rar og fullstendig kompromissløs bil. Her er alt tatt til det ekstreme. Med sitt høyreiste preg og digre hjul framstår bilen som villmarkens GTI. I margen noterte vi at Juke er like spesiell å kjøre som å se på.

Eksempelvis koster rimeligste Juke under 200.0000 kroner, men vil du ha den med 4x4 er ikke det mulig uten også å velge minst 190 hk motor og automatgir – noe som nær dobler prisen. En Nismo-variant havner lett over 400.000 kroner. Det er mye for denne bilen.

Å kalle Juke Nismo for sportslig utfordrer lov om markedsføring, fordi den trinnløse CVT-girkassen ødelegger det sportslige potensialet fra 200 hk. Høyt tyngdepunkt gjør bilen langt mer ustabil ved bremsing i sving enn eksempelvis Hyundai Veloster.

La oss ikke glemme at Jukes baksete ikke passer for voksne og at bagasjerommets volum knapt holder til helgebagasje.Nissan Juke Nismo er en billig bil som blir dyr i Norge på grunn av avgiftene.


Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus