Meny

Pass på hvis serviceheftet bare har «blitt borte»

VERDIFULLT: Serviceheftet er et skikkelig verdipapir som har mye å si hele vurderingen av bilen. (Foto: Broom.no)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bileiere bør være oppmerksomme på at langt fra alle selgere er like seriøse – og ærlige.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har sett på en fin Mercedes CLK coupe der prisen er veldig gunstig. Bilen ser kjempefin ut: Sølv metallic og med skinn. Ganske mye utstyr har den og.

Selger skriver i annonsen sin at den har alle servicer. Da jeg dro for å se på bilen, var det ikke noe servicehefte. Han påstår at han har hatt det, men at det har blitt borte mens han eide bilen. Den er tatt inn fra Tyskland for sju år siden. Jeg har veldig lyst på bilen, men lurer på om det er veldig dumt dette med serviceheftet? Hilsen Inge.

Les også: Land Rover Freelander: Det er faktisk mulig å elske denne bilen

Benny svarer:

Hei Inge. Er det noe jeg har lært meg etter mange år i bilbransjen, så er det å være skeptisk når det føles som om noe skurrer litt rundt bilkjøp.

Jeg har dessverre hørt om altfor mange servicehefter og kvitteringer som "har blitt borte". Selvfølgelig kan det skje det også – fra tid til annen – men i så fall mener jeg vi snakker om særdeles sløve bileiere.

Serviceheftet er jo et skikkelig verdipapir som har mye å si hele vurderingen av bilen. Det skal rett og slett ikke bli borte!

Her må i alle fall selger ha en svært plausibel forklaring på hva som har skjedd. Hvis ikke, mener jeg helt klart at du skal forholde deg til dette som om bilen ikke har servicehefte overhodet.

Eventuelt må du kreve at selger framskaffer annen dokumentasjon på at bilen har vært inne til servicer. Hvor, når – og kilometerstand hver gang. Det er nok ofte ingen enkel jobb.

Les også: Dette heftet er verdt mange tusenlapper

Ligget unna

Bilen er fin, men serviceheftet er "borte" - hva gjør du da ..? Brooms bilekspert har et klart råd.

Bilen er fin, men serviceheftet er «borte» - hva gjør du da? Brooms bilekspert har et klart råd.

Jeg skjønner at denne Mercedesen begynner å trekke litt på årene, ettersom det er sju år siden den ble bruktimportert til Norge. Nettopp på slike biler er det viktig å kunne sjekke at den har blitt fulgt opp underveis.

Uten servicehefte har du ingen dokumentasjon på dette. Da øker også risikoen for at noe – og mye – kan gå galt – og at du kan få noen svært lite hyggelige opplevelser som CLK-eier.

Jeg ville rett og slett ligget unna en sånn bil. Kanskje særlig også når selger har annonsert med servicehefte, men ikke har det likevel. Det smaker triks & fiks og ren lokking for meg.

Han overselger bilen i utgangspunktet for å få potensielle kjøpere til å komme og se på den – og satser på at noen skal få så lyst på den at de blir litt fartsblinde og ikke bryr seg om at serviceheftet ikke er der likevel.

Hvis du likevel har veldig lyst på denne bilen og har en god følelse på den for øvrig, ville jeg gjort to ting: Først tatt en NAF-test eller en omfattende verkstedsjekk av den.

Så ville jeg brukt det manglende serviceheftet for alt det er verdt overfor selger og prutet i vei. Husk at du kommer til å møte skepsis hos kjøpere selv den dagen du skal selge bilen videre, derfor trenger du en skikkelig rabatt her!

Lykke til med valget!

Hvis prisen "kan diskuteres" – da skal du prute!

Les også: Er dette verdens minste familiebil?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus